Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Burde ikke jeg kjøpe elbil?

Startet av Cronos, fredag 14. juni 2013, klokken 22:52

« forrige - neste »

Cronos

I en eller annen test/omtale jeg så nylig ble det sagt at "Tesla Model S er raskere og har bedre rekkevidde enn en Ferrari".
(Jeg finner selvfølgelig ikke tilbake til omtalen).

Dette syntes jeg hørtes både overraskende og interessant ut, så jeg måtte grave frem litt data på det.

Dette er det jeg har funnet:

                        Drivstofføkonomi(L/mil) (L)       Rekkevidde(mil) 0-100 km/t
                City CombinedHighway Capacity City CombinedHighway
2013 Ferrari 458 Italia 1.81 1.68 1.38 85 47 51 62 3.4
2013 Ferrari 458 Spider 1.81 1.68 1.38 85 47 51 62 3.4
2013 Ferrari California 1.81 1.57 1.24 78 43 50 63 3.8
2013 Ferrari FF 2.14 1.81 1.38 91 42 50 66 3.7

Fuel Capacity: http://cars.findthebest.com/q/872/3249/What-is-the-fuel-capacity-of-a-2012-Ferrari-458-Italia
Fuel economy: http://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/Ferrari2013.shtml
http://www.ferrari.com



Utifra disse tallene ser det ut som man omtrent har ordene sine i behold hva gjelder rekkevidde, men kanskje ikke helt på hurtigheten. Jeg kjenner selv hvor vanskelig det er å si akkurat det siste der, ihuga Tesla fanboy som jeg er. :P

Men jeg er smått overrasket over at rekkevidden er bedre (eller ihvertfall ikke dårligere) enn en Ferrari. Det var nyheter for meg!










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



laumb

Ferrari 360 (ikke nyeste modell i produksjonsrekken) har 0-60 mph på 4,4.
Model S stiller vel bedre med 0-60 mph på 4,2. :D

ebbrey

Raskere enn en ferrari? Det kommer jo veldig ann på hvor og hvor langt man skal kjøre. Topphastigheten på en ferrari er ikke 210 km/t.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Havebigfun

#3
Jeg synes denne sammenligningen er litt søkt- det tenkte jeg også da jeg leste det første innlegg som avstedkom denne tråden..
De fleste av oss "elsker" MS fordi det ser ut til å være et kompromis så nærme optimalt som mulig i 2013: svært sprek familiebil, miljøvennlig, pen, ++ samt diverse goder som kan måles i penger eller tid ;)
Kompromisser har noen ulemper, nemlig at de ikke er best på noe, hverken aksellerasjon, rekkevidde, kurveoppførsel, plass eller nær sagt noe annet- med unntak av rekkevidden- såfremt man kun sammenligner med andre elbiler.
Det er ingen problem å finne en del fossilbiler som er bedre på de fleste enkeltdisipliner- de har som regel til felles at de er vesentlig dyrere og mindre miljøvennlig. :o
Hurra for MS som det beste kompromisset av alle -og det med god margin!! ;)


Dr.Ling

Jeg synes det virker feil å snakke om hvor langt en kommer på en "tank", er vel mer virkelighetsnært å angi hvor langt en kommer på den mengden tid man har til rådighet.

Relatert til dette har jeg alltid stusset over ordet "rekkeviddeangst", for der det finnes bensin finnes det vel alltids strøm. Men det er vel et mye enklere å si enn "påfyllingstidsangst" :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

bb

Du så kanskje min prøvekjøring i Oslo (ved ca. 08:45). Der ble det nevnt om Ferrari 403 vs Tesla Model S.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

valvolainen

Dette blir som å sammenligne epler og bananer.
Dette er jo to vidt forskjellige biler, og som Dr. Linge sier, helt meningløst å si at en tesla har bedre rekkevidde enn en ferrari.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cronos

Sitat fra: bb på fredag 31. mai 2013, klokken 16:41
Du så kanskje min prøvekjøring i Oslo (ved ca. 08:45). Der ble det nevnt om Ferrari 403 vs Tesla Model S.


Det var ikke den, selv om det var en meget godt dekket prøvekjøring. Har allerede vist den til flere kollegaer.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



bb

Da tipper jeg at mannen jeg prøvekjørte med har fortalt samme historien til flere :)
Han sa forresten at han fløy til andre byer for å prøvekjøre der også.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sindrej

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 31. mai 2013, klokken 16:22
Relatert til dette har jeg alltid stusset over ordet "rekkeviddeangst", for der det finnes bensin finnes det vel alltids strøm. Men det er vel et mye enklere å si enn "påfyllingstidsangst" :)
Det er sant, problemet med rekkeviddeangst er jo at det tar timesvis å lade (dersom en ikke har tilgang til en supercharger) og det tar 5 minutt å fylle bensin.  Sånn sett er det et helt reelt problem.  Det er imidlertid et problem som er lett å omgå med litt planlegging, men for de som bare vil se problemer med en elbil så er det et uoverkommelig problem helt til en ser annerledes på det.

En kan jo tross alt snu på flisa og si at det er et skikkelig problem at fossilbilen ikke har full tank hver morgen.

fonberg

Sitat fra: sindrej på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:51
En kan jo tross alt snu på flisa og si at det er et skikkelig problem at fossilbilen ikke har full tank hver morgen.

Den vrien likte jeg, kommer nok til å låne den når anledningene byr seg :)

I samme ånden kan jeg si at jeg ser frem til å få en bil som fyller tanken mens jeg er på jobb  8)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nuvolari

Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:30
Sitat fra: sindrej på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:51
En kan jo tross alt snu på flisa og si at det er et skikkelig problem at fossilbilen ikke har full tank hver morgen.

Den vrien likte jeg, kommer nok til å låne den når anledningene byr seg :)

I samme ånden kan jeg si at jeg ser frem til å få en bil som fyller tanken mens jeg er på jobb  8)

At fossilbilen ikke har fulltank om morgenen er jo strengt tatt ikke noe problem all den tid det tar 5min å fylle opp :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sindrej

Det er jo et problem om en ikke har de 5 minutta, når jeg pendlet og tok ferge så var 5 minutter 4,5 minutter for mye :P  Poenget er jo bare at en klarer fint å se problemer med det meste bare en vil, tilsvarende som en kan lett overse problemer som en ikke vil se ;)

fonberg

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:34
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:30
Sitat fra: sindrej på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:51
En kan jo tross alt snu på flisa og si at det er et skikkelig problem at fossilbilen ikke har full tank hver morgen.

Den vrien likte jeg, kommer nok til å låne den når anledningene byr seg :)

I samme ånden kan jeg si at jeg ser frem til å få en bil som fyller tanken mens jeg er på jobb  8)

At fossilbilen ikke har fulltank om morgenen er jo strengt tatt ikke noe problem all den tid det tar 5min å fylle opp :)

Det tar 5 min og fort en tusenlapp. Jeg skal klare å venne meg av det siste der :-)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:34
At fossilbilen ikke har fulltank om morgenen er jo strengt tatt ikke noe problem all den tid det tar 5min å fylle opp :)

Tar det strengt talt bare 5 minutter? Joda, tar lengre tid enn å lade en EL-bil, spesielt uten en "supercharger", men...

Leser stadig vekk, både her og andre steder at "fossilbiler tar det 5 minutter å fylle!", men hvor ofte bruker man så lite tid?  Joda jeg HAR vært inne på en stasjon, fylt tanken (men neppe helt full) og vært ute igjen på 5 min., men det er unntaket ikke reglen.

Den kjappe måten er å bare bruke kort, men selv det tar fort ett minutt ekstra: Finne frem kortet, prøve ett par ganger før automaten tar det (chipfeil etc), taste kode etc.

Normalen er derimot etter min erfaring at man også stikker innom stasjonen. Låne toalettet (kan fort gå både 5 og 10 minutter bare i kø for å slippe inn der), kø for å betale i kassa, handle litt "med det samme" - brus, pølse, litt snaks - melken du glemte på butikken etc.

Tror nok snittet for de fleste ligger på rundt 10/15 minutter for å fylle tanken. Ikke at det egentlig spiller så stor rolle, men når man sammenligner med tiden det tar å lade en EL-bil, så kan det nok være relevant å ta med i regnestykket - i tillegg til at man til daglig starter dagen med full "tank" og derved slipper dette helt i hverdagen (om man da ikke velger å stikke innom bensinstasjonen likevel bare for disse andre tingene da ;) ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA