Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hurtiglading og abonomang

Startet av bruisepristine, fredag 21. juni 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

aalbork

Jeg har ladet der mye. Den ene av Ladestolpene har vært vanskelig å låse siden den ble slått skjev, trolig av en traktor, under brøyting, på senvinteren. Forige uke ble de spenningsløse. Synd! Det brukte å stå flere biler å lade der og de andre ladepunktene i nærheten er også godt belagt.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Men er det et problem? Lading av et par mobiler og barbermaskiner? Det koster x-kroner i året?? Neppe mange...

Det bør da være ok at det benyttes slik, la de stå åpne så unngår en hærverket.

Synes det er på grensen til smålig å jage vekk de som trenger litt strøm, og ikkje har fast bustad.

Ingebrigt

Sitat fra: RunarBT på lørdag 08. juni 2013, klokken 00:43
Men er det et problem? Lading av et par mobiler og barbermaskiner? Det koster x-kroner i året?? Neppe mange...

Det bør da være ok at det benyttes slik, la de stå åpne så unngår en hærverket.

Synes det er på grensen til smålig å jage vekk de som trenger litt strøm, og ikkje har fast bustad.
1

jkirkebo

Sitat fra: RunarBT på lørdag 08. juni 2013, klokken 00:43
Men er det et problem? Lading av et par mobiler og barbermaskiner? Det koster x-kroner i året?? Neppe mange...

Det bør da være ok at det benyttes slik, la de stå åpne så unngår en hærverket.

Hvis det blir en vane å lade der så blir vel ladekablene til evt. biler som står der og lader fort nappet ut tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aalbork

#7
Har aldri opplevet at det har blitt tatt ut kabel på min bil, eller på annen måte opplevet det ubehagelig å parkere der. Har brukt plassen ganske jevnlig siste året. Og som nevnt, så skaden på den ene ladestanden mer ut som en brøyteskade enn at noen hadde brutt den opp.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Trond Arve

Er Elbilforeningen på saken? Å ikke reparere er en dårlig løsning.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RunarBT

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. juni 2013, klokken 07:44
Sitat fra: RunarBT på lørdag 08. juni 2013, klokken 00:43
Men er det et problem? Lading av et par mobiler og barbermaskiner? Det koster x-kroner i året?? Neppe mange...

Det bør da være ok at det benyttes slik, la de stå åpne så unngår en hærverket.

Hvis det blir en vane å lade der så blir vel ladekablene til evt. biler som står der og lader fort nappet ut tenker jeg.

Det trur eg ikkje er et problem. Det er vel på kveld,natt det lades annet enn bil, og da er det vel som oftest ledig?

sven erik

Ja de få lade mobilen eller hva bare de ikke  ødelegger

Thomas Parsli

Dette er dessverre en gammel problemstilling. På grønland (bak nedgangen til grønland t-banestasjon) var dette et problem inntil plassen ble fjernet for noen år siden.

De som brukte plassen til overnatting og matlaging brøt opp boksene og kastet låsene. Om morgenen var det ofte både mangel på ladeplass og parkeringsplass...

Så lenge de bryter opp boksene og ødelegger/kaster låsen er det hærverk, samme hvor lite strømmen de bruker koster.
Og så lenge ladekabelen koster 6-7000,- synes jeg det er naturlig å låse boksen så den ikke blir stjålet. At boksene må låses for at det skal gå strøm er også en sikkerhetsdetalj som neppe er konstruert for å være ekkel mot de som ønsker å lade mobiltelefonen...

De som synes det er smålig å jage bort mennesker som gjør hærverk synes jeg kan invitere de hjem til seg selv, slik biskopen i Nordland gjorde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10051768

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ingebrigt

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 09. juni 2013, klokken 18:41
Og så lenge ladekabelen koster 6-7000,- synes jeg det er naturlig å låse boksen så den ikke blir stjålet. At boksene må låses for at det skal gå strøm er også en sikkerhetsdetalj som neppe er konstruert for å være ekkel mot de som ønsker å lade mobiltelefonen...
Dette er en logisk feilslutning, de som har interesse av å rappe ladekabler har tilgang på nøkler og er velbeslåtte nok til ikke å måtte overnatte ute. Om 'klientellet' finner der for godt å begynne å forsyne seg er det fordi det finnes et marked for kabler til innbruddspriser. Låsene er der for å beskytte de priviligertes rett til gratis strøm fra benyttelse av bermen. Det er ikke vanlig å låse andre utestikk av tekniske hensyn.

Ja jeg setter det på spissen, det egner til provokasjon at ladestasjoner stenges med syltynne unnskyldninger når problemet er at kommunen ikke ønsker å bruke penger på vedlikehold.

aalbork

Den ene ladestanden ved botanisk hage er neppe brutt opp, men trolig påkjørt av en brøytetraktor. Slik har den vært fra senvinteren til strømmen ble koblet fra for noe over en uke siden. De stod spenningsløse noen dager før det kom sekker over og plakater. Låsen på den andre har også vært defekt en god stund uten at jeg kunne se at det var øvet noen form for hærverk på den heller. Jeg og flere andre med både Leaf og trillinger har jevnlig parkert og ladet her uten problemer eller ubehag av noe slag. Disse ladestamdene er av eldre type og har også vært vanskelige å låse tidligere, før de omreisende begynte å holde til i området.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Thomas Parsli

Når har jeg aldri påstått at de som lader mobiltelefonen på ladepunktene stjeler ladekabler, men jeg skjønner du er forarget...

Siden det er stjålet ladekabler allerede (både til PSA og Leaf) kommer jeg til å fortsette å låsen min. At enkelte synes det er morsomt å dra ut kabelen så ladingen stopper gjør også at jeg vil fortsette å låse den.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA