Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mennekes til J1772 ladekabler:

Startet av Tommen, onsdag 19. juni 2013, klokken 00:58

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: Starfox på tirsdag 04. juni 2013, klokken 22:28
6kw lader er vel noe man sjelden får brukt om man ikke instalerer lader i hjemmet.
Per i dag er nok det riktig. De nærmeste årene etableres sannsynligvis ladepunkter med høyere effekt. Skulle gjerne hatt større ladefart på litt lengre turer.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: sven erik på tirsdag 04. juni 2013, klokken 19:58
Den billigste har ikke chademo løsningen  . . .

Hvor har du det fra?   Nå er det @£#¤$%&@# vanskelig å finne fullstendige specs på Nissan sine sider, men jeg kan ikke tro at de har turd å kutte ut chademo på  Visia.

Forresten er en annen fordel med Acenta og Tekna at de har 70% forbedret varmeapparat (varmepumpe) så rekkevidden blir antageligvis betydelig mindre redusert om vinteren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knnygar

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 04. juni 2013, klokken 22:07
Sitat fra: knnygar på tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:52
Fekk 151km på første lading, 161 på andre og 183(168 med AC) på siste ladinga i natt (100%) så det ser ut til at batteriet treng litt "innkøyring".
Antar du snakker om angitt rekkevidde på gjettometeret? Det er nok heller du som trenger litt innkjøring  ;D
Har nok meir med køyremønsteret mitt kanskje ja ;-)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Gjetter at forvirringen skyldes 6.6 kW ombordladeren som kun er med på de to dyreste variantene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sally

så spennande. Eg lurer på det same, men strever litt med å ta inn all infoen rundt dei ulike lade-greiene. Eg har nesten bestilt ein nordisk 2013 hos BNH. Men lurer litt på å koma meg ut av kontrakten (ikkje signert fysisk enda, kun epost) for å heller gå for Acenta.
Tenker at eg da vil få:
Større bagasjerom, 40 liter større. Hey, det er som 4 vaskebøtter!
Litt betre plass i baksetet. Vil sikkert koma godt med når/viss mine to småvokste barn blir lange slampar, eller om eg har vaksne passasjerar.
Fint å kunne låse fast ladekabelen (heiter det det?). Er jo mange om beinet i Oslo nå, ser Leafs heile tida, jo.
Fint med lys på ladeporten, slepp å fikle fram iphone om lading må skje i bekkmørkret.
Går litt lengre før lading, 2,4 mil i minus 10. Stemmer det?
Kan fyre på med varme og AC lengre/heftigare før rekkeviddeangsten blir reell, kontra 2013-modellen. Er det rett?
Digg å kunne velja mørke sete, og sleppe at bilen skal gå via omtrekking til 10 tusen.
Så var det noko med ladinga. Her skjønner eg lite.
Planen er å lade på jobb foreløpig, kanskje 1 år til. Når vi får Tesla X i husstanden, blir det fortgang i lademoglegheiter her heime, tenkjer eg. Er det da slik at eg ikkje kan bruke same strømmen som Teslaen med 2013-modellen, men at eg kan det med Acenta?? Går det kjappare også med Acenta, å lade til 80%?

Eg planlegg å køyre 4 mil dagleg, dette er t/r jobb. Kan lade i kjellar på jobben. Titta på opplegget, og trur dette er normal stikkontakt. Jobbar typisk frå 09-15.30.

Tenker også at Acenta kanskje er betre for meg da den har betre gjennvinning i nedoverbakke. Er dette riktig?? Eg bur "høgt til fjelles i Oslo". Så blir ein del utforbakkar.

Lurer veldig på om 2013 er bra nok til mitt bruk, eller om eg burde vente på Acenta... Er jo digg å kjøpe det berste når det er tilgjengeleg. Sei at elbil rett og slett ikkje svinga for meg, og eg må selja. Er jo da lettare å selja Acenta kanskje?

Og viktigast. Til nå har eg basert meg på NSB når eg skal reise heim til oppvekststaden min. 35-30-ish mil unna. Mykje fordi eg rett og slett har farta rundt i ein meget skrall bil. I framtida er det jo greit å kunne ha moglegheit til å køyre min eigen bil, og ha valet bil - NSB.
Har eg det valet? Vil eg ha det i strørre grad med Acenta?? Er det eit eller anna når det gjeld utbygging av ladestasjonar som gjere burde velja Acenta for å mogleggjera bruk av bil på langtur? Skal via Hamar... Eller har 2013-modellen det som trengst for å hurtiglade?

Acenta kjem på 50 tusen meir. Og kjem seinare, 2013-modellen kan eg få kjapt.

Håpar på innspel.
Helsing fersking.

Trond Arve

#22
Sitat fra: Sally på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:58
Går litt lengre før lading, 2,4 mil i minus 10. Stemmer det?
Kan fyre på med varme og AC lengre/heftigare før rekkeviddeangsten blir reell, kontra 2013-modellen. Er det rett?
Lettere bil og varmepumpe vil gi lengre rekkevidde. Om det blir 2,4 mil ekstra i minus 10 gjenstår å se. Har kjørt uten varmeapparat i -10, og rekkevidden er uansett betydelig redusert.

Sitat fra: Sally på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:58
Planen er å lade på jobb foreløpig, kanskje 1 år til. Når vi får Tesla X i husstanden, blir det fortgang i lademoglegheiter her heime, tenkjer eg. Er det da slik at eg ikkje kan bruke same strømmen som Teslaen med 2013-modellen, men at eg kan det med Acenta?? Går det kjappare også med Acenta, å lade til 80%?
Alle elbilene kan lades med vanlig kontakt. Leaf'ene vil lade med 10A (2,2 kW), Tesla med 13A (3 kw). Ladefarten kommer an på effekten (strøm og spenning) i kontakten og hvor mye strøm bilen kan ta i mot.

Sitat fra: Sally på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:58
Eg planlegg å køyre 4 mil dagleg, dette er t/r jobb. Kan lade i kjellar på jobben. Titta på opplegget, og trur dette er normal stikkontakt. Jobbar typisk frå 09-15.30.
Bør gå greit. 6,5 timer på 2,2 kW gir 14,3 kWh. Fire mil krever 5-8 kWh.

Sitat fra: Sally på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:58
Tenker også at Acenta kanskje er betre for meg da den har betre gjennvinning i nedoverbakke. Er dette riktig??
Vet ikke, vil tro det er marginal forskjell.

Sitat fra: Sally på torsdag 06. juni 2013, klokken 21:58
Og viktigast. Til nå har eg basert meg på NSB når eg skal reise heim til oppvekststaden min. 35-30-ish mil unna. Mykje fordi eg rett og slett har farta rundt i ein meget skrall bil. I framtida er det jo greit å kunne ha moglegheit til å køyre min eigen bil, og ha valet bil - NSB.
Har eg det valet? Vil eg ha det i strørre grad med Acenta?? Er det eit eller anna når det gjeld utbygging av ladestasjonar som gjere burde velja Acenta for å mogleggjera bruk av bil på langtur? Skal via Hamar... Eller har 2013-modellen det som trengst for å hurtiglade?
På langtur må du hurtiglade. Det er hurtigladere på Minnesund, Hamar og Lillehammer. Alle Leafene kan hurtiglades (bortsett fra enkelte 2011 USA-modeller), og om du søker her på forumet er det flere som har kjørt tilsvarende turer. Acenta vil nok være bedre en førstegenerasjons Leafer, spesielt vinterstid, men du må uansett belage deg på hurtiglading.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Det har vært indikert 15-20% mindre energiforbruk på nye Leaf pga. modifisert motor og varmepumpeteknologi (klimaanlegg), men ingen har testet dette ordentlig.
I USA er oppgitt "EPA Fuel Economy" (by/landevei) 129/102 for 2013 modellen og 106/92 for 2012 modellen.

Dvs 20% lengre rekkevidde for bykjøring og 10% for landevei, noe som indikerer at vekten er lavere og retardatoren mer effektiv.
Jeg tror 10-15% bedre rekkevidde er realistisk.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

shb

Ser det er bare på Tecna modellen som har LED lys, da går vel mye av det en sparer med varme pumpen i varmeapparatet vekk i økt forbruk via halogen pærene. Er ikke LED kjørelys, Kamra på alle kanter, Bose radio, skinn, 17' dekk verdt 22 tusen?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

RoundTrip

Led lysa gir vel en del forbedret sikt?

Lettere å selge også hvis din bil er den fineste/beste på Finn..
Får igjen litt der og..
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Trond Arve

Sitat fra: shb på fredag 07. juni 2013, klokken 11:09
Ser det er bare på Tecna modellen som har LED lys, da går vel mye av det en sparer med varme pumpen i varmeapparatet vekk i økt forbruk via halogen pærene.
Forbruket til lys er marginalt uansett om det er LED eller Halogen.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Tommen

Masse god info her, alle som har mer info må bare legge det ut, samtidig som spørsmål folk har om de nye leafene er like viktig  :)

jkirkebo

Sitat fra: shb på fredag 07. juni 2013, klokken 11:09
Ser det er bare på Tecna modellen som har LED lys, da går vel mye av det en sparer med varme pumpen i varmeapparatet vekk i økt forbruk via halogen pærene. Er ikke LED kjørelys, Kamra på alle kanter, Bose radio, skinn, 17' dekk verdt 22 tusen?

LED-lys går vel an å få som tilvalg på Acenta? Det går ihvertfall i andre land.

Tekna hadde jeg personlig ikke kjøpt selv om pristillegget var langt mindre siden jeg ikke liker mørkt skinninteriør og Bose-anlegget stjeler for mye bagasjeplass. Ikke liker jeg utseendet på 17"-felgene heller...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Okhau01

sidene til Nissan.no er nå oppdatert med info om den nye Leafen, så nå er det lettere å få mer informasjon om bilen, priser og ekstrautstyr.
Tekna i bestilling - kjøpt hos Bilia Kongsvinger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA