Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System feil, Vil ikke ta lading

Startet av PSA106_2001, tirsdag 15. april 2008, klokken 18:12

« forrige - neste »

PSA106_2001

Jeg følger storsett regler til å ikke kjøre på rødt og minst mulig på oransje, fyller vann hver 2500m med ev-lite, og har mest mulig fersk batterier. Allikevel etter en vinter merker jeg at batterier blir dårligere og dårligere. Ladingslampen viser tidlig opp ved 25-30%. Sist sommer klarte den fint å kjøre helt ned til 0%.

Jeg tok en tur til Enviro og ba om en hovedservice. De byttet ut kullbørste og kjølepumpe, og ga beskjed at en av de batterikassene var svak og anbefalte å ha vannservice hver 4000m. Etter den lange turen fra Drammen til Oslo på onsdag, føler meg at batteriene blir enda dårligere. Selv etter 2 uavbrytet full-ladinger, lyset lampen ved 30% i dag.

Hva er det som jeg kan gjøre nå for å få batterier til å leve litt lengere?  ???

elektrolux

Hei

Kjører du på Orange???  Motoren på PSA er konstruert for 110 A kontinuerlig effekt, og 200 A max.

Grønt felt er 0-100 A, Orange felt 100-170 A, og rødt 170 -200 A

Batteriene liker heller ikke stort mer enn 100A kontinuerlig.

Det du må gjøre nå er å luke ut de dårlige blokkene dine. Har erfart at neon blokker faktisk kan reddes, dersom de tas tak i før det er for sent.

Alternativet er i værste fall batterieksplosjon, som kan ødelegge gode blokker i samme vannfyllerekke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PSA106_2001

Jeg kjører ikke oransje når jeg ikke må. Sinsen bakke og gjelleråsen er nok noen sted hvor jeg må og kjører stortsett kun mellom grønn og oransje, 50km/t.

Jeg trenger hjelp til å luke ut de dårlige blokkene hvis det må gjøres, men det blir litt dumt å dra til drammen igjen.  :-[

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. april 2008, klokken 20:09
Det du må gjøre nå er å luke ut de dårlige blokkene dine. Har erfart at neon blokker faktisk kan reddes, dersom de tas tak i før det er for sent.

Alternativet er i værste fall batterieksplosjon, som kan ødelegge gode blokker i samme vannfyllerekke.


hkaspenberg

#3
Å kun kjøre på grønt anser jeg som en utopi. Selv bor jeg på toppen av Bekkelagshøgda i Oslo (155moh) og fra sentrum og opp Kongsveien går det stort sett på gult og litt rødt i 50-55km/t. Fartsgrensen på stedet er 70. Tilsvarende fra bunnen av Oslotunellen - samme fartsgrense. Direkte utrygt å kjøre under 50 - alt for mange utålmodige Audi-sjåfører på veien... ;D
Jeg har også erfart at i løpet av vinteren har batteriene blitt noe dårligere - ladelampa kommer nå på ved mellom 10 og 20%. I fjor sommer kunne jeg kjøre ned mot 5% før dette skjedde. Batteripakka er den originale fra 2001 og har nå gått rundt 51.000. Sist vannservice var i høst ved 48600, neste skal være ved 52600.

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Leser du spesifikasjonene på motoren, og kikker inni motorer som er kjørt hardt ville dette skremt deg mer enn utolmodige sjåfører bak deg.

En annen sak er at det er lettere å kjøre forbi en som kjører virkelig sent, enn en som ligger like under fartsgrensen. Så snart der er en bil bak deg er du trygg likevel, da vil han ta støtet om noen ikke oppdager at det går 30-40 km/t senere en tillatt hastighet. Skjønner ikke at dette skal være så farlig.

I Tyskland snakker vi om 100-200 km / t forskjelli hastighet på raske og trege kjøretøy, og det går som oftest bra der også.

Motoren er oppgitt til max 110A kontinuerlig, Grønnfeltet er 0-100A, Orange 100-170 A, og rødfeltet er 170-200A.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Her stiller jeg meg 100% bak Elektrolux!

Det er alt for mange biler med svidde/skadde/ødelagte kommutatorer.

Og om du er skremt av en Audi eller to så vil du ihvertfall bli det når bilen stopper.

En ny motor ligger på 40 000,- pluss
Brukt kan du være heldig med rundt 25 000,- (lurer på hvor god den brukte er, og hvor lenge den varer?).

Til sist: det er forbausende lite å hente på å kjøre på gult/rødt istedenfor å tvinge seg til å kjøre på grønt.
Det er mer psykisk enn reell ekstra hastighet.

Kjør en uke kun på grønt, og du vil se at forskjellen ikke er så stor.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hkaspenberg

En uke kun på grønt? Skal prøve, men tror det holder hardt! ;D

Det med utålmodige Audi-sjåfører var mest ment som en spøk. De er langt snillere mot en hvit P106 enn de var når jeg kjørte en gul Kewet. Innimellom fikk man inntrykk av man satt inni en en rød klut noen viftet foran et kobbel med ville okser.

Kongsveien er lang og bratt. Jeg skal prøve om det er praktisk mulig å holde seg på kun grønt og se hvor fort det faktisk går. Men det bør jo da sies at hvis ikke P106'en tåler dette så tåler den jo egentlig ikke alminnelig bruk?

-- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

kjellma

Er ikke så mange bakker her hvor jeg bor, men det det hender jeg kjører oppover.
Elbilmotoren er sterk nok selv om den er beskjeden. Har hendt jeg har kjørt opp og hadde mer strøm da jeg kom ned igjen enn på toppen. Jeg føler ikke at dette er det store problemet. Du kommer vel opp?
Og du har det ikke så travelt?
I så fall er det vel travelheten som avgjør om bilen er egnet eller ikke til ditt bruk.
Du ville hatt samme problemet med en moped men forurenset atskillig mer!
Kjell
saxo 2000 60000km

Griffel

Noe som er mye verre for børster og kommutator enn kjøring på "rødt" i relativt god fart, er å holde bilen stille eller nesten stille med motorpådrag. Vane med å hold bilen stille med gass og kløtsj som mange har fra fossilbilen er dødelig for DC motoren. (pass på sneglekjøring, start/stopp i kø i motbakker på E18 hjem om kvelden).

Batteriene er en annen ting, levetiden er sikkert forkortet av høy last. Men hver vinter har jeg opplevd at ladelampa kommer tidligere og tidligere, når sommeren kommer blir det bedre igjen, så noe må det ha med temperaturen å gjøre også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Bare et lite sprøsmål til de av dere som kører/ har kjørt både PSA og Kewet (Buddy). Grønt, gult og rødt noenlunde sammenlignbart for de forskjellige bilene? Kjenner med igjen med gult i oppoverbakkene i Festningetunnelen. Tør virkelig ikke kjøre bare på grønt der.

ilmar
Polestar i bestilling

PSA106_2001

Det er veldig mye psykisk. Jeg kjørte grønt på den siste lange bakken hjemover i går i snø og sludd, 40km/t på 60 zone. En bil bak meg ble rasende og tuttet flere ganger før den bråket ekstra ved avkjøringen.

Ved sinsen krysset mot smedstad er det også farlig å skifte feltet hvis man ligger under 50 (80 zone), har opplevd flere ganger at lastebilsjøfere ble sinte.

Think og kewet er mer synlige som elbil og PSA er ofte blitt misforstått som en vanlig bil, og den blir litt mer utsatt på en måte.

Griffel

Jeg har forsøkt å kjøre på "oransje" opp Tåsen tunnelen. Under 50 km/h på toppen og stor luke til bilen foran. Videre med moderat hastighet ut av Sinsen krysset å akselerere på "grønt" i motbakken for å komme inn i trafikken på Trondheimsveien er umulig dersom det er trafikk på Trondheimsveien.

Ikke noe av dette er tørr jeg til daglig. Litt hensyn må en jo ta til øvrig trafikk. Så jeg blir nok nødt til å akseptere noen kostnader på redusert levetid og ekstra service.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjellma

Jeg er ikke redd for å akselrere når jeg må. Det hender her jeg bor også, men jeg lar aldri nåla stå
lenge i hverken orange eller rødt.
Men vestfold og særlig området rundt Tønsberg, Sandefjord og innlandet har en bra geografi for elbiler.
Så jeg er nok heldig med det i forhold til hva som blir påpekt om trafikkforholdene i Oslo.
Likevel, det handler en del om psykologi. Jeg har latt mine små fosilbiler få gjennomgå i et forsøk
på å holde tritt i storbyen, men akk, ikke pokker om bilen bak skal få påføre meg regninger i 100000kr klassen uten videre når jeg kjører el.
I verste fall har jeg ved et par anledninger når forbruksnåla har vist lav restenergi satt på nødblink
for ikke å stresse batteriene. Da skjønner man kanskje hintet bak også.
Kjell


saxo 2000 60000km

Thomas Parsli

Jeg kjører nesten syv mil daglig t/r Heggedal/Oslo og kjenner meg ikke igjenn i behovet for å kjøre på gult eller rødt.
Det hender jeg kjører på gult i noen få sekunder, men aldri lenger. På rødt har jeg nok vært noen få ganger -men aldri mer enn par-tre sekunder.

På tre år har jeg hatt fire stygge opplevelser; ingen av disse ville vært inngått hvis jeg kjørte på gult eller rødt, alle har skyltes andre sjåfører som sannsynligvis ville mistet sertifikatet hvis politiet hadde ligget bak.
De gangene det går riktig sakte (f.eks lite strøm opp bakker) setter jeg på varsellyset og har aldri opplevd "utålmodige" bilister.

Når Saft rater batterien våre til å tåle en vedrørende belastning på 100A må man være klar over at man ødelegger batteriene (og motoren) ved å belaste de med 170-200A.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Boogie

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. april 2008, klokken 19:01
Når Saft rater batterien våre til å tåle en vedrørende belastning på 100A må man være klar over at man ødelegger batteriene (og motoren) ved å belaste de med 170-200A.

Thomas

Det er nok best å holde seg til det fabrikken anbefaler. Noe dragstermiljøet ikke bryr seg om. Våre batterier ble testet i en elektrisk dragster for noen år siden. Da belastet de batteriene med 1000A. De varte ikke mange dagene/gangene.....
Men jeg finner desverre ikke tilbake til artikkelen...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA