Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslaselger kunne ikke svare, håper dere kan!

Startet av cdabel, torsdag 20. juni 2013, klokken 13:17

« forrige - neste »

parkeringsur.no

Hei!

Hyggelig at du synes uret fungerer bra, jeg har fått mange gode tilbakemeldinger på funksjonaliteten. Ja, det står DK til venstre i displayet, men de bokstavene er ca. 2 mm høye så det håper jeg kundene kan leve med.

Når det gjelder det at uret stiller seg frem til nærmeste kvarter så er det slik regelverket er i de landene som bruker parkeringsur. Som du sikkert også har sett  så er uret merket med FS11, det er et nummer som bekrefter at uret er godkjent for bruk som parkeringsur.
Denne godkjenningsordningen finnes ikke i Norge da vi ikke har noe tradisjon for tidsbegrenset gratisparkering. Jeg er i gang, sammen med produsenten, med å få Vegdirektoratet til å aksepte denne godkjenningsordningen på nasjonalt plan.
Uret er presentert for Bymiljøetaten, og de akpsepterer bruk av uret til å dokumentere ankomsttidspunkt. Hvis man ser på inndelingen av en "manuell folieskive" så er det ikke så lett å treffe noe nærmere enn på hele kvarter med den heller. Det skulle derfor ikke være noen grunn til å frykte at en parkeringsvakt vil bøtelegge deg for å tuske til deg inntil 14 minutters parkeringstid.

Mvh
Benedicte
www.parkeringsur.no

den12mann

Sitat fra: parkeringsur.no på søndag 11. august 2013, klokken 12:50
Det skulle derfor ikke være noen grunn til å frykte at en parkeringsvakt vil bøtelegge deg for å tuske til deg inntil 14 minutter

Nå er det ikke meningen å være negativ eller ødeleggende for salget, men er det noe parkeringsvakter er "flinke" til så er det å følge klokken og gripe muligheten når den finnes. Spesielt de private parkeringsselskapene som tar seg av kjøpesentre osv. Den automatiske kvartersordningen var et som gjorde uret ditt uaktuelt for meg. Men jeg burde altså ha vært ubekymret for å bruke en klokke som potensielt sett kan gi meg bot dersom rette parkeringsvakten er på lur?

Thomas Parsli

Jeg vill vært litt bekymret for å parkere på 30min. parkering (det er noen slike i Oslo) og stå der i 44min. (følge tiden på skiven).
Hvis parkeringsvakten sjekker bilen etter at du har parkert og ser klokken visen nesten 15min. frem i tid er utfallet usikkert...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cato76

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. august 2013, klokken 11:00
Jeg vill vært litt bekymret for å parkere på 30min. parkering (det er noen slike i Oslo) og stå der i 44min. (følge tiden på skiven).
Hvis parkeringsvakten sjekker bilen etter at du har parkert og ser klokken visen nesten 15min. frem i tid er utfallet usikkert...

Thomas

Kommer vel an på om urskiven blir godkjent eller ikke. Dersom denne blir godkjent, så er vel parkeringsvakten informert om at denne stiller inn kun hele 15 min.  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

den12mann

Sitat fra: Cato76 på mandag 12. august 2013, klokken 11:06
Dersom denne blir godkjent, så er vel parkeringsvakten informert om at denne stiller inn kun hele 15 min.  ???

Jeg tør banne på at selv om europark etc vet dette så vanker det bot med tilhørende klagerunde.. det er nok av folk som ikke klager eller gir opp klagingen så en sånn arbeidsmetodikk vil bety kroner i kassen fremfor å la være å bøtelegge

Men jeg lurer på følgende. For at klokken skal stille seg til f.eks 12.15 så må den jo nødvendigvis vite hva det reelle tidspunktet er så da må det vel være mulig å få displayet til å vise reelt tidspunkt istedet for kun kvarterene? Skal vel ikke så mye omprogrammering til og da er bileierne trygge i Norge og min skepsis (og evt andre sin) borte og markedet fritt frem for salg. Burde være i alles interesse å få klokken til å vise reelt tidspunkt.

jahnarne

Må si jeg foretrekker absolutt den andre varianten fra ParkOne:

Kan kjøpes f.eks. her: http://www.varerum.dk/catalog/product/view/id/10054/category/2443

RMO

Sitat fra: parkeringsur.no på lørdag 15. juni 2013, klokken 09:45
Jeg er i forhandlinger med Tesla sentralt i Norge om å levere dette uret til de. Går det i orden vil dere kunne få kjøpt dette sammen med bilen hos de ulike Tesla forhandlerne.

Mvh Benedicte Hille
www.parkeringsur.no

Benedicte,

Har du gjort en avtale med Tesla om å produsere disse parkeringsurene med Tesla logo, slik du forklarte i juni?

RMO
Model S siden 10. september 2013

Elmo

Sitat fra: den12mann på mandag 12. august 2013, klokken 13:30
Skal vel ikke så mye omprogrammering til og da er bileierne trygge i Norge og min skepsis (og evt andre sin) borte og markedet fritt frem for salg.

Det har vært linket til en video tidligere på forumet som viser en fyr som enkelt endrer parkeringstidspunktet helt fritt via mobilen, men jeg finner det ikke igjen(hjelp).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

glaserud

Sitat fra: jahnarne på mandag 12. august 2013, klokken 13:46
Må si jeg foretrekker absolutt den andre varianten fra ParkOne:

Kan kjøpes f.eks. her: http://www.varerum.dk/catalog/product/view/id/10054/category/2443

Blir en del kroner etter at du får med fortollingsgebyr og norsk mva. :-/
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Yeyeye

Elbilforeningen kan starte en liten nettshop med forskjellige parkskiver ;) elektriske i tillegg til de gratise manuelle.Den Park One var stilren, humm.. ja kansje det hadde vært kjekt å ha;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

jahnarne

Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 15:03
Blir en del kroner etter at du får med fortollingsgebyr og norsk mva. :-/
De trekker fra dansk mva når de shipper til Norge. Prisen blir mao. ca. 600,- inkl alt.

glaserud

Det er vel mindre enn en P-bot... :)
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

parkeringsur.no

Hei alle sammen!

Ser at det er en del forvirring rundt godkjenning og bruk av parkeringsuret.

I Norge gjelder kravet om "anordning som angir parkeringstid" kun på offentlige parkeringsplasser. Dette vil si at problemstillingen der dere bøtlegges av private selskap faller bort. På private plasser må man fortsatt trekke lapp for gratis parkering. Når det er sagt har jeg som mål å innlede et samarbeid med de private parkeringsselskapene slik at dere i fremtiden vil kunne slippe å trekke lapp. Dette betyr at dersom dette blir aktuelt vil uret være godkjent av parkeringsselskapene og det faktum at uret stilles frem til nærmeste kvarter vil ikke være et problem.

I Oslo finnes det flere steder med "maks 30 min" parkering. Som det fremkommer på mine nettsider er parkeringsuret godkjent av Bymiljøetaten, som kjenner godt til det faktum at uret stiller frem til nærmeste kvarter.

Videre ser jeg at en av dere lurer på om uret heller kan stilles på nøyaktig tidspunkt. Bruken av parkeringsur er mye mer utbredt i andre deler av Europa, som for eksempel Danmark, der alle biler bruker en form for parkeringsur. Her finnes en generell godkjenning av det faktum at uret stilles til nærmeste kvarter. Vi jobber opp mot Vegdirektoratet om en nasjonal godkjennelse i Norge. Da blir det ikke aktuelt med "egne" regler for Norge. I slike typer saker der andre deler av Europa allerede har regler brukes disse reglene som utgangspunkt for en ny norsk regel.

Når det gjelder Park One parkeringsskiven kommer dette fra samme levrandør som jeg importerer fra. Dersom det er stor interesse for denne skiven er det muligheter for at jeg kan importere det slik at det også er å få kjøpt på min nettside. Dersom dette skal bli aktuelt kreves det en viss interesse da det må kjøpes inn et større kvantum.

Håper dette ga svar på de tingene dere lurte på :)

Mvh Benedicte

www.parkeringsur.no

parkeringsur.no

Sitat fra: RMO på mandag 12. august 2013, klokken 14:14
Sitat fra: parkeringsur.no på lørdag 15. juni 2013, klokken 09:45
Jeg er i forhandlinger med Tesla sentralt i Norge om å levere dette uret til de. Går det i orden vil dere kunne få kjøpt dette sammen med bilen hos de ulike Tesla forhandlerne.

Mvh Benedicte Hille
www.parkeringsur.no

Benedicte,

Har du gjort en avtale med Tesla om å produsere disse parkeringsurene med Tesla logo, slik du forklarte i juni?

RMO

Da kvantumet for kreves for å få parkeringsuret med Tesla logo ble for stort i forhold til antall biler på det norske markedet vil det desverre måtte bli uten logo. Når det gjelder hvor vidt du kan få kjøpt uret hos din Tesla forhandler er dette ikke avklart enda. I mellomtiden er uret å få kjøpt på mine nettsider.

www.parkeringsur.no

Mvh Benedicte :)

glaserud

Jeg tar en svart Park One om du ordner fornuftig pris. :) (Og om ikke alt for lenge)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA