Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min Elinor

Startet av spunkmeyer, onsdag 12. juni 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

grenborg1

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 30. mai 2013, klokken 20:38
Sitat fra: grenborg1 på torsdag 30. mai 2013, klokken 19:29
Ronnys poeng er at man må ta hensyn til driftsutgifter, selv om tyskere nok må kjøre litt mer enn «noen km i måneden» for at det skal bli lønnsomt.
Tror nok Ronny undervurderer kapitalkostnadenes andel av totalkostnadene.
Avskriving + rentetap på bundet kapital + forsikring utgjør langt den største delen her. Du skal derfor ha et meget høyt km-tall med lavt forbruk for å tjene inn en betydelig forskjell i bilprisen (Norge + enkelte US delstater er her unntak siden de langt på vei subsidierer bort merprisen).
Her er jeg temmelig enig. Jeg tror du overvurderer prisforskjellen mellom elbil og fossilbil (se under), men strømmen er vel en del dyrere i Tyskland og bensin/diesel noe billigere, så det øker nødvendig kjørelengde.
Sitat
Sitat
På den annen side ser det ikke ut til å være togangeren på pris. Jeg finner en pris på €33 990 på Leaf i Tyskland, mens en sammenlignbar (hva gjelder motor) Golf kostet fra €20 725, men den er da så ribbet at jeg tror man må bruke en del tusen euro på å nå opp på Leafens utstyrsnivå.
Det er mer naturlig å sammenligne Golf med elGolf. Den vet vi ikke prisen på enda.
Men det er mange kilder som tipper på Euro 40K = dobbel dieselpris. BMW antyder også denne prisen for sin elbil som er en ren liten bybil, men bygget med aluminium  og karbonfiber.

Og enda om du nøyer deg med å gange prisen med 1,5,  er til gjengjeld rekkevidden mer enn firedobbel. De fleste dieslene går fra 1.000 km og oppover pr tankfylling med mindre du kjører "pedal-to-metal"  i timevis på Autobahn.
1,5 ganger prisen er for en totalt strippet Golf som dessuten ytelsesmessig er noe svakere. Bare for å få automat må du slenge på nesten €2000, dører til baksetene er €900, ryggekamera er €280, €350 for multifunksjonsratt, godt over €1000 for musikkanlegg/navigasjon (her er jeg ikke sikker på hvor mye du må legge inn for å nå igjen Leaf). Prisforskjellen krymper da til 1,3 eller kanskje en del mindre siden jeg nok ikke har lagt til alt som mangler. Jeg ser da heller ingen grunn til å sammenligne med el-Golf til €40 000. Med mindre dette er en bil i en helt annen klasse enn en vanlig Golf (og av det jeg ser på nettet ser det slett ikke slik ut) kan jeg ikke forstå annet enn at de er grundig utkonkurrert av Nissan. Men noen vil sikkert kjøpe tysk uansett, så de finner kanskje et visst marked.
Sitat
Sitat
Jeg tror hovedproblemet med det tyske markedet er autobahn. Hvis man er vant til å ligge i 150+ km/t begynner selv en Model S å ha ubehagelig kort rekkevidde. Jeg testet maksfarten på Leafen en gang (det var ikke i Norge, nei!) og det hadde en svært interessant effekt på guessometeret!
Du har et poeng her. På Autobahn får du demonstrert toppfarten til de enkelte modeller. Og den er for mange godt over 200. Med klampen i bånn vil S tømme batteriet på omkring en time.

Men selv til ren bykjøring har elbilen hittil glimret med sitt fravær i T. Muligens kan den lettest opparbeide seg en viss utbredelse som car-sharing bil i (stor)byene.

I Tyskland og omliggende land har forøvrig elbilen konkurranse fra biler som går på flytende eller komprimert gass langt billigere enn på bensin/diesel. Den konkurransen mangler i N. Både fordi ombyggingen her er altfor dyr og fordi infrastrukturen stort sett mangler.
Vi får se hva som skjer med elbiler og Tyskland. Det er et stort marked, så det vil være viktig for elbiler å slå gjennom der. Vi er skjønt enige om autobahn, men likevel tror jeg ikke alle tyskere forlanger 200+ km/t på bilene sine og det er vel også en tendens til at farten begrenses til 130 km/t. Har det ikke vært en dom i en eller annen tysk høyesterett (det er flere av dem) på at kjøring over 130 km/t kan anses som uaktsomt og bli brukt mot bilføreren om det skjer en ulykke? Mener jeg så det et sted.

Kanskje er det vel så viktig at tyskere helst vil kjøpe tysk bil (er det ikke slik?). I så fall vil nok VW få solgt noen (etter min oppfatning) overprisede el-Golfer.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: Ronny på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:59
Kanskje du kan google en ;) og se hva den betyr?
Google klarer noen enkeltord og bommer på andre. Sammenhengende tekst blir som regel uten fornuftig mening. Det er denne teksten et illustrerende eksempel på. Du har derfor ordet "svada" i behold dersom google-vrøvlet er det du bygger påstanden din på.

Men originalteksten er alt annet enn svada.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA