Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nødbrems

Startet av Nordtroms, mandag 24. juni 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

Nordtroms

Nå er jo fortsatt elbil et kjøretøy som for det meste brukes til lokaltrafikk les. Trilling, leaf etc. Det eneste hederlige unntaket er Tesla som kan brukes som en helt vanlig bil under forutsetning av at det er tilgjengelige hurtigladestasjoner. Og her er et promblem. Vi som bor utenfor området Oslo, Bergen, Trondhjem kan ikke dra nytte av superladere. Hva om vi hjelper hverandre?  Det ser ut til at det ikke er noe problem å lage et kart i zeemap hvor vi kan registrere hvilken lading vi har hjemme hos oss og om vi er villige til å låne denne bort til trengende elbiler på langtur. Kanskje strekningen Fauske Kirkenes blir en lek. Det er sikkert endel teslaeiere og andre som har mye strøm liggende i garasjen, selv har jeg 22 Kw på 32 A TN. Hva tror dere om dette?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Thomas Parsli

Det må da være kommersielle aktører (butikker, spisesteder, bensinstasjoner ol.) som kan tilby dette?

Og selv om tanken på å gi bort strøm for noen tiere (og kanskje få betalt) er god -hva skal man gjøre utenfor et privat hjem i flere timer mens bilen lader?

Det måtte i såfall være hjem som er i gangavstand til f.eks spisesteder eller butikker?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mhagen3


laumb

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. juni 2013, klokken 08:17
Og selv om tanken på å gi bort strøm for noen tiere (og kanskje få betalt) er god -hva skal man gjøre utenfor et privat hjem i flere timer mens bilen lader?

Det måtte i såfall være hjem som er i gangavstand til f.eks spisesteder eller butikker?

Thomas

Muligheten til å komme seg videre ved å råtne i bilen mens den lader stiller nok meget høyt hos mange - kontra å råtne i tom bil uten at den lader. "Tesla Nødnett".

Har tenkt å sette opp ett stikk ute hos meg i tilfelle noen mangler de siste kilometerne.

Amper

det er jo greit nok at vi kan hjelpe hverandre med de aller fleste trenger bare en vanlig 10-16 amp kurs (230V) til bilen.. og da har de nok ikke 400V - 3 fase xx amp tilgjenglig..

jeg gjorde et overslag for min del som kjører ca. 10 000 i året og det utgjør ca. 1 natts lading per uke på min eksisternede 16 amp. kurs..

de fleste som må ha seg så kraftig strøm-kilde til bilen er ofte på langtur 2 dager etter hverandre eller lager et stort problem ut av et lite, mener nå jeg..  :o   :D
P85D :o)

shb

Var en på jobben som hadde et tips. Hva har butikker, kjøpesentere på baksiden ved lagere, bossplassen. Jo de aller fleste har en konteiner som har en presse i ene enden. Den har ofte en blå eller rød stikk med 400V eller 230 3 fase. Tror dere ikke en får låne denne kontakten litt, mot noen kroner om nøden er der?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Thomas Parsli

Jeg har aldri fått nei på slike forespørsler, men jeg legger også inn i spørsmålet at jeg kommer til å legge igjenn penger ved å handle/spise.

Siden hurtigladere ser ut til å komme senere i nord, tror jeg Elbilforeningen og/eller lokale lag har mye igjenn for å jobbe mot kjøpesentere ol. for at de skal sette opp semihuritglader.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

valvolainen

Enig med TS her, jeg prikker gjerne inn huset mitt på et kart med amp styrke.
Ikke at jeg bor så sentralt, men når nøden er der, vet man at det går an oppsøke prikkene på kartet fremfor å banke på en hvilken som helst fremmed dør.
De brikkene på kartet betyr faktisk at du er ønsket med din elbil.For motstandere av slike kart er det bare å la være å delta.
Kommer til å legge, i tillegg til alle mulige ladeoverganger i 'powerkofferten' bakerst i frunken, en flaske fludium eller to til potensielle nødstrømleverandører. Fungerer vel best på vår/sommer/høst.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Havebigfun

Dette må være en gulden anledning for spisesteder som ligger fra Trondheim oppover til å få nye kunder. Kanskje vi skal lage et Zeemap-kart hvor totalopplevelsen av lading + opphold/spising er best. Elbilene kommer for fullt- de som er med kan sikre fremtiden sin ;)

valvolainen

Det er ihvertfall sabla billig å dra en 400V ut på veggen. Restauranter bruker dette likevel. 22kwh ila et måltid er i mange tilfeller nok. Kommer til å blir feite når vi skal på langtur skjønner jeg.

Blir spennende å se hvordan navigasjonen fungerer, kan vi importere andres waypoints? Kan vi finne waypoints på internett? Deling av noe slag hadde vært gull. Det legger virkelig grunnlaget for hyggelige turer og gode ladekart. Kan f.eks tagge private stikk med egen farge, osv.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: valvolainen på onsdag 12. juni 2013, klokken 10:29
Det er ihvertfall sabla billig å dra en 400V ut på veggen. Restauranter bruker dette likevel. 22kwh ila et måltid er i mange tilfeller nok. Kommer til å blir feite når vi skal på langtur skjønner jeg.
Hvor mange kWh du får er jo avhengig av lengeden på måltidet i timer og minutter og ikke avhengig av antall kalorier du legger i deg. Så dropp fast-food.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: valvolainen på onsdag 12. juni 2013, klokken 10:13
Enig med TS her, jeg prikker gjerne inn huset mitt på et kart med amp styrke.
+1 !
Jeg bor i Oslo, så her finnes det sikkert mange alternativer, men er noen i beit er det bare å ringe på! Jeg stiller med glede uttaket til disposisjon for alle Tesla-eiere. Deltakerne i dette forumet er i hovedsak hyggelige folk, og hyggelige folk er alltid velkomne :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cronos

Kanskje laumb kan rette skrivefeilen i tittelen.

Det heter "grisgrendt", ikke "glisgrendt".

Synes jeg har holdt meg lenge nå hva angår skrivefeil på forumet, men denne MÅTTE jeg bare kommentere.. ;)

Ellers er jeg helt for å lade hjemme hos andre Tesla-eiere.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



ebbrey

Sitat fra: Cronos på torsdag 13. juni 2013, klokken 10:06
Kanskje laumb kan rette skrivefeilen i tittelen.

Det heter "grisgrendt", ikke "glisgrendt".

Synes jeg har holdt meg lenge nå hva angår skrivefeil på forumet, men denne MÅTTE jeg bare kommentere.. ;)

Ellers er jeg helt for å lade hjemme hos andre Tesla-eiere.

Hva med "OVersikt" på den ene stickyen? Den har irritert meg lenge :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA