Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelleanlegg

Startet av Sveinal, lørdag 22. juni 2013, klokken 09:31

« forrige - neste »

Sveinal

Er det slik at tilhenger ikke er tillatt på noen elbil?

Hvorfor er det i tilfelle slik?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Griffel

#1
Sitat fra: Sveinal på lørdag 08. juni 2013, klokken 15:38
Er det slik at tilhenger ikke er tillatt på noen elbil?
Nei det er ikke noe regelverk som sier at elbiler ikke kan trekke henger. Av dagens "elbiler" kan buddy trekke henger 200 kg (seriemotor=enormt moment ved lavt turtall som synker når turtallet øker, "vanlige" elmotorer konstant moment ved alle turtall opp til full effekt).

Det er også ganske få av hybridene som kan trekke henger, og de som kan ligger i øvre prisleie.
Det er produsenten som angir hva som kan trekkes av henger, og uten gear kan det være vanskelig å tilpasse drivsystemet til hengerkrav. Direktivet stiller krav til et antall starter iløpet av en viss tid i bakke med en vissvinkel etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Renault Kangoo Z.E. kan ha tilhengerfeste, men kan ikke trekke mer enn 374 kilo. Tesla Model X skal visstnok komme med mulighet for tilhengerfeste.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

eljet

Bil fabrikken bestemmer hvor stor henger som er lov å ha på bilen,
i henhold til vise krav for å få bilen godkjent

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Hans Håvard Kvisle

Buddy kan trekke 200 kilo, Griffel. Kewet og Buddy har hatt mulighet for henger i nesten tjue år.
Jeg tror mange av bilfabrikkene ikke en gang tenker tanken at det kan være nyttig med hengerfeste på elbil. Men for meg er det i minste fint for sykkelstativet :)
St.Hanshaugen

Griffel

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 19. september 2013, klokken 21:20
Buddy kan trekke 200 kilo, Griffel.
Rettet til 200kg, jeg håper ikke noen ble lurt til å kjøpe Buddy på grunn av at jeg skrev feil på hengervekt. :-[
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

hei har en geo jeg med hengervekt på 500 kilo å lang rekkevidde
så det er mulig

Radiobil1

Hva er årsaken(e) til at man ikke kan trekke henger med elbiler?
Såvidt jeg har skjønt er det produsentene, og ikke lovverk som begrenser dette.

Kan noen gløgge opplyse litt rundt dette?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kaiat

Jeg har kikket litt på lovverk og forskrifter rundt dette og det er ikke noe der som skulle tilsi at elbiler ikke skal kunne trekke tilhenger. Altså er det produsentene som det står på. Som kjent kan Renault Kangoo Z.E. trekke tilhenger og det vil Tesla Model X gjøre også.

Det har vært nevnt et sted at det kan være utfordringer med tanke på kjøling, men det må vel kunne løses. Egentlig tror jeg at bilprodusentene rett og slett ikke har tenkt på at folk vil ha behov for å trekke tilhenger. Kortrekkeviddebilene er vel kanskje tiltenkt de urbane, mens Tesla har siktet seg inn på premium-segmentet. Jeg har mine mistanker om at ingen av de har forestilt seg elbilkjøpende nordmenn som absolutt skal dra på hytta med en tilhenger fullastet med byggevarer for å snekre terrasse... ;)

Men det kommer nok. Du kunne ikke trekke tilhenger med hybrider heller når de begynte å dukke opp, men i dag får du flere hybridbiler som har mulighet til dette.

Electrix

Som det allerede er nevnt i tråden er det ingenting som hindrer elbiler i å trekke tilhenger. Skal man vite hvorfor det likevel er få av dagens biler så finnes det noen hint.

Japanske Leaf, Koreanske Soul, Tyske eGolf og eUp er ikke godkjent for å trekke henger, mens "norske" bittelille buddy har en slik godkjenning selv om denne kanskje er den man minst ville forvente dette av. Men Norge er ikke bare landet med flest elbiler pr innbygger, det er også et av landene med flest registrerte tilhengere pr innbygger.

Saken er nok så enkel at andre ikke ser noe behov for dette, i hvert fall ikke siden de fremdeles ser på dette som et nisjeprodukt. Det er også litt ekstra kost å tilpasse for hengerfeste så med lavere volum blir dette større for disse bilene.

I tillegg kreves det ekstra effekt for å ta bakkestart med henger, mange elbiler har ganske høye kortvarige effektuttak, og lave vedvarende effektuttak så man ville nok få litt lavere tillatt hengervekt med mindre man endrer litt på motorene. En tilhenger vil jo også gi en ny dimensjon av rekkeviddeangst på lengre turer, men for min del er det mest aktuelt med en tur inimellom til gjenvinningsstasjonen eller for å hente hjem større varer. Jeg håper at noen snart inkluderer muligheten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

#10
Sitat fra: Electrix på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:42
Det er også litt ekstra kost å tilpasse for hengerfeste så med lavere volum blir dette større for disse bilene.
Du kan kjøpe "originalt" hengerfeste tilpasset Leaf (feks her). Men pga forskriftene så kan du bare brukte det til sykkelstativ og ikke til å trekke henger.   Eksempel: http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Hengerfeste
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Solan_G

Dette er et veldig intresant spørsmål.
Er i forhandlinger om å kjøpe meg en ny Leaf m/30kWh batteri nå og dette med hengerfeste har vært nevnt. Så vidt jeg forstod på selgeren hadde Nissan norge kurs for landets forhandlere på den nye modelle på Gardermoen i forige uke, og da hadde dette med hengerfeste på Leaf vært nevn, men han husket ikke hva begrunnelsen var for at de ikke ville levere hengerfeste på den, men mente det var en eller annen litt sær begrunnelse. Han skulle sjekke det opp, og jeg håper å få tilbakemelding på det til uken.

Jeg tror det er så enkelt som at fabrikken ikke har tengt på det som et behov, og derved heller ikke utstedt de nødvendige papirer/beregninger i forbindelse med typegodkjenning av biltypen.

Tidligere kunne bilfabrikken utstede beregningsdokument for den aktuelle biltypen og med det i hånden kunne man få ført inn hengervekt i vognkortet på biler som ikke hadde dette ved førstegangs registrering. Vet ikke om det er like lettvint nå med regelverk som stadig blir mere og mere rigide.

For modeller som også leveres med ICE finnes det allerede dokumenter/beregninger for karosseri og bremser som helt sikkert kan vidreføres til elbil versionen. For biler som kunn er bygget som elbil, som for eksempel Leaf og i3 kan det nok være et litt lengre lærret å bleke.
 
For importørene kan det være litt problematisk å få sånne papirer fra fabrikken uten god begrunnelse for hvorfor de trenger dem, og da er det nok fristende å presentere en "plausibel bløff" utad for å slippe å håndtere problemstillingen.

Jeg tror det kan hjelpe å legge litt press på importørene og ikke godta "bullshit" forklaringer på hvorfor de ikke får dette i orden. Og jeg tror Volkswagen er et godt sted å begynne, siden både Golf og Up leveres med hengerfeste på samme karrosseri med andre motoralternativer.

Hvis et merke først kommer med godkjent hengerfeste, så ser fort de andre at det er et "selling point" her i Norge. Det er få ting som motiverer fabrikkene mere for å finne løsninger på ting enn tap av nybilsalg, så da går det nok ikke lange tiden før alle merkene har disse papirene i orden.

Jeg har selv jobbet i bilbransjen tidligere, og er utdannet ingeniør.

E_S

#12
En annen sak er også at mens man i USA kan trekke henger med Leaf, Soul, Tesla Model S og eventuelle andre elbiler det finnes hengerfeste til uten å risikere noe mer enn krangel med garantien på bilen er man i Europa på grunn av annet regelverk prisgitt at bilprodusent godkjenner en viss tilhengervekt på bilen. Da stopper det der, og å få SVV til å godta papirer for fossilutgaven av Golf, Soul eller andre på elbilutgaven er i praksis umulig. De "tør" ingenting med mindre alt samsvarer 100%.

Har selv fått endret hengervekt på fossilbil med et enkelt dokument utstedt av importør som bare bekreftet at bil av type XX med chassisnummer YY er godkjent for hengervekt ZZ med/uten brems. Hele seansen tok 10 minutter på en trafikkstasjon, men betinger bare at det er noen "offisielle" som utsteder det. Papirer fra noen andre enn produsent eller representant for produsent (les: offisiell importør) kan ikke brukes.

Altså er selve det å montere tilhengerfestet helt greit - å bruke det til sykkelstativ, whatever også helt greit, for det krever ingen godkjenning, men i det man hekter på en tilhenger må bilen være godkjent med en eller annen tilhengervekt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

cra

Mener å ha lest ganske nylig at i Norge stilles det litt strengere krav til hengervekt pga at vi har mange bakker, og en bil registrert i Norge har gjerne lavere tillatt hengervekt enn tilsvarende bil i andre land, fordi vi skal kunne klare bakkestaret med "full tilhenger".

Men det er selvsagt lov å håpe at FrP holder i alle fall noe av det de lover; de har varslet en del forenklinger i regelverk for bil (i første omgang veteranbil/amcar-ting, trur jeg?). Mye er ting som betyr fint lite (lov med oransje markeringslys og litt slikt), men om trenden blir god kan vi håpe på mulighet for bytte av batterikjemi og mere til på sikt. Det hadde i alle fall vært stas for oss som sitter på gamle biler (les: Think) som det er vanskelig å skaffe deler til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

E_S

Regelverket rundt tilhengervekt er det samme i hele EU/EØS - de særnorske bestemmelsene som omhandlet dette (ikke hengervekt høyere enn bilens egenvekt) gikk heldigvis på historiens skraphaug rundt midten av 90-tallet. Det som fremdeles er tilfelle er at det kun er fabrikant som kan spesifisere nye vekter, herunder tilhengervekt, på bil inntil 3500 kg totalvekt.

Forresten er det med nye lysregler veldig greit for alle som importerer bil - ikke bare veteranbil - fra andre verdensdeler hvor ting som orange parklys, røde blinklys og slikt er tillatt, da man slipper å totalombygge bilen for å tilpasse den regelverket her til lands. :) Hvorfor det ikke skulle gå an å bytte batterikjemi skjønner jeg ikke vitsen med, da det er i mine øyne mindre omfattende enn for eksempel å bygge om en fossilbil fra bensin til diesel eller omvendt, noe som i utgangspunktet ikke er så vanskelig å få godkjent..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA