Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. februar 2024, klokken 17:41
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 08. februar 2024, klokken 16:28Om jeg skal bruke mitt anlegg som eksempel (som riktignok ikke er sørvendt) så utgjør produksjonen for oktober->mars, som muligens kan kalles en utvidet vinter, 10-11% av totalen for året.
Om vinteren er sydvendt helt nødvendig. På hytta med sydovervendte paneler hadde vi 13,5% av produksjonen i samme periode,  på tross av en liten ås med masse trær foran.

Ja, hadde jeg kunnet vridd huset så takflaten hadde vendt mot sør ville jeg nok ha gjort det :)  Det hjelper trolig heller ikke at huset står i Bergen.

Ingeniøren

Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Noen som har undersøkt om dette bare gjelder etablering av nye avtaler eller om dette vil opphøre og bakgrunnen for at mange nå samtidig gjør dette ? Er det noen som vil dette til livs og kan det være de samme som raslet med skatt og som ser på oss som en konkurrent, og ikke er de som skal betale for det grønne skiftet ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2024, klokken 10:14Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Noen som har undersøkt om dette bare gjelder etablering av nye avtaler eller om dette vil opphøre og bakgrunnen for at mange nå samtidig gjør dette ? Er det noen som vil dette til livs og kan det være de samme som raslet med skatt og som ser på oss som en konkurrent, og ikke er de som skal betale for det grønne skiftet ?

Jeg har ikke så mye tro på en konspirasjon merker jeg. Skattegreiene var jo et basert på en uttalelse fra Skatteetaten og virkeligheten det var betydelig mer nyansert enn det enkelte avisartikler tydet på.

Jeg vil anta at de største aktørene (Fjordkraft / MidtEnergi) fant ut det var lite lønnsomt, noe som i seg selv vel ikke er så overraskende.

MidtEnergi droppet produktet 22.03 (ifølge egne nettsider) og Fjordkraft noe senere. Sånn umiddelbart ser det ut til at Usteveikja og Tinn Energi fremdeles tilbyr dette til nye kunder.

Jeg tipper at Fjordkraft på sikt ønsker å flytte sine kunder over på den "nye og forbedrede" løsningen omtalt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.msg1134655#msg1134655  men det avhenger vel av antall kunder de har der i dag og hvilke vilkår som gjelder.

Om Fjordkraft har noenlunde samme vilkår som MidtEnergi kan de også endre vilkår med 30 dagers varsel, så da kan de i teorien gjøre solkontoen om til en veldig mye dårligere avtale i løpet av sommeren når prisen er på det laveste og gjennom det "tvinge" folk til å si opp, noe som medfører at det man har på konto innløses til en betydelig lavere pris enn hva man antakelig hadde håpet på.

Ingeniøren

Mye mulig du har rett så da er det bare å fortsette å selge unna etterhvert som jeg lagrer slik jeg har gjort til nå. Da forsvinner det vel og ut en del kunder fra disse til noen som har lavere mnd pris og kWh påslag med mindre de kommer opp med noe som er gunstigere enn spott time for time som de fleste har.. Om mange nok velger å si opp kontrakten samtidig kan det svi saftig andre veien så her bør de trå varsomt.

Når det gjelder skatt så ble det vel sagt at man "bare" skulle skatte av det man solgte - uten hensyntagen til at man faktisk har investert noen hundre tusen før man har produsert sin først kWh. Da var da Vedum måtte ut å ro og stortinget reagerte på urimeligheten, men ikke sikkert de hadde gjort dette om ikke pressen hadde begynt å skrive om det. Helt ærlig tror jeg de ønsker solceller dit pepper'n gror så lenge de ikke får inntekten selv...

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. april 2024, klokken 15:34Når det gjelder skatt så ble det vel sagt at man "bare" skulle skatte av det man solgte - uten hensyntagen til at man faktisk har investert noen hundre tusen før man har produsert sin først kWh. Da var da Vedum måtte ut å ro og stortinget reagerte på urimeligheten, men ikke sikkert de hadde gjort dette om ikke pressen hadde begynt å skrive om det. Helt ærlig tror jeg de ønsker solceller dit pepper'n gror så lenge de ikke får inntekten selv...

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

Ja, det var sånn det ble fremlagt i de fleste medier, men i bunnen ligger et lovverk som sier hva som er næringsvirksomhet og hva som er hobbyvirksomhet uavhengig av om det er snakk om solceller eller brodering for videresalg der Overskudd innen rimelig tid er et av kriteriene, så mange (de fleste?) ville nok sluppet unna skatt uansett.

Jeg antar skatteetaten primært mener at inntekt fra salg av solcellestrøm skal behandles på sanme måte som andre inntekter og det er sånn sett forståelig. Hadde man gått i overskudd fra rent salg etter 5-10 år (rimelig tid) ville det vært såpass mye penger i det at Enova-støtte var unødvendig og heller ingen grunn for at det skulle være skattefri inntekt, men vi er ikke helt der enda.

ToWalkOrDrive

Jeg synes den aller første artikkelen til Skatteetaten viste en grei konklusjon om at det ikke ville være avgiftspliktig salg siden nedbetalingstiden typisk var over 15 år og andre grunner. Nedbetalingstiden må være maks 8 år før avgift var aktuelt. Alle artikler / uttalelser etterpå har bare vært mer forvirrende / åpnet for avgift.

Opprinnelig vurderingsartikkel:
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/avgiftsmessig-behandling-av-solcelleanlegg/
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Skal gå greit å holde meg under NOK 50 000 for årsproduksjonen... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

JUL ZOE 240

Sitat fra: Vidar_S på mandag 08. april 2024, klokken 14:39
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2024, klokken 10:14Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Jeg har ikke så mye tro på en konspirasjon merker jeg. Skattegreiene var jo et basert på en uttalelse fra Skatteetaten og virkeligheten det var betydelig mer nyansert enn det enkelte avisartikler tydet på.

Jeg vil anta at de største aktørene (Fjordkraft / MidtEnergi) fant ut det var lite lønnsomt, noe som i seg selv vel ikke er så overraskende.

MidtEnergi droppet produktet 22.03 (ifølge egne nettsider) og Fjordkraft noe senere. Sånn umiddelbart ser det ut til at Usteveikja og Tinn Energi fremdeles tilbyr dette til nye kunder.

Jeg tipper at Fjordkraft på sikt ønsker å flytte sine kunder over på den "nye og forbedrede" løsningen omtalt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.msg1134655#msg1134655  men det avhenger vel av antall kunder de har der i dag og hvilke vilkår som gjelder.

Om Fjordkraft har noenlunde samme vilkår som MidtEnergi kan de også endre vilkår med 30 dagers varsel, så da kan de i teorien gjøre solkontoen om til en veldig mye dårligere avtale i løpet av sommeren når prisen er på det laveste og gjennom det "tvinge" folk til å si opp, noe som medfører at det man har på konto innløses til en betydelig lavere pris enn hva man antakelig hadde håpet på.

Fikk "oppsigelsen" fra Fjordkraft i dag i form av vesentlige endrede vilkår (se under). Solkonto fra Fjordkraft blir nå for dårlig for meg. Hvilke andre alternativer er der? Hadde tidligere 1 kr/kwh opp til 5000 før jeg byttet til solkonto. Er det fremdeles noe som tilbyr det?

Nye vilkår for solkonto:
"Endringene oppsummert:
Se vilkårene punkt 4 her: https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/timesspot-med-solkonto/avtalevilkar/
•       Det er ikke lengre valgfritt hvilken spotprisavtale tjenesten Solkonto kan kombineres med. Solkonto er kun tilgjengelig med avtalen Timespot med Solkonto. For deg betyr det at vi endrer navn på avtalen din og prisen.
Månedlig fastbeløp endres fra 49 kr til 99 kr inkl. mva. og påslaget reduseres fra 5,9 øre per kWh til 5,49 øre per kWh inkl. mva. Som følge av dette varselet vil vi ikke fakturere deg et bruddgebyr ved endring eller avslutning av avtalen.
•       Tidsbegrensningen for hvor lenge du kan lagre kWh på Solkonto erstattes av en maksgrense på 2 000 kWh. Dersom oppspart saldo når 2 000 kWh, kommer overskuddsproduksjon automatisk som fratrekk på faktura til Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Ved uttak frigjøres plass til nye kWh på Solkonto.
•       Uttak fra Solkonto beregnes ut fra din strømpris i uttaksmåned. Det vil si Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Dette inkluderer ikke påslag ved avtalen.
•       Vi innfører en grense på 100 øre per kWh ekskl. mva. i differanse mellom verdien av det du produserer strømmen til, og verdien av prisen på uttak. Vi har ikke grense for uttak i dag.
•       Ved oppsigelse av avtalen betales oppspart saldo ut til produksjonspris, ikke prisen på oppsigelsestidspunktet slik som i dag."

turfsurf

Varanger Kraftmarked har fastpris 1kr/kWt. Ellers er det noen flere med solkonto også, uten at jeg kjenner detaljene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JUL ZOE 240

Takk for tips, men ser dessverre at dette kun tilbys i strømområde 04 som jeg ikke tilhører.

Ser at flere har selskaper har solkonto, men at den avregnes basert på spot-pris time for time for alle jeg finner (?) Da blir jo verdien av dette lav for sommerproduksjonen. Strømprisene er lavere da og spesielt midt på dagen når produksjonen er størst.

Derfor var jeg stor fan av solkonto fjordkraft som hadde kwh mot kwh. Da sparte jeg alt på sommeren og tok ut i des-feb.

turfsurf

Sitat fra: JUL ZOE 240 på torsdag 18. april 2024, klokken 20:13Takk for tips, men ser dessverre at dette kun tilbys i strømområde 04 som jeg ikke tilhører.

Ser at flere har selskaper har solkonto, men at den avregnes basert på spot-pris time for time for alle jeg finner (?) Da blir jo verdien av dette lav for sommerproduksjonen. Strømprisene er lavere da og spesielt midt på dagen når produksjonen er størst.
Ja, solkonto med time for time er ubrukelig. Da er faktisk Fjordkraft bedre. Man kan jo game systemet og og bruke strøm når den er dyrest i sommermånedene for å få opp snittprisen, så lenge man har produserer vesentlig mere enn man forbruker. Det er ihvertfall tilfelle hos oss April til September.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Så i nyhet om Å energi årsrapport (finansavisen) at de er tungt lastet i Otovo. 
Lenke her 
https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/17/8120046/store-tap-i-aksjemarkedet-ledelsen-dro-inn-26-5-millioner-kroner

Forstod Å avskriver tapet på aksje kurs fallet i Otovo.

Jeg lurer på hva som skjer med Otovo sine kunder hvis Otovo konker? Noen som vet det? Kundene sitter jo å betaler til Otovo på lange avtaler. Hva med garantier og reklamasjon ved konkurs?

daktari

Garanti og reklamasjon forsvinner. Verre er der om kreditor til Otovo krever tilbake fra kundene...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vidar_S

Sitat fra: JUL ZOE 240 på mandag 15. april 2024, klokken 20:36Fikk "oppsigelsen" fra Fjordkraft i dag i form av vesentlige endrede vilkår (se under). Solkonto fra Fjordkraft blir nå for dårlig for meg. Hvilke andre alternativer er der? Hadde tidligere 1 kr/kwh opp til 5000 før jeg byttet til solkonto. Er det fremdeles noe som tilbyr det?

Nye vilkår for solkonto:
"Endringene oppsummert:
Se vilkårene punkt 4 her: https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/timesspot-med-solkonto/avtalevilkar/
•      Det er ikke lengre valgfritt hvilken spotprisavtale tjenesten Solkonto kan kombineres med. Solkonto er kun tilgjengelig med avtalen Timespot med Solkonto. For deg betyr det at vi endrer navn på avtalen din og prisen.
Månedlig fastbeløp endres fra 49 kr til 99 kr inkl. mva. og påslaget reduseres fra 5,9 øre per kWh til 5,49 øre per kWh inkl. mva. Som følge av dette varselet vil vi ikke fakturere deg et bruddgebyr ved endring eller avslutning av avtalen.
•      Tidsbegrensningen for hvor lenge du kan lagre kWh på Solkonto erstattes av en maksgrense på 2 000 kWh. Dersom oppspart saldo når 2 000 kWh, kommer overskuddsproduksjon automatisk som fratrekk på faktura til Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Ved uttak frigjøres plass til nye kWh på Solkonto.
•      Uttak fra Solkonto beregnes ut fra din strømpris i uttaksmåned. Det vil si Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Dette inkluderer ikke påslag ved avtalen.
•      Vi innfører en grense på 100 øre per kWh ekskl. mva. i differanse mellom verdien av det du produserer strømmen til, og verdien av prisen på uttak. Vi har ikke grense for uttak i dag.
•      Ved oppsigelse av avtalen betales oppspart saldo ut til produksjonspris, ikke prisen på oppsigelsestidspunktet slik som i dag."

Det gikk fort, gitt... Det har nok kommet inn litt flere større solcelleanlegg enn de hadde sett for seg, ja.

Såvidt jeg har fått med meg er det ingen som tilbyr 1 kr/kWh, men solkonto i "gammelt format" er i alle fall foreløpig tilgjengelig her:  https://www.tinnenergifiber.no/stromavtaler/solbank/ 

Ser ut til at de fleste andre nå har endret på definisjonen av solkonto, så trolig er det kun et tidsspørsmål før Tinn også korrigerer.

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på fredag 19. april 2024, klokken 11:13Såvidt jeg har fått med meg er det ingen som tilbyr 1 kr/kWh, men solkonto i "gammelt format" er i alle fall foreløpig tilgjengelig her:  https://www.tinnenergifiber.no/stromavtaler/solbank/ 

Ser ut til at de fleste andre nå har endret på definisjonen av solkonto, så trolig er det kun et tidsspørsmål før Tinn også korrigerer.
Nei, dette er og solkonto basert på spotpris ved produksjonstidspunkt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA