Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Laumbs bekreftet tråd.

Startet av Havebigfun, tirsdag 11. juni 2013, klokken 22:15

« forrige - neste »

Kallagtunet

#45

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:31
Er det egentlig noen grunn til ikke å tectyl behandle bilen?

Det er det vel med all respekt å melde ingen som vet på forumet her. Jeg ville hatt det skriftlig godkjent fra tesla før jeg hadde gjort noe som er helst. Å få trøbbel med garanti på grunn av at dette ikke er godkjent av tesla hadde i alle fall ikke jeg turt på en så ny og uprøvd bilmodell ned så mange forhold som er forskjellig fra vanlige biler.


Havebigfun

Hjulopphenget virker "nakent" dvs uten belegg på overflaten med en salig blanding av diverse metaller :o. Det kan selvfølgelig være legeringer som korroderer lite- men med denne blandingen vil korrosjon ikke kunne ungås- tror jeg
Eneste gode grunn til ikke å drive med korrosjonsforebygging er om man taper rettigheter i forhold til leverandøren. Vi får håpe Tesla tillater etterbehandling...



eledille

Jeg har store problemer med å forstå hvordan Tesla skulle kunne slette garantien pga tectyl- eller oljebehandling når de ikke har eksplisitt forbudt det med store bokstaver og utropstegn. Dette kommer de ikke til å få gehør for i norsk rett.

Det eneste jeg har hørt er at de "do not recommend it", det er noe helt annet.

Boring av huller er noe annet, det blir neppe aktuelt for min del.

Noen sa at det antakelig var stål i bærekonstruksjonen. Det tror jeg ikke stemmer, jeg mener at bjelkene er ekstrudert aluminium. Det er ingen ting i veien for å bruke det, alu er sterkere enn stål for samme vekt. Det er jo derfor det har vært populært i flyindustrien siden andre verdenskrig.

Bekymringen min er alle stålboltene, støtfangeren som er i stål, og andre kontaktpunkter mellom aluminium og andre metaller. Pluss selvsagt at alt eksponert stål i hjulopphenget ruster som bare det etter noen år. Det får fjærer til å brekke, bremserør til å lekke, osv.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Noen som har tatt antirust enda? Erfaringer?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

I samband med skifte til vinterhjul smører jeg inn hjulopphenget med et tynnt lag fett som var best i test i en tysk veteranbiltest- Mike Sanders.

BoA

Ikke overbevist om at Tesla har full kontroll på materialvalg, sveising og korrosjonsproblematikk.

Sjekk denne...etter noen måneder, antakelig i California.



pej

Jeg fikk klart svar i mail fra Tesla, skal ikke understellsbehandles. Jeg hadde Subaruen min hos Funnerud Antirust og de hadde hatt en tesla inne. Han fant kun et sted bilen kunne behandles og det var de fremre bærearmene. Han mente bilen var meget bra satt sammen på undersiden og han så lite fare for at farlig rust kunne oppstå.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Havebigfun

At Tesla har full kontroll med korrosjonsproblematikken ser vi på dørene hos de bilene som har gått i saltlake i vinter. Hørte du at Tesla anbefalte kundene å overflatebehandle aluminiumsbraketten som er årsaken til dette?
Det har gått fort i svingene under produksjonen av TMS- litt fett er en beskjeden forsikring mot overraskelser - jeg valgte det iallefall. Etterpå har bilen vært inne hos Tesla uten at dette ble kommentert. De skiftet tom deler i hjulopphenget som jeg hadde smurt inn 8)

Gressvikingen

P85D"+"

Havebigfun

Nix- service-bulletin. Iallefall ble det ingen krangel om utidig innblanding fra en "rar" eier.

x525

Sitat fra: pej på lørdag 22. mars 2014, klokken 18:30
Jeg fikk klart svar i mail fra Tesla, skal ikke understellsbehandles. Jeg hadde Subaruen min hos Funnerud Antirust og de hadde hatt en tesla inne. Han fant kun et sted bilen kunne behandles og det var de fremre bærearmene. Han mente bilen var meget bra satt sammen på undersiden og han så lite fare for at farlig rust kunne oppstå.

Jepp, Tesla'n hos Funderud Antirust var nok min - jeg var der i desember, og det stemmer hva du skriver. Funderud har drevet med dette i 25 år, er elektroingeniør og vet nok hva han snakker om. Uansett: om enkeltdeler ruster, så anser jeg det som rimelig uproblematisk så lenge karosseriet generelt skal ha vanskelig for å korrodere. Neste gang noen av dere er hos Drammen Karosseri - snakk med Cato - han har meget lang erfaring med rust på premium-biler. At Tesla er verre enn disse hva gjelder korrosjon, anser jeg som meget lite sannsynlig.
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

TeslaSvein63

Å spraye tectyl el under bilen vill jo være helligbrødre. Man må huske på at slikt tecktylkliss ikke har noe der å gjøre pga av batteriskiftefunksjonen. Går ut i fra at dere ikke mener det området, men deler i hjuloppheng osv. Skal jo ikke være nødvendig hvis det er aluminium av rett legering. Å tectylere aluminium har jeg ingen tro på uansett. Hvis det er noe som hjelper vil jeg tro at det er syregrunning og skikkelig lakk for alu.

MindViruz

 Leaf kommer ferdig levert understellsbehandelt. Men så er ikke den i alu.

Erfaring fra Opel. Galvanisert og langt "rustgaranti". Jeg spurte hver service om den ikke burde understellsbehandles snart, for det kom jo litt rust på den til tross for galvaniseringen. Svaret var: "Nei. Det må du ikke gjøre! Da mistet du rustgarantien".

Etter noen år spurte jeg om det samme og da var akkurat første del av rustgarantien gått ut. Svaret jeg fikk da var "vi anbefaler understellsbehandling. Det er litt rust på bilen...".

Hadde jeg understellsbehandlet bilen ville den ikke hatt rust. Men jeg ville mistet rustgarantien. I stedet valgte jeg å følge verkstedets anbefalinger, og sitter igjen med en bil hvor "første del" av rustgarantien er gått ut og rust under bilen...

Derfor har jeg god tro på full behandling fra bilen er ny. Når bilen er laget av aluminium er det kanskje godt nok med en slags oljebehandling?..

pej

Sitat fra: MindViruz på søndag 23. mars 2014, klokken 21:08


Derfor har jeg god tro på full behandling fra bilen er ny. Når bilen er laget av aluminium er det kanskje godt nok med en slags oljebehandling?..

Som nevnt over har Funnerud Antirust "behandlet" en Tesla, men det var bare de fremre bærearmene som var mulig/behov for å behandle. De kunne smøres med lanolin olja de bruker og thats it :)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Gressvikingen

Tja..
Jeg er uvitende om hvilken legering som er brukt og derfor er det vanskelig å mene noe som helst.'
Det som kan være ett problem er som mange har nevnt - galvanisk korrosjon. Da hjelper det fint lite med søyefett eller annet.
F.eks. ser det ut til at fremre kollisjonsramme i stål er boltet direkte i aluminium chassiet. Det er ikke bra. I skipsbygging har det vært vanlig praksis i mange tiår å skille stål og aluminium med et isolator. I nevnte tilfelle vil saltvann i spalten mellom stålrammen og alu chassiet fylles med vegvesenets saltlake - minst like ille som det et alu overbygg på et stålskip vil møte.
Her bør det legges mellom en isolerende skive, isolerende hylser mellom stål og bolt samt isolerende skiver under muttere. Egentlig helt vanlig praksis i skipsmiljø som kanskje ikke er like ille som norske veier.
Dette bør selvsagt også gjelde for andre tilsvarende plasser på bilen som er utsatt for saltlake.
Når det gjelder den fremre stålramma har jeg påpekt dette for Tesla.
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA