Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i glisgrendte strøk

Startet av Gusse, onsdag 12. juni 2013, klokken 10:21

« forrige - neste »

Gusse

Hei!
Er en Nord Trønder som vurderer sterkt å bestille Tesla Model S.
Er veldig nysgjerrig på hvor mange flere i Nord Trøndelag som har bestilt, eller skal bestille. For å dele en del lokale spørsmål som feks ladestasjoner som i dag kan brukes etc.

Dix Hallpike

X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Gusse

Hei!
Takk for tipset:)
Kanskje litt off topic og samtidlig et veldig dumt spørsmål, men i total mangel av erfaring spørr jeg likevel:
Så vi kan lade Tesla på de fleste ladestasjoner for EL bil?
Den store diskusjonen på forumet her er altså omkring effekt(hvor mye man lader på så og så mange minutter)?

JohanH

Sitat fra: Gusse på tirsdag 28. mai 2013, klokken 10:40
Hei!
Takk for tipset:)
Kanskje litt off topic og samtidlig et veldig dumt spørsmål, men i total mangel av erfaring spørr jeg likevel:
Så vi kan lade Tesla på de fleste ladestasjoner for EL bil?
Den store diskusjonen på forumet her er altså omkring effekt(hvor mye man lader på så og så mange minutter)?

Ja, men på vanlige stikkontakter lader du langsomt.

Mine to viktigste synspunkter til deg som novis:
1. Med en Model S kommer du å lade >95% av tiden hjemme over natt. De øvrige få prosent, da du er ute på langtur, er vanlig stikk uinteressant.
2. Mye vil skje i løpet av få år. Tesla bygger syperchargers. Det vil bli bygget en del høyeffekt ladepunkter rundt om i landet (11-22kW)

Gladtrd

Er Nordtrønder og har bestilt meg Model S med forventet levering juli/august. Var å prøvekjørte tidlig i mai og angrer absolutt på ingenting.

Finnes en del ladestasjoner allerede mellom Steinkjer og Trondheim på 22kW og 50kW.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

StianB

Vel jeg er fra Bryne (på Jæren).  Planlegger å kjøre til hytta på Hamarøy neste sommer så jeg håper også på SC nordpå....  Det blir en litt laaaang tur :-)

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Oreo

Som Johan sier vil du ikke trenge så mye ladestasjoner med en Tesla, ihvertfall ikke med 85kwh'ern. Namsos-Trondheim-Namsos burde gå bra UTEN å lade og om en kjører som folk flest.
Stikkontakter som finnes tilgjengelige for el biler på div. kjøpesentra lader nok ganske så tregt, men den lader ikke noe tregere enn til andre elbiler. Så skal du bruke noen timer på shopping kan den godt stå plugget inn om en er litt i tvil på rekkevidden.
Min erfaring i fra å ha kjørt Leaf i nesten et og et halvt år, er at en lærer seg fort hvor mye batteri en bruker til forskjellige gjøremål.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Zneip

Jeg er Nord-Trønder og har bestilt bil som skal leveres Sept/okt. Skal vi kunne bruke de laderne som evpower har satt opp er vi avhengige av et CHAdeMO-adapter. Det hersker stor usikkerhet rundt om/når dette vil bli tilgjengelig. Det vil nok også koste en del kroner tenker jeg...
Nord Trøndelag | X90D

Gusse

Takk for mange flotte svar:)
Bare en liten ting:
Hvor er ladestasjoner som IKKE evpower levere(altså ikke basert på CHAdeMo systemet)plassert i Nord Trøndelag.
Litt uklart for meg enda hvilke som kan med det vi vet i dag brukes i området, til tross for at det tar tid.

Zneip

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men såvidt jeg vet så er alle hurtigladere proprietære i tilkoblingen og vil kreve et adapter for å få koblet til en Tesla. Andre ladestasjoner har vanlig jordet stikkontakt og vil finnes på kommunale parkeringsplasser, kjøpesenter o.l. Har du smarttelefon? Last ned appen "Lade nå" som viser deg alle stasjoner i nærheten på et kart  :D
Nord Trøndelag | X90D

amuso

Regner med å legge inn en bestilling her... Kan alltids avbestille hvis jeg ombestemmer meg før jeg må ferdigstille bestillingen senere.

Tror det er bare EVpower som har ladestasjoner i Nord-Trøndelag. Har fortsatt et abonnement jeg betaler på etter at jeg solgte forrige elbilen :)

Ellers er det en del offentlige 10/16A ladeposter rundt om i fylket, men håper at vi kan få bruke ChaDeMo-laderne med Tesla'n inntil Elon har (kanskje) plassert ut flere hurtigladere. Kunne godt tenkt meg å hatt muligheten å kjørt helt nord til hjembyen Tromsø etterhvert ved hjelp av hurtigladere.
'12 Citroen C-Zero (solgt pga. for kort rekkevidde)
'11 Skoda
'98 Iveco
'96 VW

jalias

Legger meg til listen her over Nordtrøndere som har bestilt TMS :-) Forventet levering Januar 2014.
Huff...det er leeeenge til:-)

Zneip

Jeg får min i oktober. Da møtes vi langs vegen i januar da - husk "tommel opp hilsen" Hehe :)


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Cowboystrekk

Nordtrønder her og, lev i desember. Satser på å lade på jobben og hjemme. Lite imponert over EV-powers løsning, visa eller mobil burde gått an og prisene for tilfeldig ladning er helt hinsides om jeg husker de rett (100,- for 10 min).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jalias

#14
Satser på hjemmeladning (32A-1f-230V) og litt påfyll på jobben om det trengs (EV har ladestasjon på jobben) Men er vel da avhengig av en ChaDeMo overgang.

Hva med vinterdekk/felger...noen som har sjekket pris og forhandler av dette?
Og den konsollen mellom forsetene, kan den bestilles levert med bilen? (U/mva)

Tommel opp hilsen er notert:-) Kjører MC så er vant til å hilse på forbundsfeller :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA