Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslaselger kunne ikke svare, håper dere kan!

Startet av Lokführer, torsdag 20. juni 2013, klokken 15:17

« forrige - neste »

Lokführer

Det jeg er mest spent på ved TMS er hvordan den er å kjøre på vinteren. Jeg har en bratt bakke opp til huset, som starter med en hårnålsving, så god fart betyr et ublidt møte med grøfta.
Vil den gode 0-100 tida på tørt føre gjenspeile seg positivt eller negativt når føret er glatt?
Kan den høye vekta virke positivt for grepet? Gammelt triks er jo en betongsekk el liknende helt bak i bagasjerommet.
Vil det fantastiske antispinnsystemet peke nese til ineffektive fossilbil antispinnsystemer?

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Jimpec

Jeg har noenlunde samme bakke som du beskriver. Dog på vei ut av hjemmet.

Basert på diverse videoer jeg har sett på YouTube er jeg relativt trygg på at MS ikke er en veldig god vinterbil - selv om den kommer til å duge. Gode dekk vil nok være av større betydning på en slik type bil. Jeg tenker å gå for piggdekk for første gang på lenge. Muligens også så smale som mulig med "extra load" index.

Antispinnen kan nok også fungere mot sin hensikt på vinteren. Den er ekstremt kjapp på tørr asfalt - men enn så lenge er den også det på snø, og da kan alle kreftene bli borte. Litt hjulspinn og innslag av antispinn på en konvensjonell bil pleier jo å være en god kombo vinterstid.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

perbuhs

Jeg kan bare svare for erfaringene mine etter tre vintere med Roadster, den har kun problemer ved for mye snø, Ellers har jeg kun opplevet problemer en gang, hvor TC slo for tidlig inn, skrudde den av og spant meg ut:-) Vi har en bratt bakke det siste stykke hjem, og jeg stopper gjærne midt i bakken å starter igjen bare for morroskyld, det er ikke mulig med noen av de fosilbilene jeg har hatt. Skal også legges til at jeg fortsatt har de vinterdekkene som ble levert med bilen, altså europeiske vinter dekk (ikke Q-merket)

Model S er jo en del tyngere, så det kan jo spille inn, ellers blir jeg overasket hvis TC er dårligere på model S
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

glaserud

Oi. Dette blir vel first post med erfaring og ikke bare synsing. :)

Prøvekjørte S i Oslo i November den dagen det var "snøstorm". Ubrøyta veier og masse snø. Oppfattet bilen som retningsstabil, og TC var veldig udramatisk. Bånn pinne resulterte i at bilen la rumpa litt mot høyre, men ingen antydning til tøys.

Hvordan den funker i bratte bakker vet jeg inne, men sammenliknet med BMW 530GT føltes den bedre. Sammenliknet med A6 3.0 quattro, var den ikke så bra, men det sier seg jo selv.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Lokführer

Det må være en herlig følelse å kjøre TMS på nysnø, sånn når alle lyder er veldig dempet pga nettopp snøen. Da vil jeg tippe man får nyte stillheten skikkelig ;-)

Ellers er det betryggende å høre at den fungerer like bra eller bedre enn en bakhjulsdrevet fossilbil.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amper

det sier seg selv at TMS vil fungere bedre på fremkomst på vinteren en andre RWD som mer vekt fordeling fremme.. 

det neste poenget er hvordan antispinn slår inn.. TMS har ikke lameller eller annen sperre etter det jeg forstår.. og om den lar bremsen slå inn på det spinnende hjulet har jeg ikke lest meg til enda.. er det kun effektkutt så er ikke det så ideelt.  Det er heller ingen til å grunn til å tro at Teslas traction controll er bedre enn andres.. de fleste andre slår ikke inn på tørr asfalt uten hjelp av clutch som Tesla sin.. men det sier ikke noe om at den er dårligere.. de fleste er bra, men alle må i enkelte situasjoner slås av (pga situasjon og føre)  >:(
P85D :o)

Gjermund

Sitat fra: Amper på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:39
det sier seg selv at TMS vil fungere bedre på fremkomst på vinteren en andre RWD som mer vekt fordeling fremme.. 

det neste poenget er hvordan antispinn slår inn.. TMS har ikke lameller eller annen sperre etter det jeg forstår.. og om den lar bremsen slå inn på det spinnende hjulet har jeg ikke lest meg til enda.. er det kun effektkutt så er ikke det så ideelt.  Det er heller ingen til å grunn til å tro at Teslas traction controll er bedre enn andres.. de fleste andre slår ikke inn på tørr asfalt uten hjelp av clutch som Tesla sin.. men det sier ikke noe om at den er dårligere.. de fleste er bra, men alle må i enkelte situasjoner slås av (pga situasjon og føre)  >:(

Hva mener du med at de fleste andre ikke slår inn på tørr asfalt?

JohanH

Teslas antispinng bør være bedre en de fleste andres, fordi motorn sitter sån å si mitt imellom bakhjulene og det er en girboks med kun et gir og antispinn og traction control kan sån i så momentant justere dreiemoment/kraftlevering til drivhjulene (til forskjell fra en ikke-elbil hvor det er langt fler mekaniske lenker). Blir nok litt som å sammenligne digitalt med analogt tenker jeg.

FThorsen

Jeg testet også TMS på snøføre på Alnabru i vinter, og det som slo meg var hvor mykt og kontrollert den aktiverte seg. Jeg syns Traction systemet på min BMW (bakhjulsdrift) fungerer fint, men den sparker inn mye mer brutalt, og da ikke bedre.

Ellers har jeg en del bekjente som har hatt forskjellige elbiler oppigjennom årene. De sier at den mye og jevne gangen du får fra en elbil kontra en fossilbrenselsbil hjelper veldig på fremkommelighet på vinterstid.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Amper

Gjermund,
ja, jeg mener det.. fordi de fleste andre RWD spinner ikke på tørr asfalt med gass pådrag (ikke bruker clutch eller gir). derfor slår heller ikke traction kontroll inn.
P85D :o)

Amper

vinteregenskapene er mer avhengig av vektfordeling og regulering av drift på hjulene (les 1-hjulsdrift uten sperre - evt. 2 hjulsdrift pga. sperre) enn om det er elektrisk eller fossil motor.  For all del TMS har gode forutsetninger til å komme frem nærmest over alt.  Når det først stopper så kommer det fort ønske om sperre for drift på begge bakhjul evt. at antispinn bremser på det hjulet som spinner..   ::)
P85D :o)

Maartensommer

Gikk det ikke rykter om at det skulle komme et slags vinterprogram til bilen som ville redusere kraften ved oppstart?

D.O

Regen kan nok skape en negativ effekt, eller positiv hvis man like det. Bruker ofte motorbrems ved å gire ned og dermed "låse" bakhjula for å sette opp sleng og kjøre kontra sleng gjennom svingen når jeg skal leke på vinteren. Så pass kraftig regen som det er på model s vil jeg tro den greier å begrense hastigheten så mye at dette oppstår. Nå er jo muligheten for å justere regen innlagt i menyen, så løsningen er allerede der. Men er det diffsperre på model s? Ser sånn ut på youtube når det river den løs på asfalt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gjermund

Sitat fra: Amper på fredag 07. juni 2013, klokken 20:06
Gjermund,
ja, jeg mener det.. fordi de fleste andre RWD spinner ikke på tørr asfalt med gass pådrag (ikke bruker clutch eller gir). derfor slår heller ikke traction kontroll inn.

Jeg er glad i bakhjulstrekk, og har hatt noen biler med det som slipper på tørt føre, spesielt når du gir gass og svinger samtidig (for å komme ut i små luker f.eks.) og da slår tracktion control inn. Husker en Merchedes jeg hadde tror det var 91 model E300 24, den kunne du gi mer gass med om tration controllen slo inn så trakk den seg igjen.

gbzdoc

Regen styres også av TC, så det blir neppe hverken sladd eller dramatikk ut av bruk av kraftig regen om vinteren (i motserning til å bruke motorbrems på fossilbiler.). Den bare regenererer mindre... ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA