Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: www.elbil.no i utlandet

Startet av bosonic, søndag 20. april 2008, klokken 23:24

« forrige - neste »

bosonic

Med utgangspunkt i innleggene her på forumet så kan det se ut som om Kewet er og blir et førstevalg dersom en vil ha en elbil med minst mulig problemer.
Dette er kanskje ikke helt tilfelle da bilen er produsert her i landet og servisenivået til elbilNorge er meget høyt etter hva jeg selv og andre har erfart.
Allikevel vil jeg driste meg med å komme med en påstand om at det er betydelig mindre feil med Kewet elbiler enn "de andre". Jeg tror dette kommer av bilens enkle oppbygging og valg av utprøvde komponenter.
Hva sier dere Kewet eiere der ute?

(Det blir for øvrig spennende å se hvordan den nye Think'en og andre nye elbiler på det norske markedet kommer til å oppføre seg etter utløpt garanti tid).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Jeg må basre si at jeg er enig. Når jeg ser problemene der har, blant på aktivitet (antall innlegg), så tenker jeg: Ja, jeg er glad jeg ikke trenger å tenke på slike ting. Har hatt bilen i ett år nå, og er veldig fornøyd. Småting som har dukket opp har blitt fikset med en gang oppe på Økern. Me skyldes nok enkel oppbygning og få deler. Vi slipper vannpumper, børster og vannfylling.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Sitat fra: ilmarw på onsdag 09. april 2008, klokken 00:25
Jeg må basre si at jeg er enig. Når jeg ser problemene der har, blant på aktivitet (antall innlegg), så tenker jeg: Ja, jeg er glad jeg ikke trenger å tenke på slike ting. Har hatt bilen i ett år nå, og er veldig fornøyd. Småting som har dukket opp har blitt fikset med en gang oppe på Økern. Me skyldes nok enkel oppbygning og få deler. Vi slipper vannpumper, børster og vannfylling.

ilmar

Jeg er også imponert over hva elbil har fått til. Det er helt tydlig på antall innlegg at det ikke er buddy som har flest problemer.

Men børster har den vell, og batteri vedlikehold slipper dere vell ikke unna.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Ikke annet enn den årlige servicen.

ilmar
Polestar i bestilling

Ken

Er det sant at batteriene bare fylles med vann en gang i året? Det er vanskelig å tro.
Vi Think eiere har blitt etterklok nå og hvis vi passer på utsatte deler kan vi trille langt vi også. Thinken var lagd nesten for komplisert og ikke er så brukervennlig til hjemmemekkere.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ilmarw

http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=9&bakgrunn=min
Sitat
Batteriene er vedlikeholdsfrie og trenger ikke vannpåfylling, slik som på mange andre elbiler.
Det er gelbatterier, så det er ikke noe å tenke på.

ilmar
Polestar i bestilling

El rayo

Sitat fra: Ken på onsdag 09. april 2008, klokken 10:44
Thinken var lagd nesten for komplisert og ikke er så brukervennlig til hjemmemekkere.
Ikke helt enig i det, Ken. Th!nk er ganske lett å skru på sammenlignet med fossilbiler. Man trenger ikke noe spesialverktøy.

Men som Elbil Norge sier: det som ikke er der kan ikke gå i stykker. De har vel rundt 15 års erfaring/utvikling med Kewet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg tenker mest på programvare og utlogging av data og feilsøking. Alt har blitt lettere etter diagnose instrumentet var kjøpt. Ravn kan kobler på laptoppen og endre nesten alle parametrene på Reva si men det er kanskje ikke så lurt egentlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laban

Enig i at Kewet er en av de bedre elbiler i Norge hva gjelder problemer, men må si at Thinken min, som er inne i sitt 7 år, har hatt veldig få problemer. Den er inne til vannfylling 2 ganger i året og surrer og går som om den var ny.

Hvorfor det ikke skrives så mye om Kewetens problemer her inne er vel heller at det er lettere å sende en mail eller ringe til ElBil Norge og få svar på problemene med en gang fra de som bygget bilen. Utrolig bra service der  8)

Det blir derfor til at jeg bruker dette forumet for problemer med Thinken da det er mye erfaring og kompetanse blandt de som skriver her som kan løse problemene, i steden for å sette Thinken inn hos Ford og betale unødvendig mye for små ting som man kan gjøre selv (selv med 10 tomeltotter  ;))
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

bosonic

For å trekke inlegget mitt litt videre; når komponentene virker upåklagelig og samhandler perfekt trenger man ikke diagnoseinstrumenter eller PC for å lese ut feilkoder etc 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

eljet

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. april 2008, klokken 15:45
Sitat fra: Ken på onsdag 09. april 2008, klokken 10:44
Thinken var lagd nesten for komplisert og ikke er så brukervennlig til hjemmemekkere.
Ikke helt enig i det, Ken. Th!nk er ganske lett å skru på sammenlignet med fossilbiler. Man trenger ikke noe spesialverktøy.

Men som Elbil Norge sier: det som ikke er der kan ikke gå i stykker. De har vel rundt 15 års erfaring/utvikling med Kewet.

7 år gamle fosilbiler går det an å skru på uten å kjøpe spesial verktøy
Men for spesielt intereserte så kan man kjøpe diagnose utstyr til en 1000 lapp.

Men
Jeg har selv 2 Keweter
Begge er kjøpt med defekte batterier.
Disse er erstattet med batterier som er utrangsjet fra andre plasser.
Nå må det sies at den ene bilen har jeg kun kjørt 1 km med den defekte pakken, så jeg fikk testet bilen.
Men det er nesten ingen ting som går galt.

Fornøyd med Kewet
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Rymegnal

#11
Heisann!

Sitat fra: bosonic på tirsdag 08. april 2008, klokken 23:25
Med utgangspunkt i innleggene her på forumet så kan det se ut som om Kewet er og blir et førstevalg dersom en vil ha en elbil med minst mulig problemer.
Dette er kanskje ikke helt tilfelle da bilen er produsert her i landet og servisenivået til elbilNorge er meget høyt etter hva jeg selv og andre har erfart.

Det kan nok kanskje tenkes at det er lite feil på buddy, men jeg tør påstå at man merker at det ikke er brukt 40 milliarder på utvikling. (mener å ha hørt at Toyota bruker det i året) Jeg merket i startet at det var hele tiden små ting som kunne ha vært annerledes/bedre. Og enkelte ting burde man helt klart ha luket ut etter å ha laget bilen i så lang tid. Evt. har jeg bare vært uheldig og fått en mandagsbil.

Nå er det over 1,5 år siden jeg kjøpte min gule sinte veps, så jeg vet ikke hva som har skjedd av utvikling/endring etter den tid. Og bilen blir vel bare satt sammen i norge? Er vel lite som blir laget i norge? Det meste kommer vel fra andre land?

Hvis de får fikset noen av mine små problemer på neste service og en ny batteripakke av den nye typen til en ok pris, så skal en ikke se bort i fra at jeg blir fornøyd jeg også... ;)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Manna

Se innlegget mitt her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=966.0
Ellers, liker jeg faktisk bilen min, av en eller annen grunn, jeg er kanskje litt sær, men.... ::) ;)

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

hkaspenberg

#13
Sitat fra: bosonic på torsdag 10. april 2008, klokken 11:22
For å trekke inlegget mitt litt videre; når komponentene virker upåklagelig og samhandler perfekt trenger man ikke diagnoseinstrumenter eller PC for å lese ut feilkoder etc 8)

Vel, jeg hadde Kewet (en 5'er, "Knerten") i over 6 år og må si at alt som kunne ryke på den bilen røyk på ett eller annet (alltid ubeleilig) tidspunkt. Tror jeg brukte 4 eller 5 DC/DC konvertere, et 12V batteri, en Curtis motorkontroller (et lite "popp" sa kona...), 4 bremseskiver, minst 4 sett bremseklosser, 4 bremsekalipere, 2 bæreledd, 3 drivaksler, 2 hjullagre. I tillegg bygget jeg den om til NiCad etter å ha kjørt i filler ett sett blybatterier det første året. I tillegg overhalte jeg Webastoen et par ganger. Dog var dette en -97 modell bygget i Tyskland, og jeg vet at bilene som bygges nå er mye bedre. Og servicen fra gutta på Økern står ikke tilbake for noen!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA