Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Diverse artikler som omhandler Tesla (ikke tester)

Startet av Olsleaf, søndag 23. juni 2013, klokken 10:07

« forrige - neste »

Olsleaf

Har tenkt å dra på en liten elbilferie fra Trondheim. Har bestilt hytte hos Lundes på Venabygdsfjellet. Det er ca 27 mil dit. Hvis jeg stopper på Oppdal, setter på powercharge der i ca 5 timer kommer jeg da frem? Da er det ca 15 mil igjen, og Oppdal er 12 mil fra Trondheim. Hadde vært ok om det kunne gå, da slapp jeg overnatting ved Grimsbu, og sparer en dag pluss 800kr. Resten av turen går til Redal v/Biri, og der overnatter jeg hos et vennepar, får lading der. Mulig at turen opp til Hjerkin og fra Folldal til Venabygdsfjellet krever litt ekstra kraft.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Arnie

Fint turopplegg for elbil du har der. Jeg ville ha lagt trøstig i vei, det går da litt sport i å gjennomføre noe slikt. Om du klarer etappen Oppdal - Venabygdsfjellet - 15 mil - på fulladet Zebra-Think skal jeg ikke uttale meg bastant om, det er jo en del stigning. Men med moderat fart og lett gassfot bør det være mulig. Ref Øyvind Lunde som kjørte Koppang - Nittedal.

Men om det blir knapt, så har du jo bra med tid før det blir kveld. En stopp ved en stikkontakt med utsikt til Rondane kan da vel også tåles - man er jo på tur...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Lynet

Ser spennede ut, men husk at fra 80 til 100% bruker Thinken laaaang tid. Ville heller lagt inn to stopp, en på Oppdal og en i Folldalen kanskje? Ladet til 80% hver gang.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Ta heller mange små stopp, enn en stor. Blir fort kjedelig, og som sagt så bør du unngå ladestoppen på 80%. Samtidig så er ladetiden fra 80-100% også treg.

Jeg har kjørt Skedsmokorset-Venabygdsfjellet på en dag. Det er 230km.

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Olsleaf

Takk for alle fine innlegg. Skal prøve på stopp i Oppdal og Folldal. Håper jeg finner en kontakt. Det er ikke noe å finne på Nobil. Men et spm kommer opp. Hvis jeg er så uheldig å koble fra akkurat når den har begynt å resette SOC, hva skjer da?

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

elektrolux

Det går også tregt å lade om du kjører batteriet helt ned. Lad derfor før du kommer under 20% SOC.

Zebra kjører langt, men lader tregt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Stopper du på 80% er det ikke noe restting av SOC, det skjør først ved 100%.
Du vil ikke få noe synkroniseringsproblemer med SOC på en dag.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Olsleaf

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 11. juni 2013, klokken 16:27
Ta heller mange små stopp, enn en stor. Blir fort kjedelig, og som sagt så bør du unngå ladestoppen på 80%. Samtidig så er ladetiden fra 80-100% også treg.

Jeg har kjørt Skedsmokorset-Venabygdsfjellet på en dag. Det er 230km.



Mener du ikke kjøre lenger ned en 50-60% SOC før lading?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Go-carter

Joda, kjør gjerne ned til 25-20%. Men prøv å alltid å ikke kjøre lengre ned enn 20%, og ikke lade mer enn 80%.

Merk at dette gjelder kun på langturer. Når du kommer frem må du lade forbi 80% slik at du får balansert batteriene.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Olsleaf

Takk for svar. Har prøvd å komme ned til 50%. Det tok 3 timer for å komme opp til 80%, nesten 7 timer opp til 100%.

Spørsmål: i manual står det at ved 80% stopper det opp og da re-settes SOC, det tar 1/2 time, etter dette fortsetter ladingen. Hvis du da har passert dette og feks tar ut pluggen ved 90% eller ved 100% før den er fulladet, gjør du noe galt da?

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

Skal lage en ny tråd med hvordan det gikk. Legge til noen bilder. Er på vei nå. Overnatter 2 ganger på Lundes, på Venabygdsfjellet.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Til neste tur kan du få hurtiglading på Think ved hjelp av ekstra ladere fra Eltek.

F,eks 2 fase lading, eller 3 fase lading. Gir 50 km/t h.h.v. 75 km/ ladehastighet mot original 25 km/t

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olsleaf

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

#14
Da er jeg her i Redaln i Gjøvik kommune. Låner hus hos et vennepar, får plugge inn i garasjen.

Fra her og til Oslo på Rv4 er det ca 12,5 mil. Regner med å bruke rundt 60%. Får lade hos en kamerat på Haugenstua,Stovner, han har motorvarmer uttak på plassen sin. Tenkte å dra inn til Oslo men har lest at det er vegarbeid og elbil får ikke kjøre kollektiv felt, så kanskje like greitt å ta tog inn.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA