Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: New options for Europe

Startet av Saxo, søndag 16. juni 2013, klokken 15:20

« forrige - neste »

Saxo

Ei batteri celle døde. Under vannservice oppdaget jeg at det kom litt væske fra dreneringshullet i 11 pakken bak men tenkte ikke mer over det enn at jeg tok bilen i bruk. Etter en kjøretur begynte robometeret å pipe kontinuerlig med 0.15 v avvik mellom fremre og bakre pakke. Takket være robometeret tok jeg aksjon umiddelbart og stoppet all kjøring. 11 kassen ble tatt ned og jeg fant ett batteri med brent hull i bunnen.

Har tidligere kjøpt en komplett pakke med batterier som jeg har stående. Disse batteriene har jeg tømt for strøm og lagret kortsluttet. Fikk ladet opp ett batteri for å skifte ut i 11 kassen. Det viste seg at dette batteriet ikke passet i 11 kassen da det finnes to typer batterier i kassen mht polplassering. Tok kjangsen på å sette inn ett utladet batteri da jeg var litt gira på å få på plass batteri pakken og ikke fikk tak i Lynet, Boogi og elektrolux for en konsultasjon. Etter at alt var på plass fikk jeg prata med Lynet som ikke syntes dette var en god idee... Det blir vanskelig å synke den tomme blokka med de fulladede blokkene.  :'(

Gir det imidlertid ett lite forsøk da jeg ikke har lyst til å demontere pakka igjen. Kjørte lading på pakka til at jeg så at fremre og bakre pakke viste lik spenning. Dette skjedde bare etter 3kwh med lading 177 v og 28 grader C. Stoppet lading og ventet til i dag for en prøvetur. Robometeret viser etter en kort test tur hele 1 volt forskjell på pakkene . Ikke bra...

Prøver nå å dra ned spenningen på pakken med 5 amper belastning ( lys + vifte) . Tanken er da at Reversering av den tomme blokka går greit ?... For så å kjøre lading på hele pakka igjen. Spørs om dette vil ta uendelig lang tid...

Noen som har synspunkter eller gode råd her ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Prøv å lade hele eller bare bakre pakken med 5A. NiCd skal tåle kontinuerlig C20 lading

Du kan lage en slik lader ved å koble sammen 6 fulladet 12V batterier, og seriekoble dette med en 5A blylader. Denne vil kunne lade opp 11er pakken.

Verkstedshåndboka sier at bilen skal settes på initiallading, som gjør det samme, bare med 10A. Tror jeg ville brukt en av disse metodene framfor bevisst reversering.

Uansett vil RoboMeteret gi deg fasit på om dette er vellykket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxo

Slet med å få i gang ballanseringslading på 5 A. Håper å få den i gang etter å ha tappet batteripakken noe. Kan du skissere 5 A laderen du foreslår?
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Bruk "noe" som gir 3-7A, og bruk 12V batterier til å komme opp i de nødvendige 11x8,5V du trenger for å lade bakre pakken.

Bruker selv en 0-20A / 3-240V ombygget plastmakutter til slik lading. Da trenger en kun justere strømmen. Det du har gjort er nok en av grunnene til at mange mislykkes med reparasjoner i batterikassene. Det er bra at innbytteblokken er noe mindre oppladet enn resten, men du har tatt dette helt ut. :D

Utligningsladingen din sviktet sikkert fordi bilen viste at pakken var fulladet etter vannservice, og du hadde kjørt ut litt for lite strøm. Tror jeg ville kjørt 2 timer med initiallading, så kjørt 15km og prøvt ny utligningslading eller en til initiallading.

Når det er sagt; bakre kassen er jo den enkleste kassen å ta ned. Tar under 5 min med rette utstyret. Hvorfor ikke bare svelge kamelen, brette opp armene og ta kassen ned?
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Saxo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. juni 2013, klokken 08:20

Når det er sagt; bakre kassen er jo den enkleste kassen å ta ned. Tar under 5 min med rette utstyret. Hvorfor ikke bare svelge kamelen, brette opp armene og ta kassen ned?

Godt sagt  :D det er vel egentlig bare å hoppe i det .
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Har gjort en nybegynner brøler ifb med bytte av batteri i 11 kassa. Batteriet var satt inn feil vei slik at polaritet var byttet ( blått mot blått og rødt mot rødt). Kjørte to ballanseringsladinger før jeg bestemte meg for å ta ned kassa. Fant imidlertid ett batteri til med dårlig kapasitet når jeg tok ned pakka igjen.

Har jeg tatt knekken på det batteriet som var satt inn feil ? Prøvde å lade det med min 6 A lader men sikringen går etter en liten stund med lading.

Sånn kan det gå når man er litt færsk i batteri bytte gamet. Har heldigvis 20 batterier å ta av  :)
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Been there, done that!

Mener NiCd blokken jeg hadde montert feil vei overlevde og fungerte helt fint etter at den ble montert riktig vei. Da hadde jeg ladet det opp med 100 AHr feil vei, og kjørt det med 200A strømtrekk feil vei.

Geniale disse NiCd cellene.
Stavanger:

Saxo

Prøvde å lade dette batteriet uten hell. Har en litt pinglette lader som maks gir 4-5 Amper. Sikringen går når jeg prøver å lade det reversere batteriet.. :(

Men jeg har flere  8)

Etter ett nytt forsøk ser det faktisk ut som jeg får liv i batteriet igjen. Helt utrolig etter å ha reversert det i to runder med ballanseringsladinger !
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Da er Saxoen på veien igjen. To blokker byttet og nå viser Robometeret at alt er vel (Dvs <0,01 volt forskjell).  8)
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

antibom

Hei. Vet du om noen som har en lader til Saxo

Elmo

Jeg har. Epost elbil(at)uldalen.no
Hvor holder du til?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

Da har robometret sagt i fra igjen ! Ingen vei tilbake og ett nytt batteri må byttes. Takk til elekteolux for at robometeret reddet meg fra fullt havari nok en gang. Junior mekker på alfa romeoen og vi har det egentlig helt topp ! :-)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

Saxo

Har skifta i alt 4 batterier i 11 kassen. Kona kjører nå tur retur jobb på 20 km og forteller at nok en gang begynner robometeret å pipe kontinuerlig etter ca 15 km. Må jeg da ta en runde til med å skifte batterier eller går det greit å kjøre med kontinuerlig piping de resterende 5 km ? Hvor stor er risikoen for eksplosjon ? Vi lader batteriet opp etter hver 20 kilometers tur.
Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

elektrolux

Hver gang du får full alarm er den svake cellen i gang med å produsere knallgass. Så lenge det ikke er en tennkilde i nærheten går dette greit, men etterhvert som cellen går tom for vann å lage knallgass av blir det varme og da kan det smelle.

En kunde i Kristiansand klarte å kjøre i over 1 år før det smalt. Hvor lenge du klarer å unngå det er det ingen som kan si. Hold oss underrettet.
Stavanger:

Saxo

Da er jeg i gang med å sjekke ett og ett batteri. Har en batteripakke i reserve så dersom jeg skal sjekke alle blir det 42 batterier. Ferdig til nyttår dersom jeg bruker ett døgn per batteri. Av 13 batterier testet så langt er 6 dårlige. Fortsetter denne statistikken klarer jeg vel akkurat å få til en pakke som er grei.

Naboene lurer nok på om jeg driver på med trøndersk husflid så ofte som jeg løper inn og ut av boden;-)

Trondheim
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA