Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Cronos, onsdag 12. juni 2013, klokken 11:08

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#15
Sitat fra: sla på tirsdag 28. mai 2013, klokken 13:02
Når 1 liter bensin koster kr 50 så tror ikke det er mange av oss som kjører bil som bruker denne type drivstoff...Time will show!
For noen få år siden så det ut til vi nærmet oss Peak Oil og ville fortsette via Scarce Oil til No Oil.

Siden er det funnet mye ny olje og nye kilder til oljeproduksjon. Bl.a går verdens største forbruker US over fra å være en betydelig importør til full selvforsyning i løpet av 2014. Sannsynlig priseksplosjon pga loven om tilbud og etterspørsel er derfor skjøvet ut i det blå.

Kjøpekraftmessig har ikke bensinprisen endret seg etter WWII. Og vil neppe gjøre det denne siden av 2100. NOK 50 er ikke mange tiår unna. Men da kun som følge av endring i pris- og lønnsnivået. Du kan like gjerne si folk slutter å spise brød til 60 eller drikke melk til 50 når inflasjonen har nådd dit.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Arha

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 31. mai 2013, klokken 20:23
I en detaljert og grundig artikkel
http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv
imøtegår en Tesla S eier en analyse som konkluderer med S er like økologisk skadelig som en stor SUV.

Det nye for meg (muligens for enkelte andre også?) er elbilens indirekte utslipp av faenskapen NOx og SO2 når den tankes med el fra kullfyrte verk:
"Due to strict emissions laws, modern gasoline cars emit very little of these lung-threatening pollutants.  The same cannot be said, unfortunately, about coal-fired powerplants."


Ikke glem at bensinen også skal raffineres fra råolje og sannsynligvis må ha hjelp til dette fra det samme kullkraftverket..
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

timingbeltkiller

#17
Sitat fra: Arha på fredag 31. mai 2013, klokken 21:09
Ikke glem at bensinen også skal raffineres fra råolje og sannsynligvis må ha hjelp til dette fra det samme kullkraftverket..
Tror du tar feil her. Det brukes i det alt vesentlige fuel-powered furnaces/heaters.
Ville også ha vært merkelig dersom elbilens forsvarer hadde misset et så godt poeng.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Arha

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 31. mai 2013, klokken 21:45
Sitat fra: Arha på fredag 31. mai 2013, klokken 21:09
Ikke glem at bensinen også skal raffineres fra råolje og sannsynligvis må ha hjelp til dette fra det samme kullkraftverket..
Tror du tar feil her. Det brukes i det alt vesentlige fuel-powered furnaces/heaters.
Ville også ha vært merkelig dersom elbilens forsvarer hadde misset et så godt poeng.

Dersom det brennes olje på raffineriet må jo utslipp fra dette også tas med i beregningen.   
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA