Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spotting i Stavanger

Startet av Zero-talent, søndag 23. juni 2013, klokken 13:19

« forrige - neste »

Zero-talent

Begynner snart i ny jobb og må pendle porsgrunn-tønsberg. Både pga miljø og økonomi ønsker jeg å gjøre det i elbil (kollektivt funker dårlig, ingen stasjon i nærheten av jobb). Vil rekkevidden på leaf, evt. Nye i-miev, holde til å kjøre 70km på vinteren, hvorav ca 50 er motorvei med 100-sone? Det er lademulighet på jobb, så jeg trenger bare komme meg en vei på en lading.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

jkirkebo

Sitat fra: Zero-talent på mandag 10. juni 2013, klokken 16:25
Begynner snart i ny jobb og må pendle porsgrunn-tønsberg. Både pga miljø og økonomi ønsker jeg å gjøre det i elbil (kollektivt funker dårlig, ingen stasjon i nærheten av jobb). Vil rekkevidden på leaf, evt. Nye i-miev, holde til å kjøre 70km på vinteren, hvorav ca 50 er motorvei med 100-sone? Det er lademulighet på jobb, så jeg trenger bare komme meg en vei på en lading.

Leaf bør gå greit, om du forvarmer og begrenser deg til 90km/t de dagene det er kaldt (-5 og nedover). Sannsynligvis må du investere i en 16A ladekabel for å kunne fylle helt opp i løpet av en arbeidsdag og forvarme der uten å tappe batteriet for mye.

Trilling tror jeg blir litt snaut på vinteren. Nye Leaf er nok et bedre valg enn den gamle, dvs. Acenta eller Tekna med varmepumpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Støtter at trilling blir for snaut. Bruker 11 av 16 streker på 45 km de aller kaldeste dagene, og da er bilen forvarmet. Ett ekstra strek når jeg starter med kald bil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Zero-talent

Takk for innspill. Har fått tilbud på ny Leaf fra en lokal forhandler, så må jeg bare regne litt på økonomien i dette. Miljøet er et viktig argument, men lommeboka er også viktig... Hvis jeg har utgangspunkt i at vi beholder fossilbilen (kona er skeptisk til noe annet) så vil det i rene drivstoff- og bomkostnader være litt billigere å bare fortsette å kjøre gammelbilen enn det blir å låne penger til en Leaf. Men gammelbilen begynner å trenge mange nye slitedeler etter hvert, så sånn sett kan jo regnestykket endre seg. Nye dekk, støtdempere osv. og snart kommer det jo også bomring her i Grenland.

Noen som har erfaringer rundt dette?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Miev

Kona di kommer garantert til å omfavne elbilen du evt kommer til å kjøpe! Det er ihvertfall min erfaring.
Jeg kjøpte Miev i fjor og kona kjører helst den hvis hun kan velge.
(Jeg bor forøvrig i Porsgrunn jeg også..)
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

tomrh

Sitat fra: Zero-talent på fredag 14. juni 2013, klokken 07:14
Hvis jeg har utgangspunkt i at vi beholder fossilbilen (kona er skeptisk til noe annet) så vil det i rene drivstoff- og bomkostnader være litt billigere å bare fortsette å kjøre gammelbilen enn det blir å låne penger til en Leaf.
Noen momenter som du kanskje allerede har tenkt på, men dere låner selvsagt på huset/leiligheten for å få best rente? Fossilen vil nesten ikke bli kjørt, så det er litt forsikring å spare på å skru ned kjørelengden. Fossilens bruktverdi går også saktere ned pga. færre kjørte kilometer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Zero-talent

Tror nok kona blir solgt ja. Og forsikring er det jo litt å spare på. Tipper gammelbilen ender som hytte- og svigerfarbil... Eller selges. Må nok ta vanlig lån, vi har førstehjemslån så da håper vi penger på å refinansiere huslånet.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Griffel

#8
Sitat fra: Zero-talent på fredag 14. juni 2013, klokken 08:44
Tror nok kona blir solgt ja,......Må nok ta vanlig lån.
Får du ikke nok for kona, slik at du må låne i tillegg? Eller står valget mellom lån og konesalg?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zero-talent

Ooops... Gamle bilen blir solgt. Får nok mer for bilen enn for kona  :P
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

elektrolux

Sitat fra: Zero-talent på fredag 14. juni 2013, klokken 10:56
Ooops... Gamle bilen blir solgt. Får nok mer for bilen enn for kona  :P

Dette ble ikke bedre. Håper kona di ikke leser forumet. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Zero-talent

#11
Hun satt ved siden av meg og lo. Åpenhet er tingen :)

Men så var det denne rekkevidden da... Lest litt rundt og ikke blitt mye klokere. -10 grader, ego-mode og holde fartsgrensen i 100-sonen. Varme i setet og varm genser. Kommer jeg 73 km uten for mye stress?

Beklager mas, men holder ikke bilen til jobb uten stort tap av tid på passe kalde vinterdager så blir det litt dumt å svi av 250.000, for da må uansett fossilbilen hentes fram i lange perioder.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Trond Arve

Sitat fra: Zero-talent på fredag 14. juni 2013, klokken 22:53
Men så var det denne rekkevidden da... Lest litt rundt og ikke blitt mye klokere. -10 grader, ego-mode og holde fartsgrensen i 100-sonen. Varme i setet og varm genser. Kommer jeg 73 km uten for mye stress?
73 km bør gå fint hele året med Leaf (kanskje med unntak av den ene dagen det er -23 og brøytemannskapene har forsovet seg).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Zero-talent

Da har jeg et par positive svar. Ble litt skremt av diverse amerikanske artikler jeg fant. Og noen canadiske som diskuterte vinterkjøring. De hadde +/- 80 km som maks rekkevidde på kalde (-13) dager, og det er skummelt nærme avstanden til jobb. Men får kjøre etter forholdene og investere i 16A ladekabel på jobben. Hvor får man tak i det, og hva er prisen?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

sven erik

plis alle dere med leaf  ikke bruk 16 a på steder der det er bare lakt opp til 16a for sikringene blir dålige og da vi med  andre biler som  trekker 13 a kommer dit går sikringene  da å  så plis ikke gjor det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA