Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System feil, Vil ikke ta lading

Startet av PSA106_2001, tirsdag 15. april 2008, klokken 18:12

« forrige - neste »

elektrolux

#30
Velkommen tilbake Andreash

Det jeg tror Boogie prøver å formidle, er at dersom det passer å lade fra 10-20-30, eller for den sakt skyld 70-80%, så er det helt greit.

Trenger en siste rest av strøm, så er det også greit, men husk at det er i siste biten av utlading at der er fare for å overbelaste ev. svake blokker.
Derfor må ikke tomkjøring skje etter servicelading, eller dersom det er dager siden sist fullading.

Ved 20-30% kapasitet igjen holder det normalt til 20 km på en Partner.

Partneren er muligens den mest driftsikre elbilen som finnes på markedet, så forhåpentligvis har du Elbil lenger enn sist. ;) Hvis ikke, har jeg en komplett delebil liggende i deler, dersom det skulle være behov for noe.

Et tips, spesielt på Partner, men også andre NiCd biler. Ikke vent på vannlyset med vannservice. Unntaket er dersom vannhistorikken viser at bilen ikke trenger vannservice oftere enn hver gang vannlyset kommer på. Har sett Partnere med 1050 Ahr overlading for å trigge vannlyset. Dette er samme som Think, og i Think manulen står det at vannservice SENEST skal fylles når vannlyset kommer på. For å være sikker er 500 Ahr overlading et bedre tall for vannservice.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Så hvis jeg forstår dette riktig..
Batteriene oppnår færre sykluser ved komplette utladninger (under 10% e.l.)
Men når man lader fra høyere gjenværende nivå (30%), Vil Energimeteret etterhvert vise feilaktige verdier siden kalkulasjonen ikke blir nullstilt ??
Og at du i tillegg får man mindre overlading pr.gang.
Det med redusert overlading har kanskje både fordeler og bakdeler..

Har jeg rett her eller??

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Griffel

Foreslår en titt på denne diskusjonen:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=644.msg4724#msg4724

Dersom du en gang i uka er nokså lavt før start av lading og en gang iuka har latt forløpet gå helt ut (til det kobler seg selv ut) er det bra.

Men som du selv sier energimåleren kalibreres ved tom og full alt i mellom er er klakulert basert på sieste kalibrering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA