Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Cronos, onsdag 12. juni 2013, klokken 11:08

« forrige - neste »

laumb

Etter at jeg reserverte Model S så er det veldig mange som synes den er fet, bra med motor, kul og generelt sett positive til hele greia.

Jeg har ikke bestillt den av miljøhensyn, men ser jo at "noen" har lurt meg til å kjøpe en elbil, som jo sies å være grønn.

Det dukker bestandig opp i sosiale sammenhenger, Tesla Model S. Samtidig er det alltid en eller annen kritiker: Den forurenser mer! Lithium er ikke et grunnstoff (eeeeh... Jo!?)! En SUV slipper ut mindre CO2 totalt sett! Gled deg til første ulykke, giftstoffene i batteriet knerter deg ved krasj i over 20km/t! Og sånn går no dagan... Spesielt bilmekanikere sutrer mye (going out of work to do? :P)

Jeg pleier å argumentere med:
- jeg slipper bensinstasjoner.
- lang ladetid gjør ingenting. Den er ikke tom hver dag.
- den er kul.
- jeg kjøper ikke for miljøet, men lokal luft i byene blir heldigvis bedre når man kjører elbil.


Kan noen her fortelle meg litt fakta å banke i bordet med? Helst med kilder.

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Det beste svaret til slike som troller med argumenter om at "elbil forurenser med enn en SUV" o.l. er:

"Hva pokker?!?!? Er du en slik miljøfrik, eller?? Jeg gidder ikke diskutere miljø med tree-huggers - dere er så fanatiske!"  ;) ;D

(På ingen måte ment som forkleinelse til de som kjører elbil eller har gjort andre valg av hiljøhensyn.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Du kan jo utfordre elbilhateren du diskuterer med til en duell á lá cra slik som dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6081.msg62876.html#msg62876
:D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sla

I den store (og lange) sammenheng så er det så enkelt at vi må etterhvert vekk fra fossilt drivstoff da den tar slutt.
Idag ser jeg (og mange andre)  2 alternativ:
- elektrisk drivlinje
- hydrogen basert drivlinje

Elektrisk drivlinje er svært effektiv (lite energi konsum pr km.) Hydrogen basert drivlinje har høyere kostnader da man må "lage" hydrogen av elektrisitet.

For privatbilisme er det vanskelig å konkurrere med elektrisk framdrift (både i økonomisk og miljøperspektiv). Ser man på tungtransport så kan man kanskje se at hydrogen, biodrivstoff (biodiesel,  etc) kan spille en sentral rolle når det fossile drivstoffet er brukt opp (eller dyrere å produsere enn biodrivstoff). Sisnevnte kan kanskje også gjelde fly/båt, men det vet jeg lite om.

Vi har allerede nå sett en rasende utvikling av rekkevidde utvikling på elbiler. Meg bekjent er det ingenting som tilsier at denne utvikling skal stoppe. Om noen år kan man trolig kjøre t/r Lindesnes - Nordkapp uten å måttte lade...
Så lange batteriene får tettere og tettere energitettethet vil elbil bli mer og mer utbredt i alle land som har elektrisk infrastruktur/tilgang på elektrisitet lokalt.

Når det gjelder det totale CO2 utslippet foe en elbil (fra produksjon til destruksjon/avhending) så er dette vanskelig å måle. Men unntak av batteriet er vel konstruksjonen nokså likt oppbygd (+/-), så jeg antar at regnestykket til slutt handler om COS utslipp ved produksjon/destruksjon av batteri og CO2 utslippene til for å produsere og forbruke det aktuelle drivstoff (fossilt vs elektrisk energi).

Et annet sentral punkt i diskusjonen bør være rensing av CO2. Det er mye enklere å rense CO2 sentral enn i hver enkelt forbrenningsenhet. Det vil si at dagens skitne kullkraftverk/oljekraftverk kan bli "miljøvennlige" dersom de renser utslippene av  CO2 i forbindelse med elektrisk produksjon. Det vil være svært mye dyrere (og veldig mye vanskeligere) å håndtere dette i hvert eneste kjøretøy.

For de fleste av oss handler det om økonomi når vi velger biltype. Svært få av oss har miljøvennlighet som primærfaktor når vi kjøper bil (men det er teller selvfølgelig med som et svært hyggelig pluss).

For min egen del tror jeg elbilen er kommet for å bli og vil helt sikkert i det lange løp erstatte alle biler med fossil drivlinje da ressursene  etterhvert blir tømt eller for dyrt å produsere. Når 1 liter bensin koster kr 50 så tror ikke det er mange av oss som kjører bil som bruker denne type drivstoff...Time will show!
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Joakim Sveli

Her er det mange gode innfallsvinkler:

- Batteriet kan gjenvinnes 98%, men før det har det en verdi som buffer for sol- eller vindkraftverk minst like lenge som det varer i en elbil
- Færre slitedeler: altså ingen olje- eller drivtsoffilter, ingen reimer, ingen oljeskift, ikke noe eksosanlegg, ingen clutsj
- elbiler har noe høyere fotavtrykk per enhet enn fossilbiler. Enhver som har noengang har lært noe økonomiteori vet hva stordriftsfordeler er. Når du produserer flere hundre millioner eksemplarer av et produkt har du mye større forutsetninger for å fordele kostnader og ressurser enn om du produserer kun 200 000. Å sammenligne enhetskost for elbil med enhetskost for fossilbil direkte blir som å sammenligne epler og bananer.
- elbiler gir en helt unik mulighet for bedre effektstyring totalt i nettet ved at bilen kan fungere som buffer for husstandenes elforbruk ved styring av ladingen. Dette blir mer aktuelt der man installerer AMS teknologien. Jo bedre effektstyring jo mindre tap og varmgang i nettet.

Sist men ikke minst. Det er forferdelig som bilist å betale dyrt for bensin og diesel, mens du vet at bare 30% av energien du kjøper kommer deg til nytte. Resten går til å forpeste andres tilværelse og påføre våre barn luftveissykdommer. den fungerer veldig godt på sosialister

For Frp-ere, som vanligivis bryr seg fint lite om andre mennesker, er denne bedre: Elbiler er det nærmeste en FRPer kommer sin drøm om et bompengefritt veinett.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Kristian

Jeg er fullstendig klar over at det ikke har noen global mijøeffekt at jeg kjøper en el-bil, så akkurat det gidder jeg ikke diskutere. Det som er klart, er at det vil komme et teknologiskifte innen transport, og en av mange faktorer er at det må være mer bærekraftig enn dagens løsning. Jeg mener dette teknologiskiftet nå er i ferd med å skje, og det er utrolig spennende å være endel av. Noen må selvfølgelig påstå at dagens el-biler er forurensende møkkabiler, om så var så spiller det ingen rolle, vi er jo ikke i mål enda. Det er en lang vei, noen må gå den og dette ser veldig lovende ut. OG JEG ER MED!!!

Alle er opptatt av en bærekraftig fremtid, alternativet blir helt absurd, men når det gjelder el-bil er det nok teknologiinteressen som er den drivende faktor hos meg.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Hvordan er det mulig å konkludere med at elbil ikke har en global miljøeffekt?
Jeg synes det er innlysende at den faktisk har det, men så er jeg også så treehugger at jeg driver med kildesortering og tror på menneskeskapte klimaendringer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#9
Dieselbiler slipper ut mest CO2.
TU:
http://www.tu.no/industri/2013/05/28/dieselbiler-slipper-ut-mest-co2

ny statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken avslører at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler i april 2013 var 125 gram per kilometer for bensinbil og 137 gram per kilometer for dieselbil.
Sitat fra: Kristian link=topic=8k030.msg93473#msg93473 date=1369739417
Jeg er fullstendig klar over at det ikke har noen global mijøeffekt at jeg kjøper en el-bil, så akkurat det gidder jeg ikke diskutere.
Husk også at du kjører nesten to mil på den energimengden som trengs for å lage en liter bensin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 28. mai 2013, klokken 12:21
Du kan jo utfordre elbilhateren du diskuterer med til en duell á lá cra slik som dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6081.msg62876.html#msg62876
:D

Ja, den pleier å stoppe kjeften på de fleste.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. mai 2013, klokken 15:46
Hvordan er det mulig å konkludere med at elbil ikke har en global miljøeffekt?
Jeg synes det er innlysende at den faktisk har det, men så er jeg også så treehugger at jeg driver med kildesortering og tror på menneskeskapte klimaendringer.

Kildesortering har jeg da bedrevet i sikkert tjue år allerede, uten at jeg ser meg selv som noen treehugger (joda, jeg opptrår som tre-hugger noen ganger for å skaffe fornybar oppvarming til huset ;) ) av den grunn. Å sortere bosset er praktisk på mange måter, og om noe av det kan brukes omigjen så er det bare bra. :)

Elbilene har nok en virkning globalt, i alle fall på sikt, men pr i dag er vel antallet elbiler forsvinnende lite i global sammenheng. Men ett sted må man jo begynne, med mindre man har en tryllestav som kan gjøre alle fossilbiler om til elbiler på et blunk. Sånn sett burde det i det minste være interessant for alle (også de som nekter eller ikke kan kjøre elektrisk) at den gir utslag lokalt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

olehenrikfjeld

Jeg synes det kan være greit å prøve seg på noen regnestykker også. Bilens CO2-utslipp er lineært med bensinforbruket - eneste forskjell er om det er bensin eller diesel. Dette finnes det websider som regner ut for deg. Hvor mye kjører du i året? Hva er snittforbruket på bilen din? Vips så har du CO2-reduksjonen per år hvis du bytter til strøm. Det blir ganske imponerende tall, selv om det hele bare starter med noen gram på kilometeren.

Jeg byttet til elbil for et år siden og har redusert mitt CO2-utslipp med nesten tre tonn. Tre tonn! ...jeg forutsetter opprinnelsesgaranti på strømmen, selvsagt :-)

Du er dessuten i ferd med å anskaffe en bil med mye krefter - hva ville en bensinbil som har en tilsvarende akselerasjon fra 0-100 brukt på mila.. på ett år?

Uansett: lykke til! Dette kan bare bli pene regnestykker!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Kristian

#13
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. mai 2013, klokken 15:46
Hvordan er det mulig å konkludere med at elbil ikke har en global miljøeffekt?
Jeg er enig i det meste som skrives her, men at JEG kjøper elbil, eller alle i Norge for den saks skyld, utgjør kun promiller av klimautslippene globalt. Det viktige er at vi er med på teknologiskiftet, kjøper de elbilene som nå produseres, slik at vi støtter de som leder vei. På sikt kan det føre til at prisene går ned og det til slutt virkelig gjør en forskjell.

Edit; Brøkdeler av promille er vel mer korrekt
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

timingbeltkiller

I en detaljert og grundig artikkel
http://www.greencarreports.com/news/1084440_does-the-tesla-model-s-electric-car-pollute-more-than-an-suv
imøtegår en Tesla S eier en analyse som konkluderer med S er like økologisk skadelig som en stor SUV.

Det nye for meg (muligens for enkelte andre også?) er elbilens indirekte utslipp av faenskapen NOx og SO2 når den tankes med el fra kullfyrte verk:
"Due to strict emissions laws, modern gasoline cars emit very little of these lung-threatening pollutants.  The same cannot be said, unfortunately, about coal-fired powerplants."

I sum endrer jeg likevel ikke tidligere mening:
- Ingen biler er "grønne" i betydningen miljøvennlige.
- Men noen er mindre miljøskadelige enn andre.
- Små mindre enn store.
- Eldrevne mindre enn bensin/diesler

Det jeg ikke har funnet noen inngående analyse på, er hvor bilen drevet med (flytende eller komprimert) gass befinner seg på skalaen. Den er opplagt mindre miljøskadelig enn bensin/dieselen. Men hvor står den sammenlignet med elbil som tanker de ymse typene strøm?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA