Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av artemiss, mandag 17. juni 2013, klokken 08:45

« forrige - neste »

artemiss

Hei, enda et dumt spørsmål fra en newbie  :-\
Har de svarte prikkene på frontrute (bak speilet) noe å si i fht plassering av bombrikke?
På forhånd takk for hjelpen!
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Starfox

På noen biler er der feltet for slike ting er. Jeg har min autopass til venstre for speilfestet i samme høyde og har aldri misset en gjennpmkjøring eller problem i parkeringshus.

BE

#2
Min autopass henger øverst på ruta til høyre for speilfestet og den fungerer utmerket. Tilnærmet usynlig fra utsiden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Tina

Hmm... Da kommer jeg med et ennå dummere newbee spørsmål: Må man a brikke for å passere bomstasjoner gratis med elbil?
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

Rasmus.B

Noen vil nok svare nei på det spørsmålet, men hvis du vil ha en konflikt fri hverdag med el-bilen din vil jeg på det sterkeste anbefale en bompengebrikke. Da slipper du å måtte ringe eller skrive til bompengeselskapet for å be om å få slippe å betale.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

artemiss

#5
Da har jeg plassert den bak speilet, hvis jeg får noen problemer pga disse prikkene kan jeg si i fra her  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Starfox

Dkal du parkere i parkeringshus som bygarasjen der det er gratis parkering for elbil må du ha Autopass brikke.

VG

Jeg kan legge til at det holder å få tilsendt en fribrikke fra et selskap, for så å kunne kjøre fritt gjennom alle bomringer. Her på vestlandet kjører jeg jevnlig gjennom 4 forskjellige ringer, og med fossil bilen har jeg reistrert brikken hos alle selskapene for å kunne få rabatt, det er ikke nødvendig for elbil brikken :-)
Haugesund
Sort Leaf, januar 2013

BE

@artemiss; Det er samme plassering som jeg har. Det har fungert 100%.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

eivisa

I bygarasjen i Bergen fugerer ikke brikken om den er på det svarte feltet. Jeg må ta den av og holde den litt nede på ruten for at bommen skal åpnes. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Tina

Jøsses.. ja da lærte jeg ennå noe nytt og nyttig her på forumet :P
En konfliktfri hverdag setter jeg absolutt stor pris på
så da får jeg bare se å få tak i en sån brikke da  ;D

TUSEN TAKK!
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

TorC

Og jeg kan tillegge at det er faktisk ikke "bare for å være vrang" at bomselskapene vil at alle EL biler skal ha brikke. Ifølge et kvinnemenneske jeg snakket med i Sande-bommen er det mange land som bruker "EL" som en del av sine ordinære nummerserier, dermed må hver sjekkes manuelt for å se hva slags bil det er, og det er dyrt. Da er det visstnok billigere å sende ut faktura, og elbilster sende søknad hver gang.

Så kommer den "moralske" årsaken til å ha brikke: det er DYRT å drive bomselskap, disse pengene kommer fra andre bilister. Så for hver krone som går til drift, blir det en krone mer å betale for andre bilister. Er det mange "vrange" elbilister er dette veldig synlig fordi det er så få elbiler, og vi får et dårlig rykte OG når elbilfritakene en dag skal opp til debatt vil kostnadene sikkert bli et tema. Hvis elbilistene KOSTER andre bilister masse penger (annet enn veislitasje og manglende innbetalinger) vil innstillingen være ganske muggen vil jeg tro...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Øyvind.h

En bekjent kjøpte seg Leaf for en ukes tid siden. Han gledet seg til å tegne ny autopass-avtale og få inn en "gratis" bombrikke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Starfox

Sitat fra: eivisa på søndag 02. juni 2013, klokken 22:12
I bygarasjen i Bergen fugerer ikke brikken om den er på det svarte feltet. Jeg må ta den av og holde den litt nede på ruten for at bommen skal åpnes. ;)

Da må du kjøre lengre oppi bommen.

Ingebrigt

Sitat fra: Starfox på mandag 03. juni 2013, klokken 14:48
Sitat fra: eivisa på søndag 02. juni 2013, klokken 22:12
I bygarasjen i Bergen fugerer ikke brikken om den er på det svarte feltet. Jeg må ta den av og holde den litt nede på ruten for at bommen skal åpnes. ;)

Da må du kjøre lengre oppi bommen.
Og når du har kjørt helt opp i bommen og det fortsatt ikke virker må du rygge tilbake og trykke på callknappen for å få kontakt med en securitøs eller -tass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA