Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde?

Startet av Bjoris, mandag 24. juni 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

Bjoris

Det anbefales å hurtiglade minst mulig, men hvorfor? Jeg forstår det har med temperaturer. Grunnen til at jeg spør er at det de siste dagene har blitt hele 4 hurtigladinger, 2 den ene dagen. Det er jo typisk vært svært viktige affærer som har dukket opp og der jeg rett og slett har vært helt nødt til å hurtig lade i 5-10 minutter og så spunnet videre. Det samme dukket opp i dag, må på en 7 mils tur der det er ferje og vil jo da ta Leafen, men den hadde lite strøm, jeg svippet derfor innom hurtigladeren, ladet til 60% og tar nå "resten" jeg trenger hjemme før jeg kjører i ettermiddag...

Innser at det hadde vært smartere å bare lade den hver natt så den er klar for det uforutsette, men er det egentlig så skadelig å lade f.eks fra 25-50/60%, blir tempen så høy da at det betyr noe eller er det andre ting som skade batteriene ved hurtiglading.

Uansett er nå planen å lade hver kveld til 80% så bilen er klar...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rasmus.B

Jeg hurtiglader når jeg har behov. Noen dager har det blitt 4 ganger. Lader forøvrig til 100% hver natt hjemme pga. kjøre mønsteret vårt.  Jeg kan ikke endre på dette uten at det går utover bruken av elbilen. Jeg vil jo ikke bruke fosil bilen hvis ikke jeg må, og jeg unngår i hvertfall ikke en hurtiglading for så å bli nødt til å bruke fosilbilen, eller "dritbilen" som ungene kaller den. Har snart kjørt 40 000 Km, og merker ingen reduksjon av kapasitet. Lad i vei sier nå jeg.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bjoris

Enig, jeg har heller ikke tenkt å droppe bruken for å sikre "optimal lading", samtidig hadde det vært greit å visst hva som da er det teoretiske problemet med hurtiglading. Er det varmeutviklingen eller er det bare skadelig at det kommer så mye strøm inn på kort tid? Om det er varmen så kan en kanskje droppe å lade så mye når en hurtiglader, jeg ser at det ofte er nok for meg å lade den opp til 60% så er jeg dekket den dagen og kan saktelade over natten til neste dag...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Herbie

Uten å dykke for langt inn i batterikjemien, kan man si at jo høyere ampere som trykkes inn i et Li-ion batteri, jo mer "slites" battericellene slik at de gradvis vil få problemer med å holde på/avgi ladning. Så er igjen dette avhengig av temperatur, og der her vi "heldige" i Norge siden vi sjelden ser temperaturer som virkelig kan påvirke skadeeffekten av hurtiglading. (Da snakker vi  50-60 grader)


Trond Arve

Så vidt jeg forstår er det to hovedproblemer:
o Høy effekt medfører varmeutvikling på grunn av intern motstand.
o Balansering av cellene er vanskelig ved hurtiglading.
=> Begge disse faktorene kan skade allerede svake celler.

http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers
http://www.reddit.com/r/askscience/comments/1cle97/
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kryten

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 12. juni 2013, klokken 09:38

o Balansering av cellene er vanskelig ved hurtiglading.


Balansering pågår hele tiden, selv når batteriet tappes. Dette er lagt inn for å fjerne behovet for å lade til x% en gang hver uke (eller så). Batteriet vil med andre ord balanseres hele tiden.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Bjoris

Ja, uansett betyr det vel da at litt klatt-lading med hurtiglader teoretisk sett er betydelig mindre skadelig enn å "fylle helt opp når en først er der"?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kryten

Det er klart at mindre tid med masse strøm ikke blir like mye varme som med fulladning.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

tomrh

Sitat fra: Kryten på onsdag 12. juni 2013, klokken 10:05
Balansering pågår hele tiden, selv når batteriet tappes.
Og det er du helt sikker på? I så fall er det ingen god grunn til å advare mot hurtiglading av Leaf.

For den viktigste grunnen til å advare, slik jeg oppfatter det, er akkurat dette med balansering. Ubalansen blir større og større mellom enkeltceller fordi hurtiglading ikke balanserer. Jeg ser for meg at ubalansen til slutt kan bli så stor at enkeltceller nærmer seg 100% selv om hurtigladingen stoppes på 80%.

I trillingene skjer ikke balansering før helt på slutten av en normallading. Mitsubishi advarer forøvrig ikke mot "mye" hurtiglading, bare at man normallader i ny og ne for å rebalansere. (Jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg76977.html#msg76977)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Det er vel ingen som har advart mot å hurtiglade Leaf?
Det opplyses at hurtiglading sliter mer på batteriene og at man ikke bør hurtiglade flere ganger hver dag.
Men dette gjelder alle elbiler med denne batteritypen.

Det går mange Leaf som taxi; Holland, Sveits, Tyskland, Portugal, Spania, England, og Norge. I tillegg til seks biler på test i USA(NYC). Disse hurtiglades hver dag -sannsynligvis flere ganger om dagen.
Det er også planer om å innføre Leaf som taxi i Mexico.

Flere av de stedene Leaf går som taxi er altså varmere enn i Norge og bilene blir hurtigladet langt oftere enn privatpersoner får til i Norge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 12. juni 2013, klokken 15:05

Og det er du helt sikker på? I så fall er det ingen god grunn til å advare mot hurtiglading av Leaf.


Ifølge Leaf Battery appen så balanseres cellene hele tiden, selv når jeg kjører.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

#11
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 11. juni 2013, klokken 17:20
Jeg hurtiglader når jeg har behov. Noen dager har det blitt 4 ganger. Lader forøvrig til 100% hver natt hjemme pga. kjøre mønsteret vårt.

Jeg sier gjør akkurat hva pokker du vil med batteriet!

Du kan "voldta" batteriet som Rasmus over her og ha 100% kapasitet etter 40000km. Eller gjøre som meg: behandle batteriet som den fineste porselen og likevel ha målbar reduksjon (om ikke så veldig mye) etter bare 10.000 km.

Det virker som det er helt bingo og lite du kan gjøre for å sikre deg mot det...


TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

tomrh

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. juni 2013, klokken 12:11
Du kan "voldta" batteriet som Rasmus over her og ha 100% kapasitet etter 40000km. Eller gjøre som meg: behandle batteriet som den fineste porselen og likevel ha målbar reduksjon (om ikke så veldig mye) etter bare 10.000 km.

Det virker som det er helt bingo og lite du kan gjøre for å sikre deg mot det...
Jeg liker det ikke. Men tilfeldigheter i produksjonsprosessen kan vel forårsake mandagsbatterier. På trillingforumet er det en som har prøvd mange trillinger, og en av dem skilte seg ut ved å ha markert lengre rekkevidde. Det er jo positivt at den går så langt, men ikke så kult om det slår ut andre veien. I det lengste håper jeg at alle slike batteriavvik finner en logisk forklaring, for tilfeldigheter skaper usikkerhet om kvaliteten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gyathaar

ifølge denne:
http://elbil.no/elbiler/1015-bedre-batterigaranti-fra-nissan

"(...) Ifølge Nissan viser analyser av de disse dataene at batteriteknologien er meget holdbar og pålitelig. Blant annet har det vist seg at hyppig hurtiglading er mindre skadelig for batteriet enn tidligere antatt. (...)"

RuneW

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 13. juni 2013, klokken 12:27
Jeg liker det ikke.

Jeg liker det heller ikke. Jeg avskyr det faktisk. Batterilevetiden er jo den eneste bekymringen vi har, men det er til gjengjeld en ganske stor bekymring. Når man da ikke får en dritt igjen for pen behandling av batteriet blir man litt oppgitt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA