Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:15Ser rating ved 25 C er 8910 W på sydtaket, så da går det nok bra.
Det høres jo veldig bra ut :+1:

Ingeniøren

Med snøen dukket det opp problemer. Det virker som inverteren (Growatt MID10KTL3-XL) ikke helt takler at det er lyst ute mens taket enten er dekket eller dekkes av snø. Går inn i en for for nedlukking som den gjør når det blir mørkt men blir ikke ferdig. Har endt med å skru av systemet og ta sikringen når det skjer. Har kontaktet leverandør som ikke har svart enda.

Har et tak over garasje med snøfangere som nok stort sett vil være dekket av snø i vinter, men syd taket rensker seg selv relativt raskt ( er i alle fall planen har har fungert bra så langt...)

Andre med erfaringer fra solceller og snø ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Helt normalt at invertere går hyppig av og på i fasene der det veksler litt mellom nok lys til å starte produksjon og ikke, morgengry/skumring, og kanskje snø. Hvis det er det du mener. Vet noen slår helt av i desember/januar for å unngå dette, da det uansett er helt marginal produksjon. Mitt står på alltid, og klikker inn og ut.

Ingeniøren

Er det mulig - først reduserer de Enova støtten og nå dette ? I fall er vel det jeg har betalt for anlegget "utgifter til inntekts ervervelser" og skal kunne trekkes fra ..

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skattebombe-sjokkert/80705842
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:18Er det mulig - først reduserer de Enova støtten og nå dette ? I fall er vel det jeg har betalt for anlegget "utgifter til inntekts ervervelser" og skal kunne trekkes fra ..

Jeg forstår det som at det bare er hvis du får betalt for strømmen at du må skatte(?) Altså hvis du har "Solkonto" og i praksis aldri får betalt for strømmen så slipper du unna beskatning(?)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Vidar_S

Jeg leste akkurat den der selv, ja. Men det er muligens grunn til å håpe at regelverket blir endret når selv miljøfyrtårnet Vedum sier de skal "se nærmere på skattereglene for salg av overskuddsstrøm for private boligeiere og se om det er behov for eventuelle særlige regler på området".

Alternativt kan man komme med argumentet at solceller er en hobby. For mindre anlegg burde det i alle fall kunne forsvares.

Sitat fra: https://info.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/hobby-eller-naringsvirksomhet/Er omfanget av aktiviteten liten og kostnadene omtrent like store som inntektene, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby. Fortjeneste på hobbyvirksomhet er ikke skattepliktig inntekt.

I mitt tilfelle (Bergen og relativt lite anlegg) går jeg ikke i pluss før etter minst 15 år, så jeg vil i alle fall påstå dette bærer tydelig preg av hobbyvirksomhet  :D 

Vidar_S

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. desember 2023, klokken 12:20
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:18Er det mulig - først reduserer de Enova støtten og nå dette ? I fall er vel det jeg har betalt for anlegget "utgifter til inntekts ervervelser" og skal kunne trekkes fra ..

Jeg forstår det som at det bare er hvis du får betalt for strømmen at du må skatte(?) Altså hvis du har "Solkonto" og i praksis aldri får betalt for strømmen så slipper du unna beskatning(?)

Jeg ser for meg skatteetaten tolker solkonto som at man får betalt, bare ikke umiddelbart. Fra Dagbladet-artikkelen: "Overføringene inn til nettet fra private anlegg skal beskattes som kapitalinntekt med en sats på 22 prosent, slår Skatteetaten fast."  Men det blir litt kaotisk med fastsettelse av beløp som skal skattlegges dersom man har solkonto, det skal jeg være enig i.

Ingeniøren

De forreste av oss gjør vel dette for å tjene penger, og regner heller ikke med det selv på mange år. Betales ned over solkonto over år og håper at jeg bidrar når det blir strøm mangel. Mer hobby enn butikk. Noe annet kanskje med borettslag mm som tapetserer taket på blokka med solceller.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. desember 2023, klokken 13:55De forreste av oss gjør vel dette for å tjene penger, og regner heller ikke med det selv på mange år. Betales ned over solkonto over år og håper at jeg bidrar når det blir strøm mangel. Mer hobby enn butikk. Noe annet kanskje med borettslag mm som tapetserer taket på blokka.

Ja, jeg antar de kommer til å lande på at anlegg over en viss størrelse skal skattlegges som næring. Alternativt i kombinasjon med mengde eksport. Da er det jo en form for logikk i det.

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 21. desember 2023, klokken 14:53
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. desember 2023, klokken 13:55De forreste av oss gjør vel dette for å tjene penger, og regner heller ikke med det selv på mange år. Betales ned over solkonto over år og håper at jeg bidrar når det blir strøm mangel. Mer hobby enn butikk. Noe annet kanskje med borettslag mm som tapetserer taket på blokka.

Ja, jeg antar de kommer til å lande på at anlegg over en viss størrelse skal skattlegges som næring. Alternativt i kombinasjon med mengde eksport. Da er det jo en form for logikk i det.
Kunne vært greit å skattelegge all eksport over eget forbruk sett gjennom året. Altså trekker man 10.000kWh fra nettet i løpet av ett år og eksporterer 12.000 vil man skattelegges for 2.000.

Uansett vil ihvertfall skattelegging gi en bedre case for batteri, spesielt siden man da bør kunne avskrive kostnadene med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Der fant jeg endelig selve uttalelsen fra skatteetaten. Ikke overraskende er den litt mer nyansert enn overskriftene i diverse nettaviser:   https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/avgiftsmessig-behandling-av-solcelleanlegg/

De skriver blant annet (under private solcelleanlegg): "Skattedirektoratet legger til grunn for de tilfeller som denne prinsipputtalelsen gjelder at en aktivitet må være av økonomisk karakter og være egnet til å gi overskudd. Overskuddsvurderingen må være konkret."

Nå er ikke jeg økonom, men jeg leser totalen av det de skriver som at dersom private solcelleanlegg går med overskudd i løpet av 5-8 år vil det karakteriseres som næringsvirksomhet. Det vil jeg tro gjør at 99% av private anlegg kan fortsette som i dag.

Ingeniøren

Håper du får rett, men kjenner og litt lusa på gangen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Svein_H

Usikker på om dette er rett tråd, men da får moderator ev. rydde litt. Jeg har avtalt gratis befaring med uforpliktende tilbud førstkommende mandag (https://www.vevromerike.no/s/solenergi/), og er helt grønn på solceller. Er det noe spes jeg bør spørre om eller være på vakt mot?

Har lest at det er strømkunder som får strupt tilkoblingen sin når de har strøm til overs som skal ut på nettet igjen, da nettet ikke er dimensjonert for dette, og da blir jeg skeptisk.

Er det noe å spare på en slik investering, eller er det bare enda et tapsprosjekt i tråd med det grønne skiftet..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vidar_S

Sitat fra: Svein_H på fredag 02. februar 2024, klokken 16:26Usikker på om dette er rett tråd, men da får moderator ev. rydde litt. Jeg har avtalt gratis befaring med uforpliktende tilbud førstkommende mandag (https://www.vevromerike.no/s/solenergi/), og er helt grønn på solceller. Er det noe spes jeg bør spørre om eller være på vakt mot?

Har lest at det er strømkunder som får strupt tilkoblingen sin når de har strøm til overs som skal ut på nettet igjen, da nettet ikke er dimensjonert for dette, og da blir jeg skeptisk.

Er det noe å spare på en slik investering, eller er det bare enda et tapsprosjekt i tråd med det grønne skiftet..?

Det kommer jo litt an på hvor du bor, hvilken retning takflatene er, hvor stort anlegg det er snakk om og hvor langsiktig perspektiv du har. Jeg ser at Vev Romerike er blant tilbyderne med minst informasjon på nettsidene av alle jeg har vært innom, så stikk gjerne innom https://solkart.no (eller en annen kalkulator) og tast inn adressen din der, så kan du se hvor mye de estimerer du kan få av genererte kWh per installerte kWp i løpet av et år. Da har du noe å sammenligne med i forhold til estimatene Vev gir deg. Du bør i alle fall sjekke med flere tilbydere og se om det er store forskjeller i pris / estimater.

Min erfaring er at faktisk produksjon ligger noe lavere enn estimatene på kalkulatorene rundtomkring, så du kan nok trekke fra 20-ish prosent (alternativt mer om du har trær++ som skygger for solen deler av døgnet).

Hør med netteier i ditt område om du er i faresonen for å få kuttet eksport. Det blir vanskelig å svare på for andre som ikke kjenner begrensningene i nettet der du bor.

Det er jo noe å spare / tjene på solceller, men tar man det totale regnestykket må en se relativt langt frem i tid før det svarer seg. For min del vil det trolig gå ca 15 år før jeg har tjent inn (krone for krone) det anlegget mitt kostet og så kan man selvsagt si at en krone om 15 år er betydelig mindre verdt enn en krone i dag.

Jeg har riktignok ikke et kjempestort anlegg og bruker relativt begrenset med strøm, men solcellene gir meg et steg lavere effekttariff i sommerhalvåret (med litt "egeninnsats" via smarthusløsninger) og jeg bruker ca 50% av strømmen jeg genererer (gir da spotpris + energiledd-delen av nettleie i besparelse) mens det øvrige gir meg spotpris eks mva i inntekt. Her har man i dag alternative løsninger med solkonto eller garantert pris på solgt strøm som høyst sannsynlig gir høyere snittinntekt per generert kWh, så der er det alt etter hvor man kjøper/selger strømmen og hva man ønsker av integrering mot smarthus med mer.

Om du primært er ute etter å tjene penger er det nok mer hensiktsmessig å sette pengene i fond og bruke avkastningen derfra på delbetaling av strømregningene :)

Svein_H

Takk for info og link, den skal sjekkes ut. Jeg vil selvfølgelig høre med flere og få et sammenligningsgrunnlag før jeg tar en avgjørelse.

Jeg hadde som sagt  VEV Romerike på befaring her i går, de har slått seg sammen med HSEV og er dermed også netteier her i området. Jeg tok opp det med struping av eksportstrøm, men det skulle ikke være noe problem fikk jeg beskjed om, og eksport var jo også mest aktuelt om sommeren når man uansett omtrent ikke bruker strøm og heller ikke får stort igjen for strømmen sa han.

Både hus og garasje har takflater mot S/SV, men jeg har noen trær sørøst for huset som skygger på morgenen og formiddagen. Jeg ble anbefalt å fjerne dem, men det er ikke aktuelt. Med tanke på mitt relativt beskjedne forbruk mente han at det heller ikke var nødvendig å montere solceller på både hus og garasje, og at jeg ville få mest utbytte ved å se bort fra salg om sommeren og heller basere meg på å spe på med egenprodusert strøm om høsten og vinteren når prisene er høye og forbruket størst.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser logikken der, for om sommeren vil jeg antakelig gå i pluss slik som deg, og kan dermed selge det jeg ikke bruker selv. Det er mulig han bare mente at jeg uansett ville tjene så lite på det at det ikke var noe å legge vekt på i det store bildet.

En annen ting er alderen på taket, som er uviss. Betongtaksteinen ser veldig fin ut, men hvis den nærmer seg 50-60 år kan det tenkes at den må skiftes ut allerede om 10 år, og da kunne det være like greit å vurdere å erstatte den med en gang for å slippe arbeidet senere.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA