Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplass på Værnes

Startet av cra, fredag 18. april 2008, klokken 17:32

« forrige - neste »

cra

Straightdope er ett nettsted som gir deg saklige (men oftehumoristisk formulerte) svar på mange slags rare spørsmål. Litt a'la mythbusters. Men de prøver alltid å gi riktige svar, og gjør research før de uttaler seg. I dag så jeg at spørsmålet var "Are electric cars really more energy efficient? Do "green" vehicles have a worse impact on the environment than a Hummer?"

Det er tydelig at det er et stort emne, for der er plass til mye mer info i svaret. Litt artig at det var Cecil selv som svarte, da. Hele artikkelen kan leses her:

http://www.straightdope.com/columns/080404.html
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#1
Det er ofte sant at vi blir fastlåst i detaljerte argumenter mot fossilbrennere når vi må få frem "The bigger picture" Ikke dumt å samle de gode argumenter på et sted. Helst en dårlig SAFT blokk som vi kan hive på dem :)

Er Cecil verdens flinkeste mann?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Verdens flinkeste mann er nok å ta hardt i, men han er "sjefen", og ofte er det håndlangerne hans som svarer. Det jeg liker er at de svarer på så mye rart, på en nøktern og saklig (men gjerne humoristisk) måte.  Om de sitter inne med noe mer "fasit" på saker og ting enn mange andre er nå så. Men jeg har inntrykk av at de sjekker litt mer enn bare den første kilden på google.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#3
Etter å ha lest artikkelen om igjen har jeg trukket ut noe statistikker som er interessante. Tallene gjelder det Americanske kraft marked:
Konversjon tapene fra alle energikilder samlet er nesten helt like total forbruk av kull og gass i kraftverkene = 70% av total. Da blir det atomkraft og fornybare kilder som tar resten. Dette er ikke helt sant vet jeg men det ser ut som kull blir brent forgjeves.

Vann kraft er mye mer effektiv om jeg husker riktig og vann kraftverk bruker minimal med strøm til egen drift. 9% bare er tapt i transmisjon i strømnettet.

Visste dere at en skip lastet opp med røde Toyota Prius biler slipper ut like mye NOx forurensing som 350000 biler hver time?  Jeg prøvd å finne kilden til denne påstand uten å lykkes. Høres veldig dumt ut men det er viktig at de er røde( mitt forslag). Hvorfor Prius biler bare?? Det er denne type misinformasjonen som må bekjempes. De som bruker dumme statistikk har en "Axe to grind" og vil gjerne beholder sine Hummer biler med god samvittighet.

Una Persson, som skrev mye av artikkelen i Straight dope er en god kilde og er en administrator av en engelsk forum Unaboard
http://unaboard.coalgoddess.net/showthread.php?s=60052a8f224dd8a7a8a30dc06921218a&threadid=19534

Sier her at ingen har tro på den Hydrogen Løsningen.


Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: Ken på tirsdag 08. april 2008, klokken 11:03

Vann kraft er mye mer effektiv om jeg husker riktig og vann kraftverk bruker minimal med strøm til egen drift. 9% bare er tapt i transmisjon i strømnettet.



Men kjære vene, tapet i strømnettet er vel det samme uansett på hvilken måte strømmen er produsert? ::)

Linjetapet er også varierende p g a kvalitetsforskjeller og er størst på vinteren
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Sitat fra: Ken på tirsdag 08. april 2008, klokken 11:03
Visste dere at en skip lastet opp med røde Toyota Prius biler slipper ut like mye NOx forurensing som 350000 biler hver time? 

Dette er nok ikke riktig. Dersom jeg regner med at 1l tungolje og 1l diesel/bensin har samme utslipsverdier (forbrenningen i en marin motor er mer opptimal, selv om oljen er tyngre -regner derfor at det går opp i opp).

Et vanlig skip bruker ca 60 t i døgnet eller ca 2500 l i timen. Dersom Priusen bruker 0,25 l/mil og kjører i snitt 60/t så blir det 1,5 l/t.
Da snakker vi om 1667 Priuser i forhold til et skip, og ikke 350 000 Priuser...

Men om vi tar en hel seilas fra Japan med en full last av Priuser, så begynner vi kansje å nærme oss tallet....

Det er da ganske skremmende å vite at de samme tallene også gjelder for billige klær og andre produkter som kommer fra Kina/Asia istedenfor å kjøpe ting som er lokalt produsert....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Boogie: Det er riktig å peke på utslipp fra sjøfart som en stor syndebukk men til å gjøre det på bekostningen av lavere utslippsbiler er bare tull, særlig røde biler. Jeg gidder ikke å gå inn i regnstykket men en full last med elbiler ville slippe ut like mye NOx som infinity elbiler, circa.

Bosonic: Jeg snakker ikke om transmisjonstap her men generasjonstap(70% i gjennomsnitt)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#7
Det er mye morsom en missbruke matematikk og statistikk til:
Dersom et skip med Røde Prius fra Japan til Darmmen har et utslipp tilsvarende 350 000 Prius mens et skip fullastet med Grå SUVer fra Japan til Kristiansand har et utslipp tilsvarende 80 000 SUVer, er det jo helt logisk at SUVer mest miljøvennlig i alle fall dersom de kjøpes i Kristiansand.

Sitat fra Storm P:
Statistikk er som en gatelykt. Ikke særlig opplysende, men god å støtte seg til.

Ellers er vell utslippet fra skip relativ lavt når en tar hensyn til lasteevne, og kjørelengde.

Sitat fra: Ken på tirsdag 08. april 2008, klokken 14:47

Bosonic: Jeg snakker ikke om transmisjonstap her men generasjonstap(70% i gjennomsnitt)

Det var kanskje ikke det du mente heller ;).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 21:14
Sitat fra Storm P:
Statistikk er som en gatelykt. Ikke særlig opplysende, men god å støtte seg til.
LOL
Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 21:14
Ellers er vell utslippet fra skip relativ lavt når en tar hensyn til lasteevne, og kjørelengde.
http://www.aftenposten.no/webcam/?kart=detalj&id=354&tittel=Oslo:%20Bj%F8rvika%20/%20Posthuset
Kikker man på dette webkameraet millom kl 17 og 19 kan man se hva Danskebåten slipper ut mens den ligger til kai i Oslo en times tid. Den dieselmotorenen er ikke godt justert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Mente jeg konversjonstap?? Vet ikke lenger :-\ Hvor er gatelykta?

Jeg fikk høre i dag at LOL er passe´. Jeg fikk bruke den en gang bare.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

#10
Sitat fra: bosonic på tirsdag 08. april 2008, klokken 12:09
Sitat fra: Ken på tirsdag 08. april 2008, klokken 11:03

Vann kraft er mye mer effektiv om jeg husker riktig og vann kraftverk bruker minimal med strøm til egen drift. 9% bare er tapt i transmisjon i strømnettet.


Men kjære vene, tapet i strømnettet er vel det samme uansett på hvilken måte strømmen er produsert? ::)

Linjetapet er også varierende p g a kvalitetsforskjeller og er størst på vinteren

Ikke for å kverulere men jeg tolker teksten som om det er snakk om linjetap ("tapt i transmisjon til strømnettet")

For å beskrive tapet i selve kraftverket, det være seg gass, kull eller vannfall, er det mest naturlige å snakke om virkningsgrad eller effektivitet eller???
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Generasjonstap er et uvanlig ord for å si det slik.  Det kan kanskje brukes som et synonym til arveavgift.  :) Noen andre assosiasjoner gir det også.

Tap i generatorer er i likhet med transmisjonstap uavhengig av om generatoren drives av en vannturbin eller en dampturbin. Men en ting er helt sikkert vannkraft er en meget rimelig måte å produsere elektrisk energi på.

Vannkraft turbinen har høy virkningsgrad men det er jo ikke sikkert an en utnytter energipotensialet i et vannfall effektivt for det. Vann slippes forbi, en utnytter ikke hele høyden etc. så det er egentlig litt vanskelig å sammenligne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Beklager det var bare dårlig formulering men utnyttelsesgrad i vannturbiner er slett ikke dårlig. Skal finne fram til en virkningsgrad.

Jeg venter på en arve oppgjør for tiden og håper selv for en lav generasjonstap!!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA