Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av Birger, torsdag 06. juni 2013, klokken 11:41

« forrige - neste »

Kallagtunet

#45
Sitat fra: Cirion på fredag 07. juni 2013, klokken 10:53
Ikke startmotor, men det er likevel ikke mulig å starte en Tesla Model S med flatt 12v batteri. Samme resultat, dødt 12v batter = død bil (selv om den store pakken har mer enn nok strøm).

Det er vel nesten værre enn en vanlig bil for dørene (eller ladeluke til hovedbatteriet) lar seg heller ikke åpne (utenfra) med flatt batteri, om å gjøre å ikke ha glemt telefonen i bilen hvis en skulle være uheldig at dette skjer ute på tur...

laumb

Ladeluke til hovedbatteriet nødåpnes med kredittkort-lignende kort (så ikke magnetstripen blir ødelagt). Den er festet magnetisk og ikke låst. Du får ikke ladet det uten 12V uansett.

Start/ladepoler til 12V er bak "nosecone".

Må nok koble på en liten 12V strømkilde i nesa for å få opp dørene.

Uansett, så fort du har strøm på polene foran, så kan bilen startes og den vil begynne å lade 12V fra hovedbatteriet.

Dr.Ling

Ok, artig diskusjon rundt batterilevetid, men poenget i denne tråden er vel:

Hvis alle er så skråsikre på at kapasitetstapet ikke er noe problem, hvorfor ikke gi batteriet en garanti som sikrer oss mot unormal degradering ved vanlig bruk? Bilen har jo logg som kan fange opp evt "misbruk"?
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Cirion

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 08. juni 2013, klokken 14:07
Ok, artig diskusjon rundt batterilevetid, men poenget i denne tråden er vel:

Hvis alle er så skråsikre på at kapasitetstapet ikke er noe problem, hvorfor ikke gi batteriet en garanti som sikrer oss mot unormal degradering ved vanlig bruk? Bilen har jo logg som kan fange opp evt "misbruk"?
Er det ikke like greit å vente med å kjøpe bilen til det har kommet nok erfaring, og elbilincentivene er borte?
Hadde vært mer interresant med en bensintank som var garantert å vare i x antall år..
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Blip

For oss som var tidlig ute med Leaf ser det ut som de samme diskusjonene gjentar seg; Batterilevetid, batterigaranti, servicepriser, ladefilosofi, tomt 12v-batteri osv. osv. Veldig mange av spørsmålene som stilles i Tesla-tråder i dag, er de samme som i 1-2 år gamle Leaf-tråder...

Bare et tips ;-)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Dr.Ling

Dette er jo ikke noe stort spørsmål for oss som allerede har bestilt bilen! Vi er vel tilstrekkelig overbevist om at batteriet duger. Jeg er jo også kjempefornøyd med 8 års garanti.

Men slik jeg forstår garantien gjelder den ikke ved uforventet stort kapasitetstap ved vanlig bruk - er det riktig? Jeg tenker da at det ville koste Tesla veldig lite å inkludere dette i garantien. De har jo i finansieringsordningen garantert restverdi på bilen, og batteriet burde de jo føle seg enda tryggere på. Det er klart at potensielle nye kjøpere vil ha en slik garanti når de skal ta steget til elbil.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Cirion

Sitat fra: Dr.Ling på tirsdag 11. juni 2013, klokken 12:00Jeg tenker da at det ville koste Tesla veldig lite å inkludere dette i garantien. De har jo i finansieringsordningen garantert restverdi på bilen, og batteriet burde de jo føle seg enda tryggere på. Det er klart at potensielle nye kjøpere vil ha en slik garanti når de skal ta steget til elbil.
Jeg forstår ikke maset... Batterier er forbruksvare, på samme måte som drivstoff i en bil.

På samme måte som oppgitt forbruk på diesel og bensin ikke garanteres, kan heller ikke restkapasitet på batteri garanteres. Det er helt opp til kjørestil, dekk, luftrykk, temperatur, vær, vind, hastighet osv...

Det som teller for meg, er at batteri + strøm kommer til å koste en brøkdel av hva drivstoff på en fossilbil med samme kjørestil og værforhold.

Dagens elbilincentiver gjør at batteri + strøm koster en brøkdel av avgiftene vi ikke betaler om vi skulle handlet en tilsvarende bil. Sagt med andre ord, Staten ønsker av vi skal kjøre elbiler, derfor sponser de hele risikoen og slenger på en god dose så det er nok penger igjen til å kjøpe 2 biler til om den første skulle ryke.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Jeg har linket denne artikkelen før men den passer så godt her.

Det blir som hva Hegnar sier:
"Tesla Model S er som Ferrari på blå resept"
http://www.hegnar.no/motor/tester/article730987.ece
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA