Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nødbrems

Startet av Nordtroms, mandag 24. juni 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

kjølholdt

Bor i Bergen men stiller gjerne med strøm hvis det kniper, kommer det et kart legger jeg meg inn med adresse
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nordtroms

Takker for korreksjonen på rettskrivingen, tenkte i farten at ordet hadde sitt utspring fra "glissent." Sånn går det når man skal bruke ord som ikke er i daglig bruk. Jeg vet jo at 95% av ladingen foregår hjemme og at de fleste ikke kjører mer en ca 70 km om dagen. Det vil si at de vanlige elbilene som oftes ikke brukes på langtur. Eller om det skal legges ut på langtur med Leaf etc så krever det flere ladepauser av lengre varighet. (1C er 1C enten batteriet er 25 eller 85 Kw). Videre så antar jeg at dere andre er som jeg. Jeg liker å vite hvor jeg kan fylle tanken når jeg legger i vei. Når dere starter i Oslo og skal til Bergen så vet dere hvor dere skal stoppe å lade og er sikre på å komme frem om dere ikke tar noen omveier som utfordrer rekkevidden. Min tanke er at om vi vet hvor vi kan etterfylle i slike tilfeller eller skal på de plassene som ikke dekkes av superladere, så er dette gull verdt og vil øke fleksibiliteten til kjøretøyet ytterligere. Eller scenario 2. Du starter om morgene på ferieturen etter å ha fylt batteriet over natten, kjører 400 km og VET at du finner et ladepunkt som leverer 22Kw, pauser i et par timer før du kjører videre og om kvelden så har du en bra dagsetappe på over 600 km uten å ha brukt noe tid på å lete etter plass å lade, spørre om noen vet om en plass mens det stadig blir mindre strøm på batteriet. Jeg ser for meg at det er å foretrekke å ha et nettverk av "gode venner".
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Frodes Tesla

Hvorfor ikke lage et nettverk av "gode venner" som en kan lade oss rundt omkring i Norge og en applikasjon som viser hvor "Tesla eierne bor som er villige å låne bort laderen" ? :)

svingen

er jo veldig bra forslag, det her gjelder jo alle med elbil, har selv lyst til og kjøpe leaf men er veldig dårlig med lade muligheter ute i distrikte :-( bor selv i oslo men flytter til nittedal snart og er gjerne med i "karte"

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

Sitat fra: Frodes Tesla på søndag 16. juni 2013, klokken 11:34
Hvorfor ikke lage et nettverk av "gode venner" som en kan lade oss rundt omkring i Norge og en applikasjon som viser hvor "Tesla eierne bor som er villige å låne bort laderen" ? :)

I utgangspunktet en god idé.
Men det er interessant å observere at det er dere kommende Tesla eiere med tilnærmet ubegrenset rekkevidde i forhold til ikke-Tesla elbileiere som har den største angsten for at bilen ikke skal kunne lades hvor som helst og hurtig nok.
Slapp av, 99,9% av tiden kommer dere alle til å klare dere med 16A enfas i egen garasje og den siste 0,01% får dere helt sikkert strømmen dere trenger da også.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

valvolainen

Det har vel litt med at vi ser for oss et annet bruksmønster enn andre elbileiere.
Vi bor i akershus og har familie i risør, krs, haugesund og bergen.

Tenkte en periode på å kjøpe en leaf, men da jeg ikke klarer å komme tur/retur jobb annet enn til nød i sommerhalvåret så har jeg slått det fra meg.

Tesla er for oss den første elbilen som som kan fullt ut erstatte primærbilen, og hadde den hatt hengerfeste hadde jeg nok solgt sekundærbilen også.

I det daglige bruksmønseteret trenger vi ikke hjelp av hverandre, men når vi skal på bilferie til lofoten blir det fint med et nettverk av likesinnede.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 16. juni 2013, klokken 15:56
Men det er interessant å observere at det er dere kommende Tesla eiere med tilnærmet ubegrenset rekkevidde i forhold til ikke-Tesla elbileiere som har den største angsten for at bilen ikke skal kunne lades hvor som helst og hurtig nok.
Slapp av, 99,9% av tiden kommer dere alle til å klare dere med 16A enfas i egen garasje og den siste 0,01% får dere helt sikkert strømmen dere trenger da også.

Vel, personlig kommer jeg til å dra mye på bilferie med Teslaen. Da er 16A over natten dessverre litt snaut. Kommer jeg frem til overnattingsstedet med f.eks 20% igjen vil det ta over 20 timer å fylle opp igjen på 16A. Det er litt vel drøyt, egentlig trengs ihvertfall 25A for å fylle opp på akseptabel tid (13-14 timer). Så om noen i nærheten tilbyr 32A lading i garasjen sin over natten er det helt klart noe jeg hadde satt pris på. Ellers får vi basere oss på å leie litt store hytter og ha med 32A skjøteledning med overgang til komfyrstikk...

Kommer selvfølgelig til å tilby 32A hjemme til alle som har behov, inkl. transport til overnattingssted (eller vårt gjesterom).

32A er egentlig et veldig godt valg, 80% lades da opp på ca. 10 timer. Perfekt for en overnatting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Frodes Tesla

Ja, det er når en drar på "lang" tur at det er kjekt med et nettverk. Jeg bor litt utenfor Hamar og skal oppgradere til 32 amp på sikt. Det blir vel superchargers på Lillehammer og Dombås :)

Øyvind.h

1. Det er fordi vi kan bygge et nettverk av private ladestasjoner som faktisk ikke er så langt unna reell CHAdeMO ladehastighet, og det hjemme hos private! (jeg har lært at CHAdeMO teoretisk kan levere 45kW, men i praksis har jeg opplevd ca 30kW i snitt i 10 graders vårvær, og det bare opp til 70-80% SOC! Vinterstid forundrer det meg ikke om en 22kW HPWC fra Tesla utkonkurrerer Leaf tilkoblet CHAdeMO på ladehastighet ved lading opp til høy SOC...

2. Model S eiere flest forventer langtur-egenskaper, og mange har den som eneste bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:15
1. Det er fordi vi kan bygge et nettverk av private ladestasjoner som faktisk ikke er så langt unna reell CHAdeMO ladehastighet, og det hjemme hos private! (jeg har lært at CHAdeMO teoretisk kan levere 45kW, men i praksis har jeg opplevd ca 30kW i snitt i 10 graders vårvær, og det bare opp til 70-80% SOC! Vinterstid forundrer det meg ikke om en 22kW HPWC fra Tesla utkonkurrerer Leaf tilkoblet CHAdeMO på ladehastighet ved lading opp til høy SOC...

2. Model S eiere flest forventer langtur-egenskaper, og mange har den som eneste bil.
Hvor mange private kan tenkes å ha 22kW tilgjenglig i garasjen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Frodes Tesla

Da har jeg vært en tur i Elverum ved Terning Arena og tatt bilder av ladern der. Det viser det er Chademo lader og koster 44 kr for 15 min. å lade !!! Svindyrt !!! Det må vel være en hurtiglader til den prisen !

glaserud

44 kroner for 12,5 kWt? 3,5 kroner/kWt. Skal vel tjene penger også.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 19:25
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:15

Hvor mange private kan tenkes å ha 22kW tilgjenglig i garasjen?
Tja, de med 400V, Tesla, grei størrelse på hovedsikringen og HPWC? Men lading hos private blir jo bare et supplement til superchargers, kjøpesentre etc. Mitt ladepunkt blir nok bare snaut 10kW, for jeg har bare 230V og (snart) 63A hovedsikring. Blir det derimot mulighet for 230v trefas har jeg 16kW ladeuttak tilgjengelig for de som vil låne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nordtroms

Ok folkens! Med stor fare for (nok en gang) å ha satt i gang ting jeg ikke aner rekkevidden av. Jeg vet heller ikke hvor hensiktsmessig Zeemap er til dette men hvis det holdes på et uhøytidelig plan så kan det jo kanskje funke sånn litt ok. De som legger inn markører må velge BLÅ markør for 230 V og RØD markør for 400 V. her er linken, så får vi se hvordan interessen er.

http://www.zeemaps.com/map?group=594342&location=Nordreisa%20Norge&add=1
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Nuvolari

Sitat fra: Nordtroms på mandag 17. juni 2013, klokken 00:30
Ok folkens! Med stor fare for (nok en gang) å ha satt i gang ting jeg ikke aner rekkevidden av. Jeg vet heller ikke hvor hensiktsmessig Zeemap er til dette men hvis det holdes på et uhøytidelig plan så kan det jo kanskje funke sånn litt ok. De som legger inn markører må velge BLÅ markør for 230 V og RØD markør for 400 V. her er linken, så får vi se hvordan interessen er.

http://www.zeemaps.com/map?group=594342&location=Nordreisa%20Norge&add=1

Bra tiltak! Forøvirg et intressant fenomen som jeg regner med kommer til å få mediaomtale dersom mange legger seg inn i kartet.

Et forslag er å synliggjøre mer enn på 230/400v. Det er vel kapasiteten i kW som er interessant.

Hva med ulike farger for følgende intervaller:
<5kw
5-10kW
10-15kW
15-22kW
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA