Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.

Startet av elektrolux, fredag 11. april 2008, klokken 22:11

« forrige - neste »

cra

En slik en er absolutt jeg også interessert i, dersom den passer til gamlethink'en, ja :-)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#16
Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mai 2009, klokken 22:43
Har selv bestillt 5 slike som bildene viser fra Tyskland.
Ser på Elbil-wiki at du foreslår en av disse, men har du gjort deg opp noen mening om hvilken som er mest lik orginalen?  Er det forresten noen som har brukt disse og kan komme med erfaringer ???

Anbefaler du ikke pumpen fra Laing - lenger?

Stemmer det som noen sier også at Berlingo/Partner pumpe er børsteløs og at den kan brukes på Saxo/P106? (forutsatt at man bytter om på ledningene i pluggen)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#17
Grunnen til at jeg viser til den andre vannpumpen var at jeg fant linken til den enklere, og at den fysisk ligner mer på PSA pumpen. Vet ikke om den passer rett inn i originalt feste.

Laing pumpa skal gå rett inn i Think, og har unektelig en konstruksjon som oser av kvalitet. Har desverre ikke hatt tid enda til å bekrefte dette selv.

En i Stavanger monterte nylig en Laing pumpe i en P106, men slet noe med at klemmen PSA pumpen står montert i var litt for liten.

Har Laing pumpe liggende, så må snart se å få gjort et praktisk monteringsforsøk med den. Tar det samtidig med bremseskive og bærekulebytte på egen Think, før den må inn på EU kontroll i september. ;)

Tror Boogie må besvare spørsmålet ditt om Partner / Berlingo pumpen(e)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

#18
Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. juli 2009, klokken 18:01
Stemmer det som noen sier også at Berlingo/Partner pumpe er børsteløs og at den kan brukes på Saxo/P106? (forutsatt at man bytter om på ledningene i pluggen)

Det stemmer at de på Berlingo/Partner er børsteløse, men om de kan brukes på Saxo/106 vet jeg ikke.
Men de er mindre i diameter...
Om jeg får tid, så skal jeg sjekke trykk/kapasitet osv
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Vi trenger absolut en rimeligere eller mer holdbar erstatning for Think pumpen. Jeg krysser fingrene.

Kan du dele din erfaring ved å skifte bærekuler på Thinken.
Hens har improvisert en ekstraktor. Sikre at du få riktig del; kuletappen har forskellige antall tenner og diameter.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mai 2009, klokken 22:43
Har selv bestillt 5 slike (Laing pumper) som bildene viser fra Tyskland. Pris: ca 1500 NOK

Hvor bestillte du dem Elektrolux?
Jeg har ikke klart å finne noe sted i Europa som selger dem - jeg ender alltid opp på Amerikanske sider når det kommer til kjøp uansett utgangspunkt fra Googlesøk på betegnelsen (d5vario-38/790N).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#21
Sitat fra: Boogie på onsdag 22. juli 2009, klokken 07:45
... Berlingo/Partner er børsteløse..... Om jeg får tid, så skal jeg sjekke trykk/kapasitet osv
Orginale pumpen på min Saxo er Webasto U4810 og på den står det 1600 l/h, 0,15 bar.
Berlingopumpen som er fra Pierburg har samme rørstusser, men på den står det ikke parametere.
Jeg er ganske sikker på at det er denne - min. 820 l/h, 0,10 bar.

Da er spørsmålet om det er nok for Saxo/P106. Berlingopumpen driver jo vannet gjennom 35% flere batterier, men har vel sepparat krets med egen pumpe til lader og elektronikk.

Jeg ser at både Anton Bech og en Tysk elbil-side anbefaler å bruke Berlingpumpe på Saxo.

PS: MES-DEA pumpene som har vært henvist til har fysiske mål som er mere lik Berlingo-pumpen enn Saxo sin.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. juli 2009, klokken 11:57
Hvor bestillte du dem Elektrolux?

:-X

Hvis du vil ha en så sender jeg deg en for 1500 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

#23
Sitat fra: Elmo på torsdag 23. juli 2009, klokken 12:37
Jeg er ganske sikker på at det er denne - min. 820 l/h, 0,10 bar.

Da er spørsmålet om det er nok for Saxo/P106. Berlingopumpen driver jo vannet gjennom 35% flere batterier, men har vel sepparat krets med egen pumpe til lader og elektronikk.

Du har nesten rett. Denne modellen har nummer 7 02058 50, mens vår utgave har nummer 7 02059 01.
Ellers ser dataene helt like ut.
Denne pumpen har en diameter på 49,0 mm, mens på Saxo er diameteren 60 mm.

Tatt med i betraktning at pumpen på Saxo avtar i effekt pga slitt impeller, noe jeg ikke har sett på Partner, så kan det tenkes at det vil fungere helt OK.
Men den har mindre kapasitet (ca halvparten).

Forøvrig er stussene på Saxo 18 mm og Partner 20 mm...

Ikke glem at pluss og minus må byttes om på disse pumpene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. juli 2009, klokken 12:37
Berlingopumpen som er fra Pierburg har samme rørstusser (som Saxo sin) ...
Sitat fra: Boogie på søndag 26. juli 2009, klokken 14:01
Forøvrig er stussene på Saxo 18 mm og Partner 20 mm...

Jeg tok det først på øyemål, men med skyvelær ser jeg at du har rett.  Men den forskjellen gjør ikke noe i praksis.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#25
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2009, klokken 10:39
Hvis du vil ha en så sender jeg deg en for 1500 NOK.
Vet du hvor mange l/h den leverer?

Jeg må bytte på både Saxo'n og P106'n snart, men jeg er usikker på om jeg skal satse på Berling-pumper eller Laing-pumper.
Er iallefall ganske sikker på at jeg ikke vil fortsette med orginale børste-pumper siden de har så kort levetid.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Bytt ut til Berlingo pumpe på en bil, og se hvor kraftig vannet kommer inn i tanken igjen. Dersom bevegelsen er ganske "god" regner jeg med at det er OK.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#27
Tviler på om pumperaten er så veldig kritisk til vårt bruk.

Laing pumpen er forøvrig justerbar, og det skal være nok å kjøre den med halv effekt. Skal forsøke å finne data på den.

Da er data'ene klar:

Inntil 1500 liter pr. time, men pumpa går varm og kutter ut på temperaturvern om en forsøker max rate.

Her er forresten full innbyggingsannvisning på P106. Desverre på Tysk: http://www.elektro-auto.net/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=73

Laing sier at elektronikken på Laing pumpa ikke er sikret mot fuktighet, så det kan være lurt å sprøyte inn litt silikon der ledningen kommer ut fra pumpa.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Boogie på mandag 27. juli 2009, klokken 09:04
Bytt ut til Berlingo pumpe på en bil, og se hvor kraftig vannet kommer inn i tanken igjen
God idé Boogie. Jeg skal få gjort det i løpet av uka.

Jeg har bare én Berlingopumpe, så jeg regner med det blir å teste Laing pumpen din på den andre bilen Elektrolux.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Jeg har Berlingo pumpe om du trenger...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA