Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mennekes til J1772 ladekabler:

Startet av Tommen, onsdag 19. juni 2013, klokken 00:58

« forrige - neste »

Tommen

Er inne hver dag og ser om det er noen lokale forhandlere i hordaland som har fått inn den nye typen leaf, med forskjellige utstyr. Men ser at de fleste er hos merkeforhandler og bestiller bilene, det må da være rimligere å vente til bilen kommer på markedet selv ? Om det stemmer vet eg selvsagt ikkje men virker logisk. Hvor stor er forskjellen sånn teknisk på de 2013 mod som ligger på FINN og den nye typen viss du ser vekk fra allaround cam/bose/skinn ? er den nye typen verdt 50000 mer en den gamle 2013 ? En usikker fremtidig leaf eiger trenger svar ;)

RoundTrip

#1
Er i samme bås som deg. Lurer på 2012 Euro vs 2013 eller 2012.
De hadde fått in Eu tekna hos en forhandler i Rogaland. De hadde Tekna i en stilig grå farge, som eg ikkje har sett før. 17" felgene var og meget stilige. Ikkje egentlig så opptatt av dette men sammen med den gråfargen var de en rett og slett kul bil. Denne forhandleren solgte bare 2013 modeller. Var litt leveringstid, men fikk inn på lager ca i August trodde han.

Mørkt interiør gjorde seg veldig godt. Er det bare 2013 EU som har det?

Vurderer å trø til med det meste slik at om det blir snakk om videresalg en gang så er det den fineste bilen på Finn ;)
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Tommen

Ja sånn som eg har forstått det så kommer det 3 typer av den nye 2013 , de 2 dyreste modellene kan ein visst velge mørkt interiør, den dyreste har skinn som standard (mørkt). Som er i seg sjøl ganske fancy men det er ikkje verd 50 - 60 tusen mer for dette viss det er alt som skiller modellene.
Det får liksom være måte på kor råflott alt skal være. Leafen i seg sjøl er ikkje akkurat noke head-turner i utgangspunktet så for min del så er det heilt greit med det rimligste alternativet . Det som er relevant er om det tekniske er ulikt. På en elbil er det heilt klart rekkevidde som står som første prioritet. Tilbake til det med når bilene kommer på markedet ? Er liksom mer sugen på og handle billigere enn hos en merkeforhandler viss eg kan spare 20 000 på det som mest sannsynlig blir saken. For seriøse forhandlere er det nok av som kan gi 5 års nybil garanti .

knnygar

Fekk ny Leaf på fredag, og har ikkje angra på at eg venta.
Utbetringane dei har gjort på den nye modellen var absolutt verdt ventetida, og dei ekstra tusenlappane :-)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

sven erik

Ps det er ikke hurtiglader på den rimeligste  ++ det er en del forskell tror ingen kjøper den billigste

Tommen

Ja det er kanskje ikkje hurtiglader på den rimligste nye typen , men det er det på alle 13 modellene på finn.no inklusiv vinterpakke 5 års garanti og hele sulamitten. Fabrikk nye biler dette også, missforstå meg rett, men det er ikkje det at eg ikkje meiner tekna virker interessant pga bose sort skinn 17 toms hjul osv men når en skal låne til en bil som de fleste dødlige av oss må så tenker eg at stereoen i leafen sikkert er god nok, setene får eg billige sete trekk til i skinn og det er navigasjon cruise controll og det mest nødvendige i den modellen som ligger på finn. Så som de fleste sikkert har forstått så er eg intressert i å vite om de tinga på den nye typen som er et must. Og til nå så har eg forstått at det ikkje er så veldig mykje mer mellom desse bilene ?

Elmo

Sitat fra: Tommen på tirsdag 04. juni 2013, klokken 18:45
Det som er relevant er om det tekniske er ulikt. På en elbil er det heilt klart rekkevidde som står som første prioritet.

De to dyreste har lenger rekkevidde. Den rimeligste har samme rekkevidde som de "gamle".

Sitat fra: sven erik på tirsdag 04. juni 2013, klokken 18:53
Ps det er ikke hurtiglader på den rimeligste  ++ det er en del forskell tror ingen kjøper den billigste

Det ble litt feil. Alle tre kan (DC-)hurtiglades. Den rimeligste har samme innebygdre (AC-)laderen som de "gamle", mens de to dyreste har en kraftigere innebygget lader (6kW).

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tommen

Der fekk eg noke av da eg jakta på, 6 kw lader i de 2 dyreste modellene, og det drar du kun fordel av når det er snakk om hurtiglading ? Lenger rekkevidde er selfølgelig et pluss, men er det snakk om 100 km eller stusslige 20 km ? Setter stor pris på svar som kan bli med i vurderingen :)

Lanber

I praksis er vel økt rekkevidde 20km når varmeapperatet er igang og mye mindre hvis du kjører uten varme da den største forandringen er varmepumpe i nye bilen.

6kw lader har ingenting med hurtiglading. Dette er den AC-DC lader som tar vekselstrøm og gjør om til likestrøm.
16A 240V betyr teoretisk 3,6kwh og i praksis 3,0kwh lading.

En hurtiglader er DC-DC, da får batteriene likestrøm direkte fra en fast montert hurtiglader. Hva er ladehastighet her? 30-40kwh hvis du går fra 20% til 80% SOC?

Elmo

Sitat fra: Tommen på tirsdag 04. juni 2013, klokken 19:38
Lenger rekkevidde er selfølgelig et pluss, men er det snakk om 100 km eller stusslige 20 km ?

Nissan sier "22% lengre rekkevidde".  Så får du jo selv avgjøre om de gamle har 10, 12 eller 16 mil.
Hvis vi tar utgangspunkt i 16 mil på de gamle så blir det altså ca 20mil.

Sitat fra: Tommen på tirsdag 04. juni 2013, klokken 19:38
Der fekk eg noke av da eg jakta på, 6 kw lader i de 2 dyreste modellene, og det drar du kun fordel av når det er snakk om hurtiglading ?

Nei (som Lamber og sa), det har bare noe å si når du lader  "vanlig", og har tigang på mere enn 16A strøm fra kontakten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

Den billigste har ikke chademo løsningen å i stede for den rimeligste ville jeg heller tatt å kjøpt 2012 modellen

RoundTrip

Fins det Acenta i grå versjon. Kan man kjøpe 17" felgene til den bilen?
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

knnygar

Kjøpte den mellomste modellen i sølv metallic.
Når det gjeld lading så ladar den med 9,5 Ampere på vanleg kontakt i følge effektmålaren min.
Brukar ca 11-12 timar frå 20% til 100% lading.
Fekk 151km på første lading, 161 på andre og 183(168 med AC) på siste ladinga i natt (100%) så det ser ut til at batteriet treng litt "innkøyring".
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Trond Arve

Sitat fra: knnygar på tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:52
Fekk 151km på første lading, 161 på andre og 183(168 med AC) på siste ladinga i natt (100%) så det ser ut til at batteriet treng litt "innkøyring".
Antar du snakker om angitt rekkevidde på gjettometeret? Det er nok heller du som trenger litt innkjøring  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Starfox

6kw lader er vel noe man sjelden får brukt om man ikke instalerer lader i hjemmet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA