Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System feil, Vil ikke ta lading

Startet av PSA106_2001, tirsdag 15. april 2008, klokken 18:12

« forrige - neste »

Silkefot

Som noen andre her var inne på PSA106_2001, når sommeren kommer blir allting bedre  :D
Var selv engstelig andre vinteren da ladelampa kom på tidligere og tidligere. Saxo'en min har klart seg bedre i år og det tror jeg er fordi jeg passer på å kjøre den ned til under 10% nesten hver gang. Føler jeg holder batteriene i sjakk på den måten vinterstid
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

PLUTO

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. april 2008, klokken 19:01
Når Saft rater batterien våre til å tåle en vedrørende belastning på 100A må man være klar over at man ødelegger batteriene (og motoren) ved å belaste de med 170-200A.
Thomas
I følge Saft sitt datablad for blokkene under punkt 5.3.1 står det at de tåler en konstant urlading på 200A og peak (10s) på 500A, så det burde gå fint å kjøre dem hardere enn 100A. Think har en innebygget stopp ved ca 250A og mangler helt den måleren dere diskuterer her med rødt og grønt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#17
Hørt selv om at de var ettersøkt av dragracere pga strømmen de kunne levere. Levetid her var ikke hovedpoenget. Hvis man var sikker at elektrolytt nivået var tilstrekkelig i alle blokker f.eks. etter vannfylling, kunne man belaste dem litt. Min ampere måler synker ned til 230 ampere etter noen sekunder ved full belastning. Ingen andre begrensninger bortsett fra overtemperatur som gir redusert effekt Stakkars dere med DC børstemotorer :'(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: Ken på tirsdag 08. april 2008, klokken 00:21
Stakkars dere med DC børstemotorer :'(

Stakkars de som har sluppet disse bilene ut på markedet.... >:(

Hvem av Think eller PSA eiere som har hatt mest problem med bilene sine er vel ikke helt godt å si eller..?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Sitat fra: bosonic på tirsdag 08. april 2008, klokken 11:58
Stakkars de som har sluppet disse bilene ut på markedet.... >:(

Hvem av Think eller PSA eiere som har hatt mest problem med bilene sine er vel ikke helt godt å si eller..?

Dette var da ganske voldsomt!?

Jeg kjenner meg ikke helt igjen. Jeg har kjørt disse bilene i fem år nå, og har kvittet meg med bensinbilen.
Har ikke planer om å bytte ut mine elbiler med det første. Er alt for fornøyd med dem til det.

Samtidig kan jeg ikke si at jeg ikke har jobbet mye med bilene. Det har jeg jo, men det er kun fordi jeg oppdaget at verkstedene ikke hadde nok kunnskap, og at jeg var redd bilen ville bli ødelagt fordi jeg/verkstedet ikke hadde nok informasjon.

Og det viste seg at jeg hadde rett.
Regner allikevel med at jeg nå er på rett vei, og har ihvertfall 2 biler som burde gå mellom 6 og 10 år fremover.

Ingen av bilene har brent motoren eller batterier som har sluttet fungere. Men noen prosjekter har det jo blitt siden bilene hovedsaklig kom fra Posten, og ikke fungerte når jeg fikk dem.

Må nok si at jeg gjerne skulle hatt en ny bil også som kan gå 15-20 mil, og med litt større motor.....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: PLUTO på mandag 07. april 2008, klokken 23:24
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. april 2008, klokken 19:01
Når Saft rater batterien våre til å tåle en vedrørende belastning på 100A må man være klar over at man ødelegger batteriene (og motoren) ved å belaste de med 170-200A.
Thomas
I følge Saft sitt datablad for blokkene under punkt 5.3.1 står det at de tåler en konstant urlading på 200A og peak (10s) på 500A, så det burde gå fint å kjøre dem hardere enn 100A. Think har en innebygget stopp ved ca 250A og mangler helt den måleren dere diskuterer her med rødt og grønt.

Dette kan du bedre enn meg, men når Saft oppgir kapasiteten på http://www.saftbatteries.com/130-Catalogue/PDF/data_stm_en.pdf (siste graf) skriver de jo "STM module - Capacity at 1C rate during cycling at 80% DOD"

Og 1C er vel 100A for STM 5-100?

Jeg påstår ikke at at batteriene ikke tåler 200A, men at det påvirker levetiden -betraktelig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

PLUTO

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. april 2008, klokken 15:07
... men når Saft oppgir kapasiteten på http://www.saftbatteries.com/130-Catalogue/PDF/data_stm_en.pdf (siste graf) skriver de jo "STM module - Capacity at 1C rate during cycling at 80% DOD"

Og 1C er vel 100A for STM 5-100?

Jeg påstår ikke at at batteriene ikke tåler 200A, men at det påvirker levetiden -betraktelig.
Thomas

Tja, ikke vil jeg påstå at jeg er noen ekspert på dette, men den graf du viser til viser hvordan bateriets Ah går ned med økende antall sykluser. Altså noe vi kjenner godt til: Som ny kjørte bilen gjerne 10 mil, men nå etter flere års bruk klarer den ikke mer en 7-8 mil. Den ene bilen min har kjørt nesten 95000 km uten å skifte noen blokker, men går ikke mer en ca 7 mil nå før et par blokker gav opp på grunn av mangel på vann.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Det går ikke å trekke ut av kurvene hvor mye kortere levetid batteriet får ved kortvarig høy last.

Det kurven forteller forteller er at dersom du belaster 100A fra fullt til 20% lader med 50A + litt overlading på slutten så bør batteriet tåle ca 2700 syklusser før kapasiteten er redusert til 80%. Når kapasiteten er redusert til 80% sier en at batteriet er klart for pensjonisttilværelsen. (For batteriet betyr det resirkulering)

Klarte en å kjøre slik ville livslengden i km kanskje bli:
90km(kapasitet nytt batteri)*2700 (sykluser)* 80% (DOD)*95% (Gjennomsnitts kapasitet over levetiden) og en får til svar 185 000 km. Som skulle være mulig i flatt lanskap.

Nå er det jo vanskelig å kjøre slik. Tre kvarter kjøring i jevn fart tre og en halv time lading kontinuerlig ved 20 grader C. Temperaturvariasjoner, selvutladning etc. gjør at Saft nøyer seg med å skrive «over» 100 000 km.

Ser en på den første kurven ser en jo at batteriet har langt lavere kapasitet enn nominelt 100Ah når belastningen er over 0,5C.
Både er det færre Ah og spenningen ligger lavere. Ser en på kurven på 0,5C (ca 50A) er gjennomsnitts spenningen ca. 6V. Belaster en 200A er gjennomsnitts spenningen sunket til si 5,4V.

Det betyr at selv om amper-timetallet kun er reduser til 90% er watt-timetallet redusert til 80%, og det er effekten som teller. Kjører en uøkonomisk, høy fart, åpent vindu, lite luft i dekkene etc. kreves det flere W/km samtidig som en altså har et lavere antall Wh på batteriet. Altså får en færre km ut av batteriet. Så bruker en kontinuerlig 200A og kunne klart seg 100A synker nok rekkevidden betraktlig.

Men dette er ikke tilfelle for de fleste av oss som "ser rødt" av og til. For meg er det ca. 1 min på min times tur altså 2% av tiden som kreves for å følge trafikken.

Om det reduserer antall ladesykluser kan en ikke lese ut av dette. Heller ikke om hvor vidt 2*30 sekunder på rødt hver dag er verre enn 4*15 sekunder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 20:04
Det går ikke å trekke ut av kurvene hvor mye kortere levetid batteriet får ved kortvarig høy last.

Nei, men man kan se at den oppgitte levetiden på batteriene er basert på 100A belastning.
Hvis man dobler belastningen er det innlysende at levetiden reduseres.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 20:04
Om det reduserer antall ladesykluser kan en ikke lese ut av dette.

At høy belastning  (200A) reduserer levetiden på batteriene er vel innlysende?
Eller mener du noe annet?

At Saft oppgir levetiden ved 100A belastning betyr vel at de mener 100A er innenfor den belastningen batteriene er produsert for?

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 20:04
Heller ikke om hvor vidt 2*30 sekunder på rødt hver dag er verre enn 4*15 sekunder.

Eller 1*60 sekunder?

Jeg leste på et (yahoo) forum for noen år siden et innlegg fra en franskmann som påstod at kjølesystemet på PSA-bilene ikke klarer å kjøle batteriene når man kjører på rødt. Mener han skrev noe i retning av at etter kun 10 sekunder begynner temperaturen å stige og oversteg anbefalt temperatur -men diskusjonen foregikk på fransk og det er som sagt noen år siden. Denne franskmannen ga også yttrykk for å ha jobbet med motor og batterier for PSA.

Jeg velger å tro at høy belastning sliter mer enn lav belastning -og at tiden belastningen skjer er en viktig faktor. Men jeg tar gjerne feil  :)

Thomas


2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#24
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. april 2008, klokken 23:22
Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 20:04
Det går ikke å trekke ut av kurvene hvor mye kortere levetid batteriet får ved kortvarig høy last.

Nei, men man kan se at den oppgitte levetiden på batteriene er basert på 100A belastning.
Hvis man dobler belastningen er det innlysende at levetiden reduseres.


Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. april 2008, klokken 23:22

At høy belastning  (200A) reduserer levetiden på batteriene er vel innlysende?
Eller mener du noe annet?


Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. april 2008, klokken 20:04

Så bruker en kontinuerlig 200A og kunne klart seg 100A synker nok rekkevidden betraktelig.


Men en kan ikke ut fra databladet eller kurver anslå hvor mye kortvarige høye belastninger betyr for antall mulige ladesyklusser. Men det en kan lese og som er helt klart er at en får færre km ut av batteriet jo mer uøkonomisk en kjører.

Både fordi en bruker flere Wh/km og fordi batteriet Wh tallet reduseres ved høyere belastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Det kan også nevnes at man regner med en kjøring fra fulladet til tom som 80% av totalkapasiteten.
Ved en slik 80% utladning/kjøring vil man kunne ta ut ca 2000 ladesykluser.

Dersom du tar ut 10% mindre hver gang vil antall sykluser øke til 3000.
Så det er ikke om å gjøre å kjøre batteriene tomme hver gang -bare en gang iblandt (ca en gang i uken).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

andreash

Sitat fra: Boogie på torsdag 10. april 2008, klokken 13:01
Det kan også nevnes at man regner med en kjøring fra fulladet til tom som 80% av totalkapasiteten.
Ved en slik 80% utladning/kjøring vil man kunne ta ut ca 2000 ladesykluser.

Dersom du tar ut 10% mindre hver gang vil antall sykluser øke til 3000.
Så det er ikke om å gjøre å kjøre batteriene tomme hver gang -bare en gang iblandt (ca en gang i uken).

Beklager at jeg bryter inn her.. Men føler at jeg trenger en utdypning av siste innlegg.
Kjøpte meg en Postmann Pat bil for to uker siden.
Og siden jeg ikke er helt vant til denne bilen, trenger jeg et par tips.
Energinålen viser normalt 30-35% etter min daglige rundtur  på 58km, jobb-hjem-jobb (lader på jobb).
Hva er best for mine batterier ang. lading? Lade bilen på nytt ved 35% hver dag, og kjøre den tom 1 gang i uken? Eller prøve å komme ned på ladelys oftere??

Og hvor mye er det igjen når ladelyset kommer på?

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

ilmarw

Polestar i bestilling

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

ilmarw

Nettopp!

Gratulerer med ny elbil, håper du slipper lignende problemer denne gangen!

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA