Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min Elinor

Startet av spunkmeyer, onsdag 12. juni 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

spunkmeyer


Lukter litt "duchebag" innstilling fra Tesla her.  Her mener de at Leaf ikke er noe god bil (uten begrunnelser vel og merke) og at de kan lage en mye bedre modell i løpet av 3-4 år.   Jeg er rimelig sikker at ikke de er de eneste som vil ha forbedret elektrisk teknologi om 3-4 år.   

"With the Model S, you have a compelling car that's too expensive for most people," he said. "And you have the Leaf, which is cheap, but it's not great." 

Her tar han faktisk feil på begge punkter, Leaf er en god bil, men ikke helt billig heller (i allefall ikke etter amerikanske normer)

http://www.autoevolution.com/news/tesla-pledges-nissan-leaf-rival-60214.html



timingbeltkiller

#1
"cheap but not great"  i sammenligning med S er utvilsomt riktig.
Nå er ingen usubsidiert elbil billig. Så den siden av saken kan vi uten videre avvise.
Videre mener han antakelig det er ikke noe som helst spesielt med Leaf bortsett fra den er en elbil. Det har han utvilsomt rett i.

Tror ikke han mener å si noe nedsettende om kvaliteten til Leaf.
Men den er neppe på topp. Nissan scorer dårlig på AutoIndex. Og det er så langt ikke noe som tyder på fabrikken og forhandlerne har gjort seg mer flid med denne bilen enn med fossilbilene til merket.

"What the world really needs is a great, affordable electric car. I'm not going to let anything go, no matter what people offer, until I complete that mission."

In addition, Musk said the affordable Tesla will hit the market in three to four years with a range of about 200 miles and a price tag of under $40,000. The 2013 Tesla Model S can be had for at least $60,000 while the current generation Nissan Leaf costs almost $29,000."

En elbil som koster 4/3 av prisen til Leaf, men med range øket fra 100 til 200 miles, er neppe i seg selv verken "affordable" eller "great". Men den framtidige modellen kan selvsagt bli så mye i slekt med S at bilen fortjener betegnelsen "great" likevel.

Og en 200-mile elbil er utvilsomt salgbar til en vesentlig større menighet enn en med halve rekkevidden. 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

keca

Føler dette er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om. Mange kjører jo Buddy, og mange som kjører leaf synes jo kanskje dette ikke er en "great car"... det kommer vel ann på behov og penger dette. Jeg ville gjerne ha kjøpt meg en tesla, men jeg trenger den ikke...selv om jeg utvilsomt synes at tesla er utrolig mye mere bil enn en nissan leaf.

Musk har jo rett, nissan leaf er ikke "great" i forhold til tesla. Nissan primera er vel ikke "great" i forhold til jaguar xf (stasjonsvogn), men alle kjører ikke "beste" bilene.

For meg er nissan leaf bra nok og jeg kommer meg dit jeg skal. En bekjent av meg får seg tesla etter sommeren, han (spesielt kona) kommer til å stå strømtom rett som det er... snakk om å ha kjøpt seg møkkabil a...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

spunkmeyer


Saken er den, at Musk står og tuter sitt eget horn om en bil de angivelig skal lage om 3-4 år, og sammenlikner med en bil anno 2013.   Det blir for dumt....

Ronny

For en tulling, det er jo ingen som kan måle seg med leaf på brukervennlighet, komfort og pris. Rett og slett en revolusjon;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

timingbeltkiller

Sitat fra: Ronny på onsdag 29. mai 2013, klokken 00:59
For en tulling, det er jo ingen som kan måle seg med leaf på brukervennlighet, komfort og pris. Rett og slett en revolusjon;)
Tesla S kan måle seg med Leaf på brukervennlighet og komfort.
Praktisk talt enhver fossilbil koster betydelig mindre i innkjøp enn en usubsidiert elbil i samme størrelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: spunkmeyer på tirsdag 28. mai 2013, klokken 23:58

Saken er den, at Musk står og tuter sitt eget horn om en bil de angivelig skal lage om 3-4 år, og sammenlikner med en bil anno 2013.   Det blir for dumt....
Objektivt: Du har rett.
Subjektivt: Tesla leverte den lovede, forhåndsoppskrytte  varen med S. Sannsynligheten taler for T vil gjøre det samme med ny modell i Golf-klassen med rekkevidde 200 miles.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 29. mai 2013, klokken 07:32
Sitat fra: Ronny på onsdag 29. mai 2013, klokken 00:59
For en tulling, det er jo ingen som kan måle seg med leaf på brukervennlighet, komfort og pris. Rett og slett en revolusjon;)
Tesla S kan måle seg med Leaf på brukervennlighet og komfort.
Praktisk talt enhver fossilbil koster betydelig mindre i innkjøp enn en usubsidiert elbil i samme størrelse.

Det finnes ingen usubsidierte biler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Sitat fra: keca på tirsdag 28. mai 2013, klokken 23:41
For meg er nissan leaf bra nok og jeg kommer meg dit jeg skal.
Du tilhører det fornuftige mindretallet som kjører den minste og billigste bilen som duger til ditt daglige behov.
Det ufornuftige flertallet kjører imidlertid den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#9
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. mai 2013, klokken 08:24
Det finnes ingen usubsidierte biler.
I så fall vennligst les "usubsidiert elbil" = "elbil solgt på like avgiftsbetingelser som fossilbil".

Forøvrig er begrepet subsidier langt fra et entydig og omforenet begrep de enkelte samfunns- og bedriftsøkonomer er skjønt enige om. Se rent eksempelvis http://www.businessdictionary.com/definition/subsidy.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Jeg tok utgangspunkt i utsagnet "Praktisk talt enhver fossilbil koster betydelig mindre i innkjøp enn en usubsidiert elbil i samme størrelse."

Men hvis du mener "usubsidiert elbil" = "elbil solgt på like avgiftsbetingelser som fossilbil" lurer jeg på hvilket land du snakker om. Sverige?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

spunkmeyer, hvordan klarer du å oversette "not a great car" med "ingen bra bil"?


Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:53
"cheap but not great"  i sammenligning med S er utvilsomt riktig.
Nå er ingen usubsidiert elbil billig. Så den siden av saken kan vi uten videre avvise.
Videre mener han antakelig det er ikke noe som helst spesielt med Leaf bortsett fra den er en elbil. Det har han utvilsomt rett i.
+1

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 28. mai 2013, klokken 21:53Tror ikke han mener å si noe nedsettende om kvaliteten til Leaf.

Men den er neppe på topp. Nissan scorer dårlig på AutoIndex. Og det er så langt ikke noe som tyder på fabrikken og forhandlerne har gjort seg mer flid med denne bilen enn med fossilbilene til merket.

Nie, heller det motsatte i følge mine erfaringer med Leaf i alle fall... Overgangen fra Toyota til (Nissan) Leaf har vært brutal.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

spunkmeyer

Sitat fra: RuneW på onsdag 29. mai 2013, klokken 11:44
spunkmeyer, hvordan klarer du å oversette "not a great car" med "ingen bra bil"?


Betydingsoversatt, ikke ordrett.  I statene sier vi sier ofte "not that great" osv. men hva som menes er ikke spesielt bra eller dårlig.



timingbeltkiller

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. mai 2013, klokken 09:28
Jeg tok utgangspunkt i utsagnet "Praktisk talt enhver fossilbil koster betydelig mindre i innkjøp enn en usubsidiert elbil i samme størrelse."

Men hvis du mener "usubsidiert elbil" = "elbil solgt på like avgiftsbetingelser som fossilbil" lurer jeg på hvilket land du snakker om. Sverige?
I denne betydningen er det langt flere "Sverige" enn "Norge" i verden. Selv blant de landene som på ymse måter støtter elbilen finansielt, er N antakelig det eneste som har lykkes i å gjøre elbilen prismessig konkurransedyktig med fossilbilen. N er klodens elbil-paradis. 


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#14
Sitat fra: spunkmeyer på onsdag 29. mai 2013, klokken 12:18
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. mai 2013, klokken 11:44
spunkmeyer, hvordan klarer du å oversette "not a great car" med "ingen bra bil"?


Betydingsoversatt, ikke ordrett.  I statene sier vi sier ofte "not that great" osv. men hva som menes er ikke spesielt bra eller dårlig.
Har problem med å se samme idiomatiske betydningsinnhold i:
1. A is not a great car (cf "a great day")
2. (The car) A is not that great ("no more than average" )

Men det kan selvsagt være min feil.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA