Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: batteriforbruk med kjøring i bakker

Startet av Vestland, tirsdag 15. april 2008, klokken 18:07

« forrige - neste »

Vestland

Alltid irretert meg at båtlivet skal bære preg av så my motorstøy!
Sussler litt med planer om å kjøpe en snekke med ødlagt motor (disse er nesten gratis!), og så erstatte motoren med en elmotor. Tenkte kanskje det var mulig å bruke det gamlepropellanlegget med vribarpropell. Det må vel en ca 9-12 KW motor (eller kanskje litt mindre).  Bør ha en 7-8 knops fart. 
På sikt kunne en kanskje montere opp en slik 400w vindmølle som kan ligge å lade batteriene slik at blir en virklig miljø båt!
Noen som har noen idee va motr , styringsanlegg vil koste?
Og hvilken batteripakke som kunne passe?
Tekna 14, 6.6 lader

elektrolux

Tror ikke du trenger motorstyring på en snekke. En simpel av på bryter, og ev. Halv/full gass ved 2 deling av batteripakken og Paralell/serie kobling.

F.eks 48 V 100A batteri der dette kan kobles som 24 V 200 A for halv effekt til motor.

Motorforslag er Etec, Perm eller Lynks, som alle er "lette" permanentmagnetmotorer av skivetypen, og med meget god virkningsgrad og ca 5-10 kw effekt.

Satt sammen på en slik måte blir varmetapene og kostnadene minimale.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg er enig med deg i at båtlivet bidrar mye til støy, men akkurat når det gjelder snekker som dunker saktmodig over fjorden, med en solbrun gjeng ombord og kanskje noen kalde pils på slep så synes jeg det bare er koselig. :)

Uansett ønsker jeg deg lykke til med prosjektet, og kanskje blir det e-bil neste? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Det er ikke hyggelig her på sørlandet lenger heller. Man kan redusere litt støy men hva kan en el-båt gjøre få å gjøre noe med farts syndere som gjøre småbåt liv til en mareritt.
Enn annen sak er all salt vann rondt forbi. Det er litt for ledende etter min smak. Hvilket forholdsregler skal man ta til å slippe krypstrømmer osv.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Dersom du likevel ender opp med behov for en liten dieselmotor har jeg en Yamar diesel fra mopedbilen stående.

Det er snakk om 2 syl 500 cc på ca 8 hk og 15000 NOK

Ikke billig, men selger jeg den har jeg ikke motor å falle tilbake på skulle mopedbilen bli "tatt" av biltilsynet med miljøvennlig elmotor oppi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#5
En stor forskjell på bil og båt er at en båt alltid kjører i "motbakke".. Derfor må motoren dimensjoneres for kontinuerlig last og batteripakken dimensjoneres ut fra hvor lenge du vil kjøre. En times tur med en 8 kW motor krever 8 kWh, forutsatt at propellen er valgt riktig. 8kW /48 V blir 166Ah. 4 stk 12V 200Ah pr er da omtrent det minste du kan klare deg med for 1 times tur full speed. Er du fornøyd med 3 hastigheter på motoren kan det gjøres med som elektrolux beskrev. Hastighet på motoren er proposjonal med spenning så turtallet blir da 12 V 1/4, 24 V 1/2, og 48 V full hastighet. Variheten av turen og rekkevidden øker kraftig med redusert frat.

Her er en peker til en side om elbåt. På den siden finner du også en peker til Lynch motorer.
http://www.baat.no/elektriske_baater_og_motorer.html

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Om en holder seg innenfor båtens skroghastighet er effektbehovet svært lite.
Båtmotorer er som regel satt inn i båter hvor en ligger litt i overkant av hastighetsområdet, og det koster.
Grovt regnet er skroghastigheten kvadratroten av båtens lengde i fot.
I  1982 satte jeg elmotor i seilbåten min, en 28 fots Polo på 3 tonn. Motoren trakk 24 volt 25 A eller snaue 1 hk. Det ga en hastighet på 3 knop. Skyvet for å holde 3 knop var omkring 20 kg x 1.5 m/sek = 300nm/sek, eller 300 watt.  Det gir omkring 50% totalvirkningsgrad fra batteri til bevegelse.
Propellen hade dimensjonen 300 mm dia og 25mm stigning,  (12" x10") smidd  av 3 mm syrefri plate.
Turtall ca500o/min.
Senere øket  jeg spenningen til 36 volt, og da trakk den 35 A og gikk 4 knop. En dobling av effekten ga en knop hastighetsøkning.

For å få en god virkningsgrad er det viktig at propellen har stor diameter, slanke blader og lavt turtall. Forholdet mellom motoreffekt, turtall og diameter er helt kritisk for å få god effekt.
Det finnes tabeller for dette.
Å benytte en vanlig propell fra en båt vil derfor være et sjansespill. Eventuelt må turtallet tilpasses ved å justere gearingsforholdet til en kommer innenfor tabellverdiene.

Når båten nærmer seg skroghastigheten , kommer Griffel's motbakke, og da bør en skifte fremdriftsløsning.

For en tid siden sto det her på sidene om en Fram-snekke som var bygget om til hydrogen -elektrisk drift, med en kostnad til en halv mill.
Min motor var en dynamo fra en søppelplass som ble kjørt som motor, og 2 105Ah batterier med et 30 Watt solpanel, totalkost på 4-5000 kroner

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#7
Utgangspunktet var konvertering av en snekke. Jeg har sett ulike tall for beregning av skrogfart, men de ligger i området roten av vannlinje lengde i fot ganger 1,3 -1,4. Skrogfarten for en snekke med 20 fot vannlinje blir da ca 6 knop. En sterkere motor enn det som kreves for å oppnå det har ingen hensikt. Dersom snekka hadde en 10hk motor og en toppfart 5-6 knop burde en motor med tilsvarende ytelse passe. For å kunne bruke eksisterende propellanlegg må turtallet også stemme med den originale motoren. En liten reduksjon fra topphastighet mangedobler rekkevidden.

Det er sikkert lettere å konvertere en langsomtgående båt til elektrisk enn en bil. Ikke minst slipper en biltilsynet.

Sitat fra: Ken på fredag 04. april 2008, klokken 21:52

Enn annen sak er all salt vann rondt forbi. Det er litt for ledende etter min smak. Hvilket forholdsregler skal man ta til å slippe krypstrømmer osv.


Selv om det er få elbåter er det mye elektrisk ombor i båter. Startbatterier, lanterner, kjøleskap etc. uten at dette byr på store problemer. Vinteren uten sjø og saltvann er verre.

Så i går at Smartklubb selger 400W vindmølle med regulator for ca 8 500.
I lett bris lever den 30W med liten kuling 400W. Så dersom det vanligvis blåser lett bris der du bor er ca 5 kWh i uka realistisk fra en 400W vindmølle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

morten

Hei,   lading med vindmølle eller solcellepaneler er ingen problem.   Jeg bruker begge til å lade opp el-hagetraktoren min, samt en hel drøss med verktøybatterier.    Må utvide med større vindmølle eller flere små møller etter den nye Think'en min dukker opp på nyåret.

Har tengt mye på el-båt selv.   Må vel konvertere noe.    Vil også konvertere en atv.   Er det noen som har hatt erfaring med det?

Morten.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Ken

Jeg lurer på om en propell er den beste fremdriftsmiddel i en båt. Jeg husker at en berømt forskningsman oppfant en slags dytte motor som var mye mer skånsom ovenfor undersjøisk miljøet enn rotasjons drift. Vet ikk hvor jeg kan finne fram til dette men eldrift er sikkert godt egnet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Alphaboat har vist en snekke med el motor på Trebåtfestivalen. Topfart 6 knop med batterikapasitet til 6 timer. Reduseres farten til ca 4 knop skal batteriet holde ca. 20 timer.

http://www.alphaboat.net/

Lite data på hjemmesiden.

Alphaboat er ukjent for meg men lager tydligvis RIB, og de norske typene: Snekker og BB15 (seilbåt) og holder trolig til Kina.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA