Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader på Orkanger er dypt savnet

Startet av Cowboystrekk, fredag 14. juni 2013, klokken 08:44

« forrige - neste »

Cowboystrekk

hei, etter å ha prøvekjørt nissan leaf noen ganger så har jeg fått veldig sansen for den. Sprek, god å kjøre, billig i drift selv om utseende er litt snodig. Vurderer å kjøpe en, men lurer litt på om noen av dere har erfaring med å ha 2-3 unger i baksetet? (Vi har smale bilstoler så det blir nok ikke noe problem selv om vi kanskje må bytte ut den ene.) Er det mange typer barnevogner som ikke passer? Har ei OTH-vogn som vi liker som er 106 i sammenleggbar tilstand (ikke fått testa den i leaf ennå), antar den kan bli litt trøblete selv om den er veldig smal fremst og nok sklir inn i det lille rommet til høyre. Vi kjører en kia ceed sw 1.4 bensin nå, innvendig er de ganske like i størrelse, men bagasjerommet er endel større i kian. Vi får inn 2 barnevogner pluss bagasje, men vi trenger egentlig aldri å ha med mer enn en. Den har imidlertid dyre servicer, bruker vell mye på mila og jeg fant i snitt ut at å bytte til elbil vil spare oss over mellom 12 og 15 000 i året. Bare forsikringa og årsavgifta utgjør en forskjell 4500.

Lurer også litt på rekkevidde, har ennå ikke kjørt den tom. Kjørte litt over 5 mil idag og estimert kjørelengde droppa fra 196 til 124 etterpå, dvs ca ei mil større dropp en først estimert. Kjørte nesten bare i eco, men hadde noen svært kjappe forbikjøringer og akser (3-4 stykker) i vanlig modus samt at jeg fikk på 2 passasjerer underveis som dro opp vekta med nesten 200 kg. Jeg kjørte blanding av bykjøring med moderat med trafikk, brukte ikke AC, radio eller navigasjon, men dekkene hadde nok for lite luft så jeg etterpå. Kjørte relativt økonomisk, slapp gass en stund før kryss, kjørte bare ørlite over fartsgrensene og brukte CC. Er det mulig å komme opp noe særlig over 15 mil med normal kjøring, eller må man kjøre meget spesielt? Vi har en distanse vi kjører endel ganger i året som tilsammen er ca 15-16 mil hvor snittfarta blir på 75 ca (ikke så mange hurtigladere å finne underveis), vil det kunne gå greit om vi ikke er hissige på varmeapparat\AC og stort sett bruker eco?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Roy

#1
Angående barneseter, så er det vel plass til tre, men det i midten bør stå motsatt vei i de tilfeller hvor barnesete er litt smalere foran enn bak.

Du vil nok være på grensen av rekkevidden og sikkert føle på rekkevidde angsten med den turen du planlegger. Jeg kjørte Steinkjer - Trondheim (118km) på fulladet bil (100%). Brukte litt navi og radio, men ingen AC/Klima eller annet elektrisk. Kjørte gjennomsnittlig 80km/t og fulgte trafikken. Ingen spesielle oppoverbakker, men litt variasjon er det jo på landet.

Når jeg parkerte bilen hjemme i Trondheim hadde lyset for Low Battery Warning kommet og Guessometeret blinket på 10km. Jeg var da nede på en strek igjen, men ikke fått skillpadde modus ennå.

Så vil anta at du strekker den litt langt og heller ville ladet litt på veien. Spise middag en plass, eller hurtiglade om det kommer på strekningen. Kanskje er det en annen vei å kjøre med hurtiglader?

Ellers så, så jeg også det samme økonomiske regnestykket og det var mye av grunnen til at jeg byttet ut en dieseltraktor Passat Stv med Leaf.

For noen tips som vil forbedre rekkevidden ytterligere kan du lese dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4634.msg93809.html#new

Men jeg vet ikke hvor mye mer jeg ville fått ut av turen med dette i bakhodet.

Thomas Parsli

Med to barnestoler bak blir det lite plass til den som sitter i midten. Med barn går det greit, men med voksne er det ubehagligt.

OTH-vognen går nok akkurat i gammel Leaf (du må ev. ta ut hattehyllen), mens nye Leaf er akkurat så mye større at du får brukbar plass. TFK joggster går ihvertfall greit i en 2012-modell.

Rekkevidden er vanskelig å si noe om uten at du skriver hvor du kjører.
15 mil i 75km/t går kanskje greit om sommeren, men neppe om vinteren.
På de kaldeste dagene får jeg ned mot 9mil rekkevidde, mens jeg gode sommerdager har vært over 16mil.

Kjører du motorvei er hastigheten problematisk, med to passagjerer klarer jeg akkurat ikke å kjøre 165km på E18 t/r Gardermoen. Hvis jeg lå i 70km/t hele veien ville det nok gått med et nødskrik, men når andre blåser forbi i 130km/t er det ikke forsvarlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cowboystrekk

Takk for svar med mye nyttig info. Det er ikke akkurat mye plass å skryte av i midta på kiaen heller, men vi har hatt 2 bakovervendte stoler uten isofix som begge var smale nede og da fikk vi inn en liten babystol eller en middels stor voksen på siden :) Må nesten prøve den nye og se hvor mye større bagasjeplassen er der. Rekkevidda skulle vell også bli litt bedre, spesielt vinterstid etter hva jeg forstod.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RuneW

Mine unger (8,10,12) krangler merkbart mer i Leaf'en enn i Previaen. De føler vel at de blir litt pakket sammen. Men så er ormeyngelet mitt til tider verdens mest kranglete krapyler også...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Cowboystrekk

previa er vell ganske stor og da  ;) ser at tfk jogster måler 88 cm sammenlagt. oth måler 105. noen som greier å sjekke om det er så mye å gå på?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

gbzdoc

Husk at den nye modellen i tillegg til noe mer bagasjeplass også har et varmeapparat som vil gi bedre rekkevidde vinterstid (så lenge varme brukes).

Hvor mye bedre er det vel ingen som vet enda. ;)

Lykke til! Leaf er topp familiebil, så lenge rekkevidden sommer/vinter passer familiens behov. :)

Trond Arve

I store deler av 2012 kjørte vi rundt med to voksne og tre barn i Leafen, til og med på ferietur til Trøndelag. En forovervendt Cybex, bakovervendt MaxiCosi og bakovervendt Britax TwoWay går med et nødskrik og litt velvilje, med beltefester, ikke Isofix. Er bedre plass med fireåringen i Cybex foran og de to bakovervendte på vindusplass og midten bak. Anbefaler å teste vogna; vi har også TFK som går veldig greit inn i bagasjerommet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafster

Vi bruker leaf med 2 små barn. Jeg er 196cm så jeg er nødt til å ha et sete bak meg som ikke tar for stor plass. Heldigvis har vi ikke tvillinger så de bruker foreløpig forskjellige seter. Problemet mitt er først hvis jeg må ha det mellomstore sete bakovervendt bak meg. Dette er et like stort problem for meg i f.eks nye Passat, så ikke noe unikt for leaf.

3 i bredden går ikke med de setene jeg har inne.



Selv med to barn bak og katt i bur så får man plass til en del bagasje :)




Cowboystrekk

Trond Arve: Godt å høre :) Må få overtalt samboern da. Jeg er ihvertfall helt overbevist om at jeg kunen tenkt meg leaf. Det er egentlig kun vogna\bagasjeplassen, prisen vi får for gammelbilen og rekkevidda det står på nå. Har brukbart med hurtigladere i omegn, bor på Levanger. Problemet kan bli turene til Namskogan og Åre som gjøres et par ganger i året.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

leafster: Imponerende hvor mye dere greide å få inn i bilen :) Må nok finne noen ordentlig smale bilstoler om 3 skal gå om ikke f.eks den i midta er bakvervendt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thomas Parsli

Sitat fra: taraquin på fredag 31. mai 2013, klokken 09:57
Har brukbart med hurtigladere i omegn, bor på Levanger. Problemet kan bli turene til Namskogan og Åre som gjøres et par ganger i året.

Levanger -> Meråker -> Åre går vel greit, selv om vinteren?

Problemet er strekningen Steinkjer->Namskogan, der er det ikke en gang planlagt en hurtiglader...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

stine

Da jeg hadde en til prøvekjøring sjekka jeg også hva som fikk plass. Det går fint med Simo-vogna, men må ta av hjula og sette den på høykant. Har en Brio Race som går nedi og det er fortsatt mye plass igjen.
To bakovervendte barneseter går også fint. Har AG Duologic2 og Britax MaxWay. Fikk bedre benplass enn i Hyundai stasjonsvogna jeg kjører nå!  8)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

FrodeK

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:49


Kjører du motorvei er hastigheten problematisk, med to passagjerer klarer jeg akkurat ikke å kjøre 165km på E18 t/r Gardermoen. Hvis jeg lå i 70km/t hele veien ville det nok gått med et nødskrik, men når andre blåser forbi i 130km/t er det ikke forsvarlig.

Thomas

Betyr det at du klarer nærmere 160 km med to passasjerer på E18? Antar du starter på 100% lading, men i hvilken hastighet og ved hvilken temperatur? For meg høres dette drøyt ut.


Thomas Parsli

Til Gardermoen gikk det stort sett i 70kmt/t -fra Furuset lå jeg etter en polskregistrert varebil med henger i 65-70km/t helt frem til Jessheim. Tilbake gikk det litt raskere ned til Stover (80-90km/t?), hvor jeg sannsynligvis kjørte 65-70km/t.
Jeg tror imidlertid dette var turen jeg ladet jeg på BNH Økern (med skilpadde), så når jeg regner på distansen nå ser det ut til at den var rundt 145km.

Det er den eneste gangen jeg har prøvd å kjøre så sakte på denne strekningen, selv bak polakken i 65-70km/t var det ubehagligt. Og hadde jeg ikke hatt en bil foran meg ville det garantert vært mye blinking med lys og vifting med langefinger...

Poenget mitt er at selv med optimalt vær og farlig lav hastighet er ikke 150km noe man bør regne med å klare på motorvei.

Husk at det er stor forskjell på LB, VLB og Turtle.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA