Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av ebbrey, tirsdag 11. juni 2013, klokken 19:42

« forrige - neste »

laumb

Tesla har sagt produksjon av europamodellen starter i Juni. Når kan vi satse på levering til de første kundene? Er noen europeiske biler allerede produsert?

Jeg sitter å ser litt på en del informasjon, for å bedre prøve å estimere leveringstiden.

Ser at Tesla fikk beskjed om hvordan typegodkjenning i Norge fungerer 16. April.
Det er naturlig å anta at de kommer til å benytte "Nasjonal typegodkjenning".
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Nasjonal+typegodkjenning

Behandlingstiden ved nasjonal typegodkjenning er inntil 4 uker fra bilen er fremstilt for kontroll ved Risløkka trafikkstasjon. Mulig vi kan få noen observante medlemmer til å spotte euro-spec biler i Risløkka området i tiden som kommer?
SitatSøker må fylle ut Vegvesenets søknadsskjema. Et eksemplar av hver kjøretøytype vises for kontroll etter avtale på Risløkka trafikkstasjon, Østre Aker vei 50, 0581 OSLO

Alternativt kan de benytte EF-typegodkjenning. Her er saksbehandlingstiden inntil 8 uker.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kommersiell+import+av+kjoretoy/EF+typegodkjenning


La oss ta utgangspunkt i at produksjonen starter i Juni, slik Elon Musk har sagt. La oss si 1. juni.
Så 5 uker senere bør den første loaden med biler stå på norsk havn.
Det forutsettes her at det ikke er laget noen europeiske demo-modeller før de ruller i gang for fullt.
Så vil det gå inntil 4 eller 8 uker før godkjenning i Norge er på plass.

Potensielt vil da de første signaturbilene havne hos eierne sine først i August, kanskje helt mot September.

Alternativt kommer det en båt med noen europeiske biler allerede denne uken, som kan sikre at godkjenning er på plass for levering sent i Juni/tidlig i Juli.

jeg forventer at eventuelle europeiske biler som skulle kommet over snarest, for godkjenning, vil oppbevares i Oslo, i butikken. Betyr dette at f.eks. den ryktede røde bilen som skal komme inn er Euro-spec?

Bare mine tanker...

StianB

Lurer på om jeg så dokumenter på oep.no angående type godkjenning... en stund tilbake...

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

laumb

Har fått innsyn i dem.
Overnevnte mail er en av dem, og er den mest fornuftige av dem.

JohanH

#3
Hvis det er snakk om å produsere en eller få EU spec. biler for å få dem godkjent kan det jo være at det er fornuftig for Tesla å fly disse over. Faktiskt ikke så enormt dyrt hvis det dreier seg om f. eks. en eller to biler.

Update: Søkte litt online og finner at kostnaden kan være så lite som 15k-18k USD per bil...

http://www.aircargoworld.com/Air-Cargo-News/2013/03/luxury-car-makers-airfreight-regularly/1912950

Amoss

Sitat fra: laumb på mandag 27. mai 2013, klokken 12:51
Det er naturlig å anta at de kommer til å benytte "Nasjonal typegodkjenning".
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Nasjonal+typegodkjenning

...

Alternativt kan de benytte EF-typegodkjenning. Her er saksbehandlingstiden inntil 8 uker.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kommersiell+import+av+kjoretoy/EF+typegodkjenning

Interessant. Men hvorfor antar du at det er naturlig å anta at de velger nasjonal godkjenning?  De vil jo importere/selge bilene i hele EU/EØS området, og bør vel derfor velge å få den EF-typegodkjent for å slippe nasjonale godkjenning i hvert enkelt land?


Men, til det du spør om, så vil jeg ANTA at de alt har produsert noen "EU-beta" eksemplarer for typegodkjenning - de BØR i alle fall ha gjort det dersom de har gjort hjemmeleksen sin :p Meget mulig det er disse som kommer hit denne uken? Eller de kan alt befinne seg ett sted i EU.

Om jeg oppfatter reglene her rett, så er det mulig å igangsette prosessen med typegodkjenning (Enten det er nasjonal eller EF) før bilen faktisk kan fremvises. Så selv om selve prosessen tar hhv 4 eller 8 uker, så betyr ikke det at det tar 4 eller 8 uker fra bilen befinner seg i Norge/EU? Så selv om de første SKULLE komme til landet i Juli, så betyr vel ikke det at godkjenningen ikke kan være klar før i August? Men klart, dette er kun spekulasjoner fra min side :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Da er de vel rimelig sikre på at typegodkjenningsprosessen i Norge ikke avstedkommer noen avvik? Synes vel de er litt sent ute med dette i forhold til planlagt levering. Spent på om det holder.

laumb

Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2013, klokken 13:29
Om jeg oppfatter reglene her rett, så er det mulig å igangsette prosessen med typegodkjenning (Enten det er nasjonal eller EF) før bilen faktisk kan fremvises. Så selv om selve prosessen tar hhv 4 eller 8 uker, så betyr ikke det at det tar 4 eller 8 uker fra bilen befinner seg i Norge/EU? Så selv om de første SKULLE komme til landet i Juli, så betyr vel ikke det at godkjenningen ikke kan være klar før i August? Men klart, dette er kun spekulasjoner fra min side :p

Gode poenger, hele posten din - vi er tross alt på bærtur begge to. Så får vi se om det bærer frukter. :)

Nasjonal typegodkjenning:
SitatImportører må planlegge sin virksomhet med beregning av inntil 4 ukers saksbehandlingstid fra kjøretøyet er fremstilt til kontroll på Risløkka trafikkstasjon i Oslo frem til søknad om avgiftsklassifisering er ferdig.
,

EF typegodkjenning:
SitatEr kjøretøyet nytt, skal det følge med et originalt samsvarssertifikat utstedt av kjøretøyprodusenten (engelsk: Certificate of Conformity – CoC). Importører må passe på at dette følger med kjøretøyet.

Sånn sett, så lenge kjøretøyet allerede er godkjent med typegodkjenningsnummer i et annet EU/EØS land, så er de home free. Det som da kreves er å få trykt dette inn i Autosys:

SitatVentetiden for å få behandlet søknad om overføring av EF-typegodkjenning til Autosys/norsk typegodkjenningsregister og avgiftsklassifisering er for tiden inntil 8 uker.

Hadde det vært meg, med det tidspresset Tesla har hatt, så hadde jeg satset på Nasjonal Typegodkjenning. En bil må til Europa for godkjenning uansett, og om dette tar 4 uker i norge, kontra 4 uker i et annet land (+ inntil 8 uker for overføring av EF-typegodkjenning), så tror jeg jeg ville satset på Nasjonal Typegodkjenning. Forventer egentlig at med Nasjonal typegodkjenning i Norge, så får man tildelt et EF-typegodkjenningsnummer som Tesla kan bruke for ytterligere godkjenning i Europa.

laumb

Sitat fra: Amoss på mandag 27. mai 2013, klokken 13:29
Men, til det du spør om, så vil jeg ANTA at de alt har produsert noen "EU-beta" eksemplarer for typegodkjenning - de BØR i alle fall ha gjort det dersom de har gjort hjemmeleksen sin :p Meget mulig det er disse som kommer hit denne uken? Eller de kan alt befinne seg ett sted i EU.

Lurer på om de får til det om ikke absolutt alle spesifikasjoner er klare - ref. ladestandarder.
Hadde de vært klare burde de vært delt ut.
Antar at de er klare på de bilene som godkjennes.
Dersom det er godkjente biler med EU-ladere, så er det i hvert fall ingen grunn til å holde tilbake på informasjonen.

Amoss

Sitat fra: laumb på mandag 27. mai 2013, klokken 13:42
Dersom det er godkjente biler med EU-ladere, så er det i hvert fall ingen grunn til å holde tilbake på informasjonen.

Sant nok. Men kanskje de venter på å gå ut med informasjonen til bilene har blitt godkjente, og at de nå er ett sted i prosessen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: JohanH på mandag 27. mai 2013, klokken 13:25
Hvis det er snakk om å produsere en eller få EU spec. biler for å få dem godkjent kan det jo være at det er fornuftig for Tesla å fly disse over. Faktiskt ikke så enormt dyrt hvis det dreier seg om f. eks. en eller to biler.

Update: Søkte litt online og finner at kostnaden kan være så lite som 15k-18k USD per bil...

De nye hvite og blå demo-bilene som Tesla fikk for noen uker siden hadde store stickers merket "Lufthansa Cargo". Så Tesla bruker flyfrakt allerede.

Men de bilene var visstnok fremdeles US-spec.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

gbzdoc


Sitat fra: fredag på mandag 27. mai 2013, klokken 15:46

De nye hvite og blå demo-bilene som Tesla fikk for noen uker siden hadde store stickers merket "Lufthansa Cargo". Så Tesla bruker flyfrakt allerede.

Men de bilene var visstnok fremdeles US-spec.

Jepp, hørte fra en av gutta på Alna at de ble flydd inn med flyfrakt. Så da gjør de nok det med første EU spec bil også. :)

Teslafrank

Vi får Guds skyld håpe på at de får e*-merking (EU). Får den kun nasjonal godkjenning, kan det by på problemer å få registrert den i et annet land senere. Dette er faktisk en av fordelene med momsfritak/engangsavgift, vi har hele Europa og deler av resten av verden som bruktbilmarked.

Om den får nasjonal godkjenning, kan den med sannsynlig kun selges videre i Norge som brukt. Det er veldig dumt i så fall.

Wenche

På mitt spørsmål om Jul /August levering svarte Joakim fra EU kontoret følgende:
"Antar at din bil vil bli levert i Juli, jeg har ikke tilgang til mer spesifikk informasjon rundt dette, men du vil kunne planlegge hvilken dag leveransen passer best for deg med våre leveransespesialister."  8)

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

takktakk

All den tid Alna lenge har hatt norskregistrert bil vil jeg tro at typegodkjenning er avklart for lengst. Drivlinje etc er jo helt likt. Formodentlig også wireing etc.

Vet null om sånt. Bare en refleksjon :)
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

laumb

Sitat fra: takktakk på tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:16
Vet null om sånt. Bare en refleksjon :)

Helt korrekt. :P

Det er ikke det samme, og de norskregistrerte bilene i Oslo er laaaaangt i fra typegodkjente i Europa. ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA