Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

geear

Finnes vel kanskje en mulighet for å konvertere fra 3-fas til 1-fas, men det gir ingen hensikt, du vil fortsatt begrenses av det netteier tillater for 1-fas.

Jeg har 230V IT, og hos meg lå alle tre lederne klar i skap på vegg, men kun to + jord var dratt inn, så jeg fikk lagt om til 3-fas. Nå har jeg riktig nok også trekkerør fra skap med 400V TN liggende inn til husveggen, men det krever ytterligere ombygging av skap og ny inverter, så ikke bare-bare det heller.

Hørtes veldig spesielt ut med så lav begrensning som 3,7 kW (16A). Ville tatt kontakt med elektriker (installatør) og la de håndtere en søknad til netteier på større anlegg, samt sjekke mulighet for 3-fas. Forutsatt at det finnes gode Inverter-alternativer for 3-fas TT.

Når du spør om lønnsomhet, så var mitt regnestykke først og fremst hobby og kjekt å kunne si at man kjører elbilene på strøm fra eget tak. Men jeg antok:

- 1,- per kWh, enten det var spart strømforbruk eller solgt strøm
- 30 års levetid på solcellepanelene
- Minst ett inverterbytte på de 30 årene
- Disse forutsetningene gir nedbetalingstid på 12 år + evt. kost av en inverter, så fort 3k til, altså 15 år.

Investeringsmessig en tragedie kontra å for eksempel ha plassert de samme pengene i et indeksfond for 3,5 år siden, eller kanskje til og med TSLA-aksjer. Men så har det vært kjekt da. Og så ser det ut som at forutsetningene nå kan endre seg ganske betydelig, men usikkerheten er økt. Færre og færre tilbyr 1,-/kWh i solgt strøm, og hvis det blir slik at prisene blir skyhøye om vinteren og lave om sommeren, så blir en avhengig av å finne noen som tilbyr en type "solkonto", for produksjonen i disse månedene med skyhøye priser, er helt elendig. Har 82 kWh i januar, og én god dag i juni gir nesten like mye (hadde riktig nok 171 kWh i januar i fjor, som var ekstraordinært). Akkurat nå tør jeg ikke spå når det vil være nedbetalt, men det har uansett vært kjekt.

HeltElektrisk

Hmmm.... det var faktisk dårligere økonomi enn jeg hadde trodd.. Hva var total investeringskostnad for ditt anlegg, og hvor høy Kwp har du?

Når det gjelder nettet mitt har jeg fått avklart at jeg har enfas (to ledere uten jord) TT (!) nett i huset... og at jeg neppe vil komme noen vei i forhold til å få utvidet effekt fra netteier. Har sendt en forespørsel til Agder Endergi, - men ser ut til at jeg enten må nøye meg med et lite anlegg begrenset til 4 kw, - eller droppe hele greia.

Takk for svar  ;) :+1:
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Antakelig er det bedre investering å montere varmepumpe enn solkraftverk så det bør uansett være første steg.

Monterte akkurat selv en varmepumpe fra Jula til 3999.-

Måtte etter dagens regler bruke et firma som har F gass sertifikat for selve gassbiten, men gjorde alt annet selv da det ikke er hensiktsmessig å sette vekk plasseringen av inne/utedel og kanalene og kabling. I dette tilfellet byttet jeg ut et 3 lags vindusglass med baderomspanel med ca 15cm glava mellom og festet innedelen på det.

A 11   13.01.2022   Varmepumpe til mva fri utleiedel   02 (25%)   999,75   3 999,00      3 999,00
A 12   13.01.2022   Varer for montering av Varmepumpe   02 (25%)   270,22   1 080,86      5 079,86
A 13   17.01.2022   Deler for Varmepumpemonteringen   02 (25%)   180,72   722,86      5 802,72
A 15   18.01.2022   Skruer til varmepumpemonteringen   02 (25%)   12,48   49,90      5 852,62
A 18   21.01.2022   Ledning for Varmepumpemonteringen   02 (25%)   235,08   940,34      6 792,96

I tillegg venter jeg på regning for rørlegging og vakumering på rundt 3000 kr så totalt rundt 10 000 kr inkl mva

Denne videoen viser hvor enkelt det er å montere en varmepumpe:

https://youtu.be/2RDfAkmDId0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: HeltElektrisk på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:42
Hmmm.... det var faktisk dårligere økonomi enn jeg hadde trodd.. Hva var total investeringskostnad for ditt anlegg, og hvor høy Kwp har du?
Vel, det kommer jo an på hva som skjer fremover, og hvilke avtaler man kan få, men noen gullgruve er det neppe.

Velger man absolutt billigste utgave med aluskinner over tak og polykrystallinske solpaneler (blå), så vil man få raskere inntjeningstid.

Jeg har integrert anlegg med helt sorte (monokrystallinske) paneler med sorte rammer, som er felt ned i taket (har ikke takstein under), så det ble litt dyrere, men jeg gjorde hele installasjonen på taket selv (elektriker gikk god for koblingene på tak, selv om det også er krav til elektriker der, så tok han inverter og sikringsskap), og sparte noen titusener der, for det er betydelig mer arbeid med integrert enn over tak. Iallfall den typen jeg har. Men så ser det hundre ganger bedre ut, forstår ikke at noen vil forkludre husene sine med forferdelige installasjoner med noe som har så lang nedbetalingstid, og bare handler om tusenlapper.  :P 8)

Har 10 kWp og endte vel på 138k tror jeg, ALT inkludert, altså elektriker, lekter, stillasleie, lift, skruer, kabler, paneler, inverter, koblinger, sikringer, jordfeilbryter type B. Og så 22500,- i retur fra Enova. Brukte vel 4-5 lange dager på installasjonen, og vi var opptil fire stykker som holdt på.

Fortsetter høye priser også i fra mars til september, så vil regnestykket fort se ganske annerledes ut, men det vil tiden vise.

HeltElektrisk

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. januar 2022, klokken 11:13
Antakelig er det bedre investering å montere varmepumpe enn solkraftverk. Bør uansett være første steg.

Hmmm... det har jeg aldri tenkt over at en kan montere selv faktisk. Nå har jeg allerede montert VP :)
2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: geear på fredag 28. januar 2022, klokken 12:02
Sitat fra: HeltElektrisk på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:42
Vel, det kommer jo an på hva som skjer fremover, og hvilke avtaler man kan få, men noen gullgruve er det neppe.
Fortsetter høye priser også i fra mars til september, så vil regnestykket fort se ganske annerledes ut, men det vil tiden vise.

Nei, - må nok bygge billigere (og styggere) skal en ha bedre økonomi i det enn du har gjort :)

Vurderer å bygge likevel, - men da droppe vest-vendt tak. Gå for 12x360w paneler (4,3kw) på sørvendt tak i kombinasjon med 6x360w paneler (2,15kw) på østvendt tak, der inverter begrenser output til 4kw. Antar jeg ikke får for mye klipping av topper uansett og heller får litt produksjon også tidligere på dagen. Regnestykket indikerer 8 år nedbetaling om jeg bygger billig og stygt :)
2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

Electrix

Sitat fra: HeltElektrisk på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
@jkirkebo og dere andre som var litt "pionerer" her for noen år siden.... :)
Hva er status for anleggene deres nå etter noen år? Jeg regner kanskje med at økonomien er blitt enda bedre enn dere trodde da dere investerte?

Full av inspirasjon fra denne tråden har jeg brukt ganske mange timer de siste to ukene på å lese meg opp på paneler og invertere... og jeg vet ikke hva.. Har beregnet takvinkler, arealer, retninger osv.. og tegnet opp et anlegg på ca 30 paneler (360w) som økonomisk ser lovende ut... Bare for å oppdage nå i kveld at Agder Energi (min nettleverandør) har lagt ganske strenge føringer knyttet til hvor mye +kunde jeg får lov til å bli..

På hjemmesidene deres står det at jeg kan etablere et enfase produksjonsanlegg på inntil 3,7 kw, eller et trefase produksjonsanlegg på inntil 6,4 kw, uten at jeg trenger å foreta en konkret effektmåling på mitt anlegg. Jeg har (tror jeg - er fanden ikke enkelt å vite for oss ikke-elektrikere-vanlige-folk) et enfase IT 230v anlegg i huset mitt... Hvis dette stemmer... er det da slik at jeg kun kan installere et enfase produksjonsanlegg også? Eller kan jeg velge å installere et trefase produksjonsanlegg på mitt anlegg?

Dernest har Agder Energi laget en "Effektkalkulator" på hjemmesiden sin som lar meg knotte inn Måler-ID'n min, og som konkluderer med at jeg kan få lov til å installere et enfase 4kw anlegg...
Så: Er det noen andre av dere som har møtt på tilsvarende problemer og evt. vet om en workaround?

Er utrolig frustrerende å ha gått rundt å dagdrømt om solceller på taket i et par år nå, - og når en endelig ser at det for alvor er liv laga - også økonomisk - blir man stoppet av slike ting som dette... Et anlegg på 4kw vil jeg vel knapt merke at jeg har på taket engang...
Problemstillingen med enfase solcelleanlegg er at man risikerer at huset får ekstra skjev belastning hvis anlegget leverer mye overskuddstrøm på de lederne som ikke har noe særlig belastning og mye last på de andre.

Men du som har enfas vil jo bare trekke mindre skjevlast siden alt går på samme fas. Dermed vil alt forbruk gå til å jevne ut belastningen, og all produksjon det samme. Både varming av varmtvann, elbillading og varmekabler vil kunne planlegges til en viss grad til å belaste når solcellene produserer. Jeg vil tro at du kan få aksept for større anlegg om du kontakter de med beskrivelse.

Ellers er det slik at det ofte er trukket 3 eller 4 ledere fram til inntak uansett, da er det en ganske smal sak å bytte overbelastningsvern og samleskinne til trefas når man uansett skal sette inn ny kurs til solcelleinverter. Kanksje bytte til jordfeilautomater på alle kurser samtidig hvis du ikke har det allerede, og et rele til vvb slik at den kan styres til å bruke mest mulig solcellestrøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

HeltElektrisk

Takk for svar!

Sitat fra: Electrix på lørdag 29. januar 2022, klokken 15:08
Problemstillingen med enfase solcelleanlegg er at man risikerer at huset får ekstra skjev belastning hvis anlegget leverer mye overskuddstrøm på de lederne som ikke har noe særlig belastning og mye last på de andre.
Men du som har enfas vil jo bare trekke mindre skjevlast siden alt går på samme fas. Dermed vil alt forbruk gå til å jevne ut belastningen, og all produksjon det samme. Både varming av varmtvann, elbillading og varmekabler vil kunne planlegges til en viss grad til å belaste når solcellene produserer. Jeg vil tro at du kan få aksept for større anlegg om du kontakter de med beskrivelse.

Men når jeg har enfas anlegg (230V TT), - må jeg da velge en enfas inverter også? Eller kan jeg fint installere en trefas inverter til mine solceller? Og er det i så fall noen fordeler / ulemper ved å velge de ene fremfor det andre?
2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

jkirkebo

Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 31. januar 2022, klokken 14:57
Takk for svar!

Sitat fra: Electrix på lørdag 29. januar 2022, klokken 15:08

Men når jeg har enfas anlegg (230V TT), - må jeg da velge en enfas inverter også? Eller kan jeg fint installere en trefas inverter til mine solceller? Og er det i så fall noen fordeler / ulemper ved å velge de ene fremfor det andre?

Har du 1-fase strømtilknytning må du ha 1-fase inverter.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

HeltElektrisk

2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

I den grad noen som leser postene her skulle tro noe annet... er jeg ganske så grønn på solceller og invertere osv... Så jeg stiller noen dumme spørsmål her og håper noen av dere som virkelig kan dette gidder svare innimellom :) Det kan jo komme andre etter meg som er like grønne og kan få litt nytte av dette..

Jeg har kommet til at hvis jeg skal få noe som helst økonomi i et anlegg må jeg importere mye av utstyret selv, og satse på at jeg kan få lov av elektrikeren min til å gjøre deler av arbeidet på taket selv også. Begge deler tror jeg skal være mulig, - og så langt jeg kan se er det en god del å spare på dette.

Spørsmål: Jeg har en begrensing fra netteier (i alle fall foreløpig - har spurt pent om utivdelse) på 4KW produksjon.
Dette tenker jeg at jeg oppfyller dersom jeg bruker inverter som leverer maks 4KW.
I dette scenarioet tenker jeg at det blir viktig å sørge for paneler på flere takflater for å prøve å få produksjonen spredt utover dagen. I forhold til å velge paneler trenger jeg svar på et spørsmål:

Hvis jeg installerer et panel på 400W (størrelse 170x100 cm), eller i stedet velger et større panel på 500W (størrelse 190x100cm)... Og begge panelene har en virkningsgrad på 19%.... Hvilke utslag får dette for hvor mye strøm disse vil levere? Altså: Jeg regner med at peak sjelden vil oppnås på noen av dem... men vil den større flaten på det største panelet i dette tilfellet gjøre at jeg produserer mer strøm? Og vil forskjellen i peak watt ha noen som helst betydning med mindre effekten passerer 400W? Er det noen andre forhold som spiller inn her? Jeg er i den situasjon at jeg ikke har plass til mer enn to høyder uansett, og vurderer da om det kanskje er fornuftig å går for noen større paneler med høyere toppeffekter?

Hehe... er forberedt på at det kanskje ikke er så lett for noen å mene / svare på dette, - men venter i spenning.. :)
2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

Electrix

Husk på at i tillegg til at de leverer effekt etter hvor mye sol det er så spiller også temperatur inn, de blir mindre effektive ved høy temperatur, og mer effektive ved lav temperatur. Derfor er produksjonsrekordene til mange anlegg ikke midt på sommeren, men på våren/forsommeren.

En del steder i landet kan man oppleve at det er gnistrende solskinn samtidig som det er en del minusgrader ute i februar/mars, hvis du har paneler på sydvendt tak som får god vinkel mot sola på denne tiden kan panelene levere over merkeverdien som er satt etter en viss temperatur. Inverteren er oppgitt med maksverdi på hver string inn som ikke skal overstiges, men mulig en del har noe form for overspenningsvern.

Hver string bør ha samme paneler plassert med samme vinkel og samme skyggeforhold, skal du ha på to taksider bør du altså ha inverter med to stringer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

geear

Eller optimizere.

Produksjonstoppene mine (dagsproduksjon) er som regel alltid på sommeren (juni), men kortvarige peaker kan være høyere tidlig på våren.

Ikke tenk på størrelsen på panelene, dekk det området du har plass til/ønsker, og velg størrelse panel som passer til dette.

Hadde ikke importert selv, og iallfall ikke for et så lite anlegg, det er mange fallgruver, så risikoen oppveier fort den lille besparelsen det er snakk om. Sjekket muligheter for dette selv da jeg kjøpte i 2018, og etter en runde med tre forskjellige leverandører i Norge, så var forskjellene fra diverse Kina, Sverige og UK/Frankrike, svært små. Men ikke gi deg etter å ha forespurt Otovo i Norge.

Ellers tenker du riktig med tanke på forskjellige himmelretninger. Du bør gå for å ligge på peak så lenge du kan i løpet av dagen. Kanskje mest optimalt å ha omtrent 4 kWp østvendt og 4 kWp vestvendt, da får du god produksjon fra morgen til kveld, men du må regne ut hvor mye du vil peake på midt på dagen, eller kanskje enda bedre, kjøpe deg en inverter som kutter flatt på 4 kW (eller litt over).

Vidar_S

Sitat fra: geear på torsdag 03. februar 2022, klokken 10:37
Ellers tenker du riktig med tanke på forskjellige himmelretninger. Du bør gå for å ligge på peak så lenge du kan i løpet av dagen. Kanskje mest optimalt å ha omtrent 4 kWp østvendt og 4 kWp vestvendt, da får du god produksjon fra morgen til kveld, men du må regne ut hvor mye du vil peake på midt på dagen, eller kanskje enda bedre, kjøpe deg en inverter som kutter flatt på 4 kW (eller litt over).

Om du ønsker produksjon hele året og har muligheter på sørvendt flate ville jeg i satt noe der i tillegg. Nå bor jeg riktignok i Bergen og her er det relativt trist vær i vinterhalvåret, så godt mulig produksjonen ville vært lav uansett, men med øst/vest tak og i underkant av 3kWp på hver side er produksjon november-februar forsvinnende liten (under 30kWh/mnd). Takvinkel og hindringer rundt huset har selvsagt også noe å si, men så lavt som solen står vil jeg tro man må i retning sør for å hente noe særlig på vinterstid.

Sånn ellers regner jeg med du er kjent med at Enova fra 01.02 har oppjustert satsene for støtte til solceller etter at disse ble satt ned for 1,5 år siden. De krever at "Arbeidet må utføres av personer som har nødvendig utdanning og autorisasjon" (https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solcelleanlegg/).

Hva man legger i "arbeidet" her er vel et sentralt spørsmål om du ser for deg å utføre store deler av jobben selv, så om du tenker å søke til Enova kan det nok være greit å få det avklart i forkant.

HeltElektrisk

Takker for gode innspill her.

Jeg har sjekket en god del priser (på nett vel og merke) fra norske sider, men så langt jeg kan se er det ganske mange tusen kroner å spare på å importere spesielt paneler og festemateriell selv - selv på et relativt lite anlegg.

Bor i Kristiansand med gode solforhold og største takflate er sørvendt. Tenkte å installere 14 paneler (a370W) på sørvendt tak (5.180 kwp). På østvendt tak har jeg ikke plass til mer enn 6 paneler (vestvendt kun 4), men i følge denne siden (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP) er min østvendte takflate nesten like produktiv som den vestvendte. Da virker det mer fornuftig å utnytte plass til 50% mer paneler og evt. produksjon tidlig på dagen fremfor på kvelden. 6 Paneler på østvendt tak vil gi 2.220 kwp. Totalt gir det 7.4 kwp anlegg.
Går for en SMA-inverter tror jeg - begrenset til 4kw output. Og regner med dette bør nærme seg optimal produksjon for mitt tak og med de begrensningene jeg har.

Enovastøtten er nå oppdatert slik at en får 7.500k for å installere anlegget + 2.000 pr installert kwp effekt. Noen som vet om dette da gjelder kun antall hele installerte kwp... eller totalt installert effekt? I mitt tilfelle (7.4kwp anlegg) da 2.000 x 7.4= 14.800. Ikke voldsomt stor differanse, men alle monner drar når regnestykket skal settes opp...

Spørsmål: Jeg regner med at det i en perioden på dagen vil være produksjon samtidig fra panelene både på østvendt og sørvendt tak... noen som har erfaring med ca. hvor lenge/mange timer dette gjelder pr. dag - og om effekten kan bli for høy for inverter i disse tidsrommene (hvis begge takene peaker eller leverer høy effekt)?
2021 - Tesla model Y
C-Zero 2011 - black

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA