Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Laumbs bekreftet tråd.

Startet av Havebigfun, tirsdag 11. juni 2013, klokken 22:15

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Gressvikingen på søndag 23. mars 2014, klokken 21:31
Tja..
Jeg er uvitende om hvilken legering som er brukt og derfor er det vanskelig å mene noe som helst.'
Det som kan være ett problem er som mange har nevnt - galvanisk korrosjon. Da hjelper det fint lite med søyefett eller annet.
Her er jeg uenig- galvanisk korrosjon forutsetter at det lages et element bestående av to metaller av ulik oksidasjonspotensiale som har kontakt og som utsettes for en væske som leder strøm. Hvis man forhindrer at denne væsken (her saltlake), får kontakt med metallet har man vunnet mye. Dette gjør man ved å "isolere" metallet vha fett/olje. Jeg har mere tro på fett fordi det holder lenger.
Det du påpeker mtp strukturell isolering av forskjellige metaller i forhold til hverandre er jeg enig i- det er imidlertid vanskelig når man bruker rustfrie og galvaniserte skruer til å holde delene sammen.

Gressvikingen

Her er jeg uenig med deg.
Det er ikke noe problem å isolere metaller fullstendig fra hverandre i en sammenføyning.
Det gjøres rutinemessig. Isolerende mellomleggsplate, isolerende foringer i hull rundt bolter og isolerende skiver under mutter.
I tillegg bør skal det være en joringslisse mellom delene som enkelt kan gjøres korrosjonsfri.
P85D"+"

Havebigfun

Sitat fra: Gressvikingen på søndag 23. mars 2014, klokken 22:13
Her er jeg uenig med deg.
Det er ikke noe problem å isolere metaller fullstendig fra hverandre i en sammenføyning.
Det gjøres rutinemessig. Isolerende mellomleggsplate, isolerende foringer i hull rundt bolter og isolerende skiver under mutter.
I tillegg bør skal det være en joringslisse mellom delene som enkelt kan gjøres korrosjonsfri.
Det er riktig at det kan gjøres og vi er enige at det bør gjøres- det virker imidlertid ikke gjennomført på den bilen jeg fikk utlevert i Sept 13- ser ut som det er en vei å gå før de tekniske løsningene er på plass- sålenge er det fint med fett.
Jeg mener korrosjonen på speilbrakettene bekrefter min påstand.

Gressvikingen

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg mener det også er andre problemer.
En rask korrosjon i festet til front ramma reduserer den forespeilede kollisjonssikkerheten.
Det er opplagt valgt feil legering på speilbraketten. Det finnes greie legeringer som klarer en saltlake bedre enn dette.
Jeg har selv erfart at valg av feil legering, selv på høyfjellet, har ført til fullstendig bortsmuldring.
P85D"+"

TeslaSvein63

Denne speilbraketten er nok bare støypaluminium av simpleste sort og i tillegg er den ubehandlet. Det er mange bilmerker som har gjort den samme tabben med hensyn på nettopp speilbrakketer. Så imidlertid bakhjulsopphenget på en  ford Ka som hadde noen mellomstykker i aluminium som var helt bort tært og var blitt farlig. Det er det som har satt mine tanker i spinn.

Gressvikingen

#65
Mine tanker spinner også..
Men vi må være forsiktige med paranoia.
Tesla har faktisk mange særs gode ingeniører, spesilet på hjuloppheng. Mulig at det var en ferivikar som jobba med speilbraketten.
P85D"+"

TeslaSvein63

 ;D Jau det er jo mulig. Er ellers enig ang paranoiaen. Bilen er jo bare kanoooon. Klarer ikke å la den stå stille. Skal ha den i 20 år minst, med alle oppgraderinger etter hvert.  :)


Havebigfun

Jeg er enig -det er ingen grunn til paranoia- men for mange av oss er bilen en betydelig investering som man gjerne ønsker å ta vare på.
Liten gjettelek: hvor mange forskjellige metall(legeringer) er på dette bilde?

Tr0047

Jeg behandlet øvre bærebruer, div bolter og skruer ,bakside  bremseskjold, innfestninger etc...ifm med hjulskift!  Vet av erfaring at jo før..jo bedre!  Brukte en sprayboks Fluid Film. Oljen er tynn, gjennomsiktig og binder seg godt til alle overflater.  Den egner seg også til aluminium.
Totalbehandlet min andre bil med dette ifjor...og oljen sitter godt fortsatt!

Oljefilmen kan også i ettertid fjærnes med varmtvanns høytrykk hvis ønskelig, men tviler sterkt på at dette påvirker en rustgaranti!
Har også etpar plasser til jeg vil behandle...bla stål"bjelken" bak nosecone.
Mars 2015 P85D

Havebigfun

jeg skulle gjerne åpnet denne undersøkelsen igjen -hadde vært morsomt med en ny avstemming -får det imidlertid ikke til- ingen opsjon i redigeringsmenyen :(

Teslanewbie

intressante :

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 22. mai 2013, klokken 23:13
Jeg har bekymret meg mye for korrosjon, føler at jeg kjemper en daglig kamp mot salt på alle kjøretøyene mine. Sendte derfor følgende (lange) spørsmål til Heidi:

"Corrosion protection
During winter, salt is used in large amounts to melt snow and ice. An aggressive brine is created, covering the complete vehicle when driven through it. As salt water has lower surface tension than fresh water, it penetrates into the smallest crevices and it's not possible to flush it out.

The Model S body is made from aluminium. Many believe aluminium does not rust, which is true in the sense that redbrown oxides as seen on iron are not formed, but it does corrode quite easily. Galvanic corrosion is especially a concern where aluminium is in contact with nobler materials. Still, modern aluminium cars like Audi A2 and A8 as well as Jaguar seem to have few problems with corrosion – probably due to design and protection, not the material itself.

The Model S has the battery, motor and inverter underneath the car in direct contact with splashes of salt water from the wheels. From what I understand the battery box is made from boron steel which has ideal strength properties, but not much corrosion resistance.

Due to the penetrating capabilities of salt brine it does also degrade rubber bushings, electric connectors, brake calipers and –discs, chromed and galvanized surfaces. 

a)   Are all parts of the Model S well protected against corrosion? Are there any warranties on this similar to what most other car manufacturers have?
b)   Is it recommended to treat the Model S with penetrating oil and/or oil- or wax based protecting media like Tectyl or Dinitrol?
c)   Should media described in b) be avoided in order not to create problems for battery, cabeling, motor and inverter?
"

Her er svaret jeg fikk, jeg tolker det som at de egentlig ikke kan så mye om korrosjonsbeskyttelse i California:

"The Model S battery, motor and inverter are not in direct contact with splashes of water. The underside of Model S has a full aluminium and plastic aerodynamic shield that contributes to the extremely low drag coefficient but also protects the powertrain components from direct contact with road debris and salt. Boron steel is not used in the underside of the battery enclosure. The battery enclosure includes a thick aluminium under plate for added protection.

Both the battery enclosure and the full Model S body are put through a series of baths before paint and assembly. These baths include an e-coat which is an exceptional corrosion inhibitor. You can read more and see a video here: http://www.teslamotors.com/blog/inside-tesla-061212

A)   All components are well protected, either through anti-corrosion inhibitors or through mechanical design. There are no extended warranties, as these are generally money making options with little benefit offered by local dealerships and not the vehicle manufacturer.
B)   No. Model S does not require any additional corrosion inhibitors.
C)   Tesla does not recommend adding any aftermarket products to the car."



Det at rustgarantier er noe tull som forhandlere finner på for å tjene penger kjøper jeg ikke. Spesielt Mercedes har vel angret litt på sine garantier, pågår vel noen rettsaker for tiden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7990.msg92722.html#msg92722
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bowers

Kan man få problemer med rustbehandling all den tid Tesla faktisk anbefaler å ikke tilføre bilen 3.parts produkter?

Det er ikke vanskelig å forestille seg at de vil skylde på rustbehandlingen dersom det oppstår feil som (med litt fantasi) kan tilskrives påføring av væske/tectyl e.l. under bilen...
Scenario: En plugg eller dings som har dårlig kontakt sier du? Beklager... bilen er tilført en "fremmed" substans på undersiden og vi kan ikke stå for bilens funksjonalitet.  (Sikkert søkt... men absolutt ikke fremmed)

Jeg kan derimot godt forstå vurderingen... noen tenker å ha TMS'en lenge og det er veldig mye som tyder på at TMS ikke vil være en veldig god følgesvenn når den runder både 10 og 15 år, så å eliminere noen mulige problemer nå kan være smart :)

Jeg har ikke satt meg dypt inn i garantivillkårene da de endres innimellom og kanskje ikke er så tydelige, men er det virkelig slik at TMS har null rustgaranti? Meg bekjent er det da isåfall eneste merke i Norge som ikke har det?

Det blir gambling selvsagt, men... Skulle TMS bli plaget med farlig rust når den er noen år gammel så ser jeg ikke bort ifra at Musk "drar en Mercedes" og kryper til korset ved å gi alle bilene tilbakevirkende rustgaranti slik MB gjorde ved å endre villkår. Ref. DU problemer hvor Musk til slutt utvidet garantien.
Har man da allerede "griset til" understellet med andre produkter så sier de kanskje at garantien ikke gjelder, men kjører man uten beskyttelse slik Tesla anbefaler så har man iallefall gjort alt etter boken (til Tesla).

Og... skal man være litt nøkterne så burde ingen bil solgt ny i Norge til 600k+ trenge at eieren etterbehandler understellet på bilen med rusthemmende produkter for at den skal vare i 15 år... (noe særlig mer enn 15 år er som regel ikke noen vits å sikte på uansett med en slik bil.)

Underspyl skikkelig, riktig og ofte tror jeg er det beste tipset for å holde TMS i live lengst mulig :)


Dag A.

Jeg har alltid vært ganske nazi på rustbehandling av biler jeg har hatt.
Alle biler uten unntak som jeg har kjøpt nye har blitt levert fra forhandler direkte til understellsbehandling, før forhandleren har tatt bilen tilbake for utlevering til meg.

Da jeg tenkte jeg skulle gjøre noe tilsvarende med Teslaen så viste det seg i første omgang at Tesla ikke ville håndtere en slik tredjeparts behandling av bilen uten at jeg tok bilen ut fra Tesla selv, og deretter, foretok hva jeg ville.  Men det var forsåvidt ikke poenget.

Poenget mitt ifm rust/korrosjonsbeandling var at jeg sjekket med et par firma i Oslo som driver med slikt og tilbakemeldingen fra disse var at de hadde hatt inne flere Teslaer, de hadde foretatt behandling av bilens understell, men de så det som unødvendig, og ville ikke anbefale meg å koste på bilen en slik behandling.

Det er ikke ofte at jeg stoler på selgere, men når en selger fraråder bruk av sitt eget produkt, ikke fordi det er dårlig, men fordi selgeren (e) ser det som unødvendig, vel da stolte jeg på deres ekspertise og lot være.

Ettertiden vil jo vise om det var fornuftig  ???
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA