Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: LED i baklys og andre steder

Startet av D.O, lørdag 22. juni 2013, klokken 21:48

« forrige - neste »

D.O

Etter det Elon sa på aksjonærmøtet, så blir det en live demonstrasjon den 20.06. Kan det være dette: our capability to rapidly swap out the Model S battery pack and the development of specialized public facilities to perform such swapping, which do not currently exist but which we plan to introduce in the near future. http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/2392125069x0xS1193125-13-212354/1318605/filing.pdf se side 39 punkt 7
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JohanH

Sitat fra: D.O på søndag 09. juni 2013, klokken 22:25
Etter det Elon sa på aksjonærmøtet, så blir det en live demonstrasjon den 20.06. Kan det være dette: our capability to rapidly swap out the Model S battery pack and the development of specialized public facilities to perform such swapping, which do not currently exist but which we plan to introduce in the near future. http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/2392125069x0xS1193125-13-212354/1318605/filing.pdf se side 39 punkt 7

Ja, det er vel den åpenbare konklusjonen.

Det har dog blitt fremsatt noen argumenter mot dette, bl.a. det faktum at Tesla allerede har demonstrert batteriswapping (riktig nok utført av en gruppe teknikere manuelt). Grunn til at dette er demonstrert er vistnok at bilen da klasses som en ZEV (Zero emissions vehicle) klasse V (i hvert fall 85kWh modellen) som gir det maksimale antallet ZEV Credits (7 st), noe som Tesla kan selge til andre produsenter og tjener gode penger på for tiden.

Et annet argument imot er at det flere ganger er antydet fra såvel Elon musk samt også fra J. Straubel at 120kW ladefart ikke nødvendigvis er det maksimale som batteripakken tåler, uten at det vært nevnt noen øvre grense. Dog vil det være fysisk umulig å presse mer effekt gjennom den nåværende ladekontakten grunnet kabeldimensioner og tversnitt/utformin på plugg/konktakt. Altså måtte det da være enten fler ladekontakter på bilen som ble brukt samtidig, eller muligens en annen tilkobling som håndterer enda mer effekt (under bilen et sted, mer direkte til batteriet???).

Mange spekulasjoner, spennende spennende!

D.O

Effekt er egentlig ikke problemet, kan kjøre mye effekt bare strømmen er lav. Hva slags spenning takler model s for å lade?
Forøvrig så finnes teknologien der: http://www.greencarcongress.com/2013/05/abb-20130531.html (har lagt det ut før)
Dette med batteriswap skjønner jeg ikke helt. Hvordan vil det fungere med tanke på garanti på batteriet? Forstår at meningen er at du kan "tanke"(bytte batteri) for ett beløp. Men hvis jeg etter 8 år med hardt kjørt/ladet batteri bare kan dra innom en slik batteribytte stasjon og få nytt batteri for noen få hundre, så er det ok for meg...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JohanH

Det er riktig, effekt er feil ord jeg mener strømstyrke. Spenningen går vel opp imot en 400V tror jeg under supercharging d.v.s. batteripakken som helhelt varierer mellom 300-400V c.a. avhengig av State of Charge... Dog er det vel slik at dersom en skulle øke spenningen på ladestrømmen (DC) så måtte den transformeres ned inne i bilen, d.v.s. bilen måtte ha en innebygget svær og tung transformator. Det er lite sannsynlig vil bli gjort, transformatorn og laderen ved DC-lading sitter utenfor bilen, på bakken, i en svær boks. Det er liksom hele konseptet.

D.O

En ombord releboks som kobler om batteriene slik at alle er i serie og peise på med høyspenning? 7000 batteri (3,5 V hver?) blir vel ca 25kV. Noen få ampere og kort ladetid...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

SimenT

Wow, litt OT men syntes det var interessant lesning :)

"During the three months ended March 31, 2013, we completed a milestone, delivered prototype samples and recognized $6.5 million in development services revenue related to the Mercedes-Benz B-Class EV program"

Har Mercedes lansert noen nyheter om denne bilen enda?


"We plan to start European deliveries of the Model S this summer and Asian deliveries later in 2013. Alt
hough we have made enhancements to our delivery process in North America and will
continue to do so, we have not delivered Model S vehicles outside of North America and thus may face
difficulties meeting our delivery plans in both Europe and Asia"

Håper ikke dette blir noen announcement  :o
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

petersv

Sitat fra: SimenT på mandag 10. juni 2013, klokken 08:27
Wow, litt OT men syntes det var interessant lesning :)

"During the three months ended March 31, 2013, we completed a milestone, delivered prototype samples and recognized $6.5 million in development services revenue related to the Mercedes-Benz B-Class EV program"

Har Mercedes lansert noen nyheter om denne bilen enda?


"We plan to start European deliveries of the Model S this summer and Asian deliveries later in 2013. Alt
hough we have made enhancements to our delivery process in North America and will
continue to do so, we have not delivered Model S vehicles outside of North America and thus may face
difficulties meeting our delivery plans in both Europe and Asia"

Håper ikke dette blir noen announcement  :o

Kilde?

Øyvind.h

Sitat fra: SimenT på mandag 10. juni 2013, klokken 08:27
Wow, litt OT men syntes det var interessant lesning :)

"During the three months ended March 31, 2013, we completed a milestone, delivered prototype samples and recognized $6.5 million in development services revenue related to the Mercedes-Benz B-Class EV program"

Har Mercedes lansert noen nyheter om denne bilen enda?
At Tesla lager komponenter til den elektriske B-klassen som kommer neste år er godt kjent (de lager også komponenter til Toyota Rav4 EV om du tilfeldigvis har oversett det :) )

Google Mercedes Benz B-class electric drive, så finner du haugevis av info om bilen :)

http://www.autoblog.com/2013/03/27/2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive-new-york/

http://www.gizmag.com/mercedes-electric-b-class-new-york/26856/

http://www.edmunds.com/mercedes-benz/b-class-electric-drive/2014/

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mrm

Sitat fra: D.O på søndag 09. juni 2013, klokken 23:30
Dette med batteriswap skjønner jeg ikke helt. Hvordan vil det fungere med tanke på garanti på batteriet? Forstår at meningen er at du kan "tanke"(bytte batteri) for ett beløp. Men hvis jeg etter 8 år med hardt kjørt/ladet batteri bare kan dra innom en slik batteribytte stasjon og få nytt batteri for noen få hundre, så er det ok for meg...

Sliter også litt med å se den helt store nytten av å bytte til et "ukjent" batteri kontra å vente i 20-40m på å hurtiglade mitt eget batteri.  En slik løsning må vel isåfall forutsette at man ikke eier sitt eget batteri, men kun leier batteriet. 
Men ser nytten dersom man kunne kjøpt model S med et lite batteri til en gunstig pris, og så leid et 85kWh (eller større senere) de gangene man har behov for rekkevidden.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Amoss

Sitat fra: mrm på mandag 10. juni 2013, klokken 10:20
En slik løsning må vel isåfall forutsette at man ikke eier sitt eget batteri, men kun leier batteriet.

Ikke nødvendigvis. Se for eksemplet for deg at du eier batteriet, og så midlertidig leier ett annet batteri mens ditt batteri blir liggende til ladning i swapstasjonen?

Ser for meg en løsning ala:

Jeg kjører fra Oslo med fullt batteri, og bruker SC i Lillehammer og på Dombås. Ankommer Trondheim med rimelig tomt batteri. Helt greit dersom jeg skulle overnatte på ett hotell med lademuligheter, eller på annen måte bruke så mye tid der at jeg kunne lade batteriet på vanlig måte (uten SC).

Men nei, jeg skal litt videre (litt lengre enn jeg har batterikapasitet igjen til), eller bare skal hente noen/noe i Trondheim, for så å kjøre direkte tilbake. Ingen SC i Trondheim - de skal jo ikke plasseres i byene etter som jeg har forstått. Så jeg drar til Tesla service i byen, og bytter på noen minutter ut mitt batteri med ett fulladet leiebatteri, kjører avsted og gjør det jeg skal, returnerer og får tilbake mitt nå fulladete batteri og kjører tilbake til Oslo.

Ett annet bruk av batteriswap er til flåtebruk (sikkert mer relevant med Model X) der bilene helst skal være på veien kontinuerlig. Da holder det ikke en gang med å kunne full-lade på tre kvarter (eller hvor lang tid det nå enn tar med den siste oppgraderingen av SC-nettverket). Der vil batteribytte på kortere tid enn det tar å fylle tanken være ett godt argument.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toS

Sitat fra: Amoss på mandag 10. juni 2013, klokken 10:54
Sitat fra: mrm på mandag 10. juni 2013, klokken 10:20
En slik løsning må vel isåfall forutsette at man ikke eier sitt eget batteri, men kun leier batteriet.

Ikke nødvendigvis. Se for eksemplet for deg at du eier batteriet, og så midlertidig leier ett annet batteri mens ditt batteri blir liggende til ladning i swapstasjonen?

Ser for meg en løsning ala:

Jeg kjører fra Oslo med fullt batteri, og bruker SC i Lillehammer og på Dombås. Ankommer Trondheim med rimelig tomt batteri. Helt greit dersom jeg skulle overnatte på ett hotell med lademuligheter, eller på annen måte bruke så mye tid der at jeg kunne lade batteriet på vanlig måte (uten SC).

Men nei, jeg skal litt videre (litt lengre enn jeg har batterikapasitet igjen til), eller bare skal hente noen/noe i Trondheim, for så å kjøre direkte tilbake. Ingen SC i Trondheim - de skal jo ikke plasseres i byene etter som jeg har forstått. Så jeg drar til Tesla service i byen, og bytter på noen minutter ut mitt batteri med ett fulladet leiebatteri, kjører avsted og gjør det jeg skal, returnerer og får tilbake mitt nå fulladete batteri og kjører tilbake til Oslo.

Ett annet bruk av batteriswap er til flåtebruk (sikkert mer relevant med Model X) der bilene helst skal være på veien kontinuerlig. Da holder det ikke en gang med å kunne full-lade på tre kvarter (eller hvor lang tid det nå enn tar med den siste oppgraderingen av SC-nettverket). Der vil batteribytte på kortere tid enn det tar å fylle tanken være ett godt argument.
Tror vi rolig kan se bort fra alle disse tankene om swapping av det store batteriet istedet for lading. De praktiske utfordringene rundt det er rett og slett uoverstigelige. Noen superladere sentralt plassert i byene (eller ved service-senteret) gjør denne jobben mye bedre og smartere hvis man skulle være tom for strøm. Har du tid til å stikke innom Alnabru for å bytte ut batteriet så har du tid til å vente 45 minutter på en superladestasjon også. Det finnes ingen verkstedbesøk  som tar mindre en en time allikevel, nesten uansett hva du skal gjøre.

Øyvind.h

#11
Sitat fra: toS på mandag 10. juni 2013, klokken 11:25
Det finnes ingen verkstedbesøk  som tar mindre en en time allikevel, nesten uansett hva du skal gjøre.
Batteriswap kan gå mye raskere enn hurtiglading, se eks demovideoer på Youtube. Snakker om få minutter i automatisert prosess.

Når det er sagt er jeg helt enig i at batteribyttestasjoner er en katastrofalt dårlig løsning, og lite interessant for andre enn de med helt spesielle behov. I hvert fall nå som ladeeffekten er oppe i 100kW +. Kan ikke skjønne annet enn at Better Places``konkurs ikke var spesielt bra for Teslas eventuelle demo av løsningen, men for min del gjør det ingen ting om batteribytte-konseptet legges dødt.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: toS på mandag 10. juni 2013, klokken 11:25
Tror vi rolig kan se bort fra alle disse tankene om swapping av det store batteriet istedet for lading. De praktiske utfordringene rundt det er rett og slett uoverstigelige.

Ja, ser helt klart at det er noen store utfordringer her, og vet ikke selv om jeg tror på at det vil skje eller ei. Men Elon har jo hele tiden sagt at bilen er designet med tanke på raskt batteriskifte, og de har jo nevnt dette før. Så jeg ser ikke bort i fra det heller. Men kan altså meget godt være noe annet de har i tankene denne gangen.

Sitat fra: toS på mandag 10. juni 2013, klokken 11:25
Noen superladere sentralt plassert i byene (eller ved service-senteret) gjør denne jobben mye bedre og smartere hvis man skulle være tom for strøm.

Sant nok, men etter som jeg har forstått har de IKKE til hensikt å bygge ut superladere i byene. Disse skal gjøre det mulig å komme seg fra by til by, men ikke støtte kjøring i byene eller være "gratis bensinstasjon" for de som bor der.

Men jo, det er ett helt klart behov for en rask lademulighet også i byene. Derfor kan jeg lett se for meg at de velger en annen løsning disse stedene dersom de ikke bare forutsetter at infrastrukturen disse steder er eller blir god nok uten deres hjelp. Batteribytte/utleie KAN være en slik løsning.

Uansett så finner vi det ut den 20. ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ducktolate

Ut fra video som omtales på denne siden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7933.60.html

Hvor Elon taler til stockholders, så høres det ut som om det blir en demo av hurtiglading med 120kw, som visstnok tar rundt 25 min.

Rønnern

Sitat fra: ducktolate på mandag 10. juni 2013, klokken 19:28
Ut fra video som omtales på denne siden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7933.60.html

Hvor Elon taler til stockholders, så høres det ut som om det blir en demo av hurtiglading med 120kw, som visstnok tar rundt 25 min.

Tja, det høres vel overhodet ikke som en demo av hurtiglading med 120 kW.

Dette sa han (på direkte spørsmål):
"That's not it! I would say.. you should.. ehh.. I mentioned that it would be an announcement on June 20th. In fact not an announcement, but a demonstration. Live demonstration. This could go wrong" 

Og bare for å ha det på bordet, announcement betyr ikke annonse...

Mvh Ronnie
Peugeot iOn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA