Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Laumbs bekreftet tråd.

Startet av Havebigfun, tirsdag 11. juni 2013, klokken 22:15

« forrige - neste »

Havebigfun

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html
Som dere ser på overfor angitte link er understellet nakent mtp fett/voks- det er spørs om det er godt nok i lengden selv om det er høyverdig overflatebehandling i utgangspunkt- steinsputen gjør sitt og ødelegger selv den beste behandlingen når materialet under kan korrodere.

Det er mange forskjellige substanser/systemer til dette- Hva velger de av dere som ønsker supplerende beskyttelse?

tk74

Ja jeg kommer trolig til og beskytte bilen under med dette stoffet

Jeg er en person som avfetter, vasker og spyler bilen under 1 til 2 ganger i året :-)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Havebigfun

Ser i utgangspunkt overbevisende ut- spørs hvordan det virker etter noen år.
I Tyskland ble det gjort en test av div rostbeskyttelse i regi av et veteranbilblad. Da kom Mike Sanders fett best ut fordi de fortsetter å krype sålenge det er fett igjen - selv om det oppstår korrosjon vil den dekkes av fettet som forhindrer progress.

Amper

hvilke deler er det som ruster ? det er klart det meste vil få overflateskader etter steinsprut, men hva med de store platene under.. er ikke de rustfrie (alu) ?
P85D :o)

valvolainen

Kommer til å sette bilen til buskerud antirust.
De legger en oljeblanding på som ikke størkner skikkelig.
Helt topp, blir ikke hardt.
Må / bør gjøres hvert tredje år.
Tar en prat med dem om hva som bør gjøres, men slik jeg umiddelbart tenker blir det hjulbuer og hjuloppheng.
Må se an hvordan det ser ut under / rundt batteripakken.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

JohanH

Vi må nok se hva Tesla har opp armen når det gjelder swapping først... Hvis hele pakka skal skrues løs, løftes av og erstattes av en ny på f.eks. 5 minutter i en automatisert stasjon tror jeg ikke det er så bra om hele undersiden er smurt i smør/olje/annet gørr... F. eks. er det jo da bra om en kan finne skruene og få tak i dem.

Amper

er det noen som har sett under demobilene som har gått i saltet i Oslo i vinter ? 
P85D :o)

hoffa

Mulig jeg er treig, men hvorfor skal man understellsbehandle MS? Slik jeg forstår det er karosseri/chassie laget av aluminium med unntak av bærebroene mellom hjulene.
Batteripakken er jeg usikker på, men har forstått det slik at den ikke er magnetisk.
Alt i hjuloppheng (untatt stabilistatorstag seff.) ser ut til å være laget i en alu.legering.
Da gjenstår det detaljdeler (støtdempere, skruer osv) som på alle andre biler, som ikke blir sauset inn med tectyl/tuffcoat..whatever, på de heller..

Far min har en båt i aluminium fra 70-tallet, som ligger på sjøen (saltvann) det meste av året og den har jo aldri vært behandlet med noe som helst (untatt under vannlinjen for å unngå groe). oksideringen gjør at den har fått en matt overflate, men det er bare å ta en pussemaskin å pusse lett over så blir den blank og fin igjen.

Mange båtbyggere satser på båter i alu. pga det er vedlikeholdsfritt, som de her feks.setsail.com
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

LA-Thing

Drammen, Tesla Model S #2510

Havebigfun

Og denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6794.0.html

Poenget for meg var å se hvor mange som stoler på den originale rustbeskyttesen og hvilke opsjoner man har i praksis om man vil gjøre litt mer.

På biler som er eldre enn 10 år ser man ofte forskjell mellom de som er rustbeskyttet og de med originalbehandlingen- er iallefall mitt inntrykk.

eledille

Fossilet vårt konka ut i går. I dag kunne verkstedet fortelle at ikke bare vil det koste 20k å reparere, men i tillegg var det et gjennomrusta bremserør og rust tvers gjennom gulvet. Dermed lønner det seg ikke å reparere, hele bilen er i ferd med å råtne likevel. 150 k km, 12 år.

Kunne den ikke ha ventet med å ta kvelden i to måneder til, da... Denne bilen var liksom bra rustbeskyttet med galvaniserte plater. Nå var det "helt jævlig hvordan rusta tar dem under".

Jeg tror ikke et bøss på forsikringer om antikorrosjonsbehandling fra fabrikken. Alle nye biler er tilsynelatende immune mot rust, i hvert fall hvis man skal tro selgeren (og ikke leser rustgarantien).

Tenker på oljebehandling. Galvanisk korrosjon kan vel heller ikke inntreffe uten at det er vann til stede.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Min skal til funderud. 
Gjør det på land roveren og de er utrolig finke med å snike oljebehandlingen sin inn overalt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

RunarBT

Sitat fra: valvolainen på onsdag 28. august 2013, klokken 03:07
Min skal til funderud. 
Gjør det på land roveren og de er utrolig finke med å snike oljebehandlingen sin inn overalt.

Føler det blir litt feil når ein har ren og pen elbil som ikkje trenger olje i motor, å da "søle den til" med oljeblanding.

eledille

#13
Sitat fra: RunarBT på onsdag 28. august 2013, klokken 07:18

Føler det blir litt feil når ein har ren og pen elbil som ikkje trenger olje i motor, å da "søle den til" med oljeblanding.

Jeg har hatt samme tanke, men jeg jager den vekk hver gang den dukker opp! Metall liker olje mye bedre enn saltvann, elbil eller ikke...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Roger (NO)

Jeg hadde tanke om understellsbehandling selv også, og tok derfor kontakt med Tesla for å få deres syn på nødvendigheten.
Fikk tilbake en relativt omfattende mail fra tekniske teamet i USA hvor både beskyttelsesprossessen er beskrevet samt at designet på undersiden er laget aerodynamisk for å forhindre i mest mulig grad at vann og salt blir liggende.
Punsjlinen er sitert under:

Model S does therefore not require any additional corrosion inhibitors and we do not recommend adding any aftermarket products to the car.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA