Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.

Startet av elektrolux, fredag 11. april 2008, klokken 22:11

« forrige - neste »

elektrolux

Kopierte denne fra Cra sitt inlegg under humor.

Dette er såpass viktig info at jeg syntes det hører hjemme her også.

"Ellers så antar jeg at google vet om mange pumper som kanskje kan benyttes. Fant et par kjappe her:

http://www.alita.com/dcpump/dcp.php Denne var knøttliten og sikkert en god del lettere enn originalen. Smiley

Flere her: http://store.solar-electric.com/water-dankoffsp-hotwater.html, til en overkommelig pris?"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Egentlig var det her vi skulle fortsatt denne tråden nå.

Målte 2,03A strømforbruk på vannpumpa i Th!nk. Her må det være en innebygget sikkerhetskrets, for da jeg trakk ut sikringen bare fusket vannpumpa brøkdelen av et sekund. Det var sikring nr 10, kjøling ved lading, som overtok.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Boogie skriver:

"Har vært en tur i garagen:

Saxo/P106 har en pumpe fra Webasto med følgende data:

Type: U4810
12V 25W
1600 l/h (og ikke 600 l/h)
0,15 bar

Partner/Berlingo har en vesentlig mindre pumpe, og desverre er det smått med data på pumpen, men her er det som står på den:

Pierburg
Germany
7 02059 01
12V
00 T 167

Jeg har lett litt rundt på nettet, men fant ikke pumpen der.

Andre som tar utfordringen? "

Flyttet det hit, da dette ikke så komisk lenger.  ;)

De 600 l/min-0,3 bar, er nok kravet til kjøleanlegget, og ikke pumpas kapasitet.

Kan du ikke måle strømmen til pumpene, siden du har begge typer bil tilgjengelig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Er det noen som har prøvd å dele kjølekretsen i 2? En egen krets for batteriene og DC-DC, og en annen for motor og inverter? Må da selvsagt monteres ekstra radiator.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. april 2008, klokken 13:55
Kan du ikke måle strømmen til pumpene, siden du har begge typer bil tilgjengelig.

Det kan jeg nok gjøre, men rakk det ikke før jeg måtte reise.

Skal se om jeg rekker det når jeg kommer hjem, men har bare et kort døgn på meg før jeg skal ut på reise igjen. Er tilbake i slutten av april.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.


Elmo

#6
Og for dem som er like dårlig i tysk som meg.  ???

Gå til denne siden  http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr
Klipp ut URL-linken til Elias og lim den inn i "Oversett nettside", velg "fra Tysk til Engelsk" og oversett.

Kanskje ikke helt 100% - men mye bedre en å lese Tysk  ;D
/Jørn
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Genialt. Hvis jeg oversetter spansk til engelsk kan jeg snakke som Manuel i "Fawlty Towers"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Jeg syns denne informasjonen om alternativ børsteløs vannpumpe til både Th!nk og PSA som kom frem i en helt annen diskusjon idag er viktig å få med her også.

Sitat fra: El rayo på fredag 02. januar 2009, klokken 00:16
Den minste, MR 2-20-600, burde holde. Motorens minimumskrav er 8 l/min. Strømforbruket som er oppgitt til 1,8A stemmer bra overens med det jeg har målt på originalpumpa, 1,4 - 1,5A.
Sitat fra: hens på torsdag 01. januar 2009, klokken 17:02
Børsteløs vannpumpe:  Denne ble brukt på tidlige prototyper av nythinken, og kan enkelt erstatte originalpumpen:

http://donau.kicms.de/cebi/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/components/Circulation_pumps.pdf 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#9
Sitat fra: Elmo på fredag 02. januar 2009, klokken 00:54
Jeg syns denne informasjonen om alternativ børsteløs vannpumpe til både Th!nk og PSA som kom frem i en helt annen diskusjon idag er viktig å få med her også.

Sitat fra: El rayo på fredag 02. januar 2009, klokken 00:16
Den minste, MR 2-20-600, burde holde. Motorens minimumskrav er 8 l/min. Strømforbruket som er oppgitt til 1,8A stemmer bra overens med det jeg har målt på originalpumpa, 1,4 - 1,5A.
Den observante leser har vel allerede oppdaget at det er uoverenstemmelse mellom strømmen jeg oppga i svar #1 i denne tråden.
1,4 - 1,5A er målt med vannpumpa løs (den pumpet vann) og kun 12V batteri tilkoblet.
2,03A (det var da svært så pinlig nøyaktig jeg var her) er målt i Th!nk med tenninga på og drivspenning 14,4V.

Diameteren på originalpumpa til Th!nk er 49,5 mm og slangestussene er 21 mm. Da må vi lage ny festebrakett og finne på noe så slangene tetter ordentlig mot stussene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Tror det lar seg gjøre å skru sammen braketten. Hvis ikke, legg i mellom litt gummi.
Eventuelt kan en stump med krympeslangene på stussene gjøre susen hvis ikke gummien er elastisk nok. Originalklemmene er også ganske fleksible.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Jeg skiftet vannpumpa på en av mine PSA biler for en tid siden, men kastet ikke den gamle pumpen. Tok igår en titt på den og feilen var kun at ledningen var irret inni!
Jeg klipte av lednigen (den er skjøtet noen cm ut fra motoren) og koblet den til støm og alt fungerte helt fint. Et tips er derfor å ikke umiddelbart hive den gamle når dere skifter.

Jeg skal nå bruke den ekstra vannpumpa til vannkjøling av blokkene jeg tester i benk. Den luftkjøling jeg har brukt til nå har ikke vært god nok, så jeg gleder meg til å teste dette.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Har noen kjøpt alterativ vannpumpe? Jeg ønsker anbefalinger  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#13
Har selv bestillt 5 slike som bildene viser fra Tyskland.

Skal vare like lenge som bilen, eller omtrent et lysår ;D

Kun en bevegelig del som er motor og impeller i ett; lagret i et keramikklager, og demonterbar for fjerning av ev. smuss. Børsteløs selvfølgelig.

Justerbar pumpevolum, så der var jo en til bevegelig del.

Passer i original holder til PSA, og kanskje også til Think.

Beklager bildekvaliteten. Pris: ca 1500 NOK
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Der gå garantien ;D

Si ifra om den passer til Think, men det er ikke mye billigere. Hvis den være ut bilens liv så er den rimelig egentlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA