Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer historie: De første elektriske transportmidler (Siemens)

Startet av elektrolux, onsdag 07. februar 2007, klokken 00:15

« forrige - neste »

Ken

Vi lader blokker med en PSU til vanlig. Med den nye software kan man logge opplading på en blokk også som er nyttig hvis en av de USB minnepenner vi bruker til å logge opplading (x3) er defekt. Hvis jeg husker riktig så er forsterkeren tilkoblet, men ikke aktiv i prosessen.  Den er koblet parallel til PSU laderen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hva er PSU?

Jeg antar at du lader direkte inn på blokka, mens en ved bruk av West Mountain forsterkeren på Cadex'en ville en måtte lade gjennom denne.

Uansett ser det dyrt ut, og en mister noe av den vurdringen som tilsier hvilken metode en skal bruke videre: Ny recond, Cycling, Ny opplading, Hurtiglading.

Kommer nok til å holde meg til den manuelle metoden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg har ikke testet så mange blokker, men jeg gjorde det med den enkle måten 4 H4-pærer koplet til 2 blokker. Det blir ca 20A. Etter 5 timer blir det da 100Ah. Det jeg greier etter 5 timer viser forskjellen mellom blokkene. Når en blokk kommer ned på 5V reduserer jeg strømmen til 5A får da frem restkapasiteten ned til 4V. Ikke 100% nøyaktig, men likt for alle jeg tester. Som lader bruker jeg en enkel labstrømforsyning på 8A, følger med på spenningen og avbryter når ønsket overlading er oppnådd.
Alt blir logget med PakTrakr.

Før jeg setter bort en blokk tømmer jeg den helt ned til 0V (mange uker med 21W lyspære på)
Det morsomme er at blokker som har blitt stående slik i over et år har en utrolig god spenning når de taes i bruk. Årsak: all krystallisering er fjernet :-)

Og et lite apropo til Think sin serviceveiledning der det står at man skal fullade bilen hvis den skal settes bort noen måneder!!!!!
Da er jeg sikker på at krystalloppbygningen blir maksimal, minneeffekten blir høy og i verste fall har krystallene bygd seg gjennom separatoren og da kan det bli: PANG!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Du følger aksepterte prinsipper, og sammenlignbare tester.

Interresant det du skriver om lagring i totalt utladet tilstand. Selv lagrer jeg etter kaptest, men benytter din metode som siste forsøk på å redde svake blokker. Tror Boogie lagrer sine blokker etter recond test.

Mange har observert bemerkelsesverdige forbedringer etter lagring av blokker, enten blokkene har vært totalt utladet eller delvis utladet.

Når det gjelder Think sine veiledninger er det trist at ny viten ikke blir benyttet. Think vet veldig godt at vannserviceintervallet deres er for langt, og kunne enkelt kalt inn bilene for softwareoppgradering der vannservice var satt til 500 Ahr overlading.

Når det gjelder servicemeldingen du viser til, mener jeg de begrunner praksisen med at traksjonsbatteriet skal ha nok strøm til å drifte DC-DC sin jobb med å lade 12V batteriet omtrent hver 4 time. Selvfølgelig ville det vært bedre å kjøre bilen godt ned, og sette den vekk med en vedlikeholdslader tilkoblet 12V batteriet.

Det jeg savner, og håper de gjør bedre nå, er å gi kundene utdypende informasjon om teknikken de benytter. Da kan kundene selv bruke sunn fornuft og velge riktig bruk av bilen. Sist jeg pratet med Think, virket de åpne for at jeg kunne få med utstyr for å diagnostisere og serve bilen selv. Dette er jo positivt. I mitt tilfelle faktisk et krav. Jeg unngår nemlig å kjøpe kjøretøy jeg ikke får tak i verktøy til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Joda, jeg kjører blokkene ned til 2,0V etter cap test før lagring.
Blokker som ikke kommer opp over 6,0 etter 1,0 Ah lading brukes ikke videre.

Har testet litt i det siste med å kjøre dårlige blokker helt ned til 0V, og kortsluttet dem i noen uker med håp om at dette ville hjelpe.
Joda, det hjelper, men ikke nok.

Tror ikke det er noe problem å kjøre gode blokker ned til 0V før lagring, men de må da initialiserings lades når de tas i bruk igjen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Sorry Elektrolux, PSU betyr Power Supply Unit eller lab strømforsyning.

Du som tester så mange blokker har selvsagt noen ønsker om automatisering.

Ved å kreve kr 100,- per blokk vil du har spart opp nok til å kjøpe en slik i 2050 :D

Ved tømming av blokker og lagring kunne prosessen av avkrystallisering gå fortere ved litt opphøyd temperatur slik at krystallene løses opp fortere. Bare lurer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. juli 2009, klokken 08:51
Sist jeg pratet med Think, virket de åpne for at jeg kunne få med utstyr for å diagnostisere og serve bilen selv. Dette er jo positivt. I mitt tilfelle faktisk et krav. Jeg unngår nemlig å kjøpe kjøretøy jeg ikke får tak i verktøy til.
Gjaldt det ny Th!nk PIV5/A306 eller den gamle PIV 4/A266 1999 - 2002 modellen?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det gjaldt den nye Thinken, og begrunnelsen var at de likevel ikke hadde verksteder som tok seg av bilene på vestlandet.

Håper dette ikke endrer seg om vi skulle få en forhandler.

Vet at Lyse i sin tid kjøpte sine PSA biler med ELIT for egen service. Om de gjorde det samme med Think A266 vet jeg ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA