Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av Birger, torsdag 06. juni 2013, klokken 11:41

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Greenday på torsdag 23. mai 2013, klokken 18:51Nå ble jeg også bekymret. Jeg har hatt inntrykk av at batteriene skulle ha en garantert minste resteffekt etter 5-8 år.
Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for batteriet. Garantien dekker fabrikasjonsfeil og det skulle dekke bytte av individuelle celler som måtte feile.

Når det gjelder resteffekt, så er det som med li-ion celler i alt annet av duppeditter. De skal takle 1000 ladesykluser før resteffekt begynner å bli synlig redusert. I testbenk har Model S pakken blitt stresstestet med 1000 ladesykluser fra 0-100% og så 100 - 0%. Vesentlig værre enn hva vi vil utsette pakken for. Resteffekt var 70% etter de testene.

Med mer normalt bruk, vil antall ladesykluser stige til mellom 2000 og 5000. En ladesyklus er fra 0- 100%, lader du 10% av gangen, vil 10 ladinger telle som 1 syklus og være bedre for batteriet enn 1 lading fra 0-100%.

Tar man utgangspunkt i at rekkevidden er 480km og at man garantert får ut 1000 ladinger uten særlig tap, vil pakken vare 480 000km. Innen den tid er bilen enten vraket, solgt, eller kansje til og med oppgradert med en ny pakke med vesentlig lenger rekkevidde.

Jeg ser på min Honda, som jeg nå har hatt i 13år, og den nermer seg 220 000km.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RuneW

Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 09:20
Tar man utgangspunkt i at rekkevidden er 480km og at man garantert får ut 1000 ladinger uten særlig tap, vil pakken vare 480 000km.

Men unntak av den lett optimistiske antagelsen at rekkevidden er 480 km i snitt i hele bilens levetid så er jeg enig i resonnementet ditt.

Og om "levelengden" på batteripakken er 480000 eller 350000 km er forsåvidt ikke så avgjørende... :-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

fonberg

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 09:41
Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 09:20
Tar man utgangspunkt i at rekkevidden er 480km og at man garantert får ut 1000 ladinger uten særlig tap, vil pakken vare 480 000km.

Men unntak av den lett optimistiske antagelsen at rekkevidden er 480 km i snitt i hele bilens levetid så er jeg enig i resonnementet ditt.

Og om "levelengden" på batteripakken er 480000 eller 350000 km er forsåvidt ikke så avgjørende... :-)

Kjørelengdene du (og Cirion) henviser til her er hvor langt 85 kWh-pakken antas å holde før den begynner å få betydelig tap. Så gjenstår det å se hvor stor innvirkning faktorer som tid og temperatursvingninger/klima får. Den som får se får se.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nuvolari

Hvor raskt kan man anta at man mister 10% av kapasiteten.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

DonPedro

Sitat fra: Nuvolari på fredag 24. mai 2013, klokken 09:58
Hvor raskt kan man anta at man mister 10% av kapasiteten.

Hvis estimatet til Cirion er korrekt (og man antar at kapasiteten avtar lineært) så er det vel etter 480.000/3 = 160.000 km.  (Deler på 3 fordi 10% er 1/3 av 30%).

Nå har jo RuneW et poeng ift. at den reelle kjørelengden neppe er 480 km pr. lading, slik at det kanskje er 350.000 og ikke 480.000 km på 1000 ladesykler.  I så fall kommer 10% fall etter 350.000/3 = ~117.000 km.

Samtidig antar utregningen til Cirion at man tar en full charge temmelig ofte (en gang pr. 480 km, eller 350 km om man bruker RuneWs variant).  Det er vel ikke reelt, og det kan bidra til at batteriet holder seg bedre.  På den andre siden igjen kan temperatur ha en effekt, som RuneW sier.

En ytterligere effekt er at batteriet faktisk lades under kjøring også, så selv om en får 350 km på én full-lading, så kan det ha gått 1,1 eller 1,2 ladesykler av batterilevetid.

Kanskje 100.000 km pr. 10% degradering kan være et rimelig estimat?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Cirion

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 09:41
Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 09:20
Tar man utgangspunkt i at rekkevidden er 480km og at man garantert får ut 1000 ladinger uten særlig tap, vil pakken vare 480 000km.

Men unntak av den lett optimistiske antagelsen at rekkevidden er 480 km i snitt i hele bilens levetid så er jeg enig i resonnementet ditt.

Og om "levelengden" på batteripakken er 480000 eller 350000 km er forsåvidt ikke så avgjørende... :-)
Hele bilens levetid må da være å ta litt hard i, men jeg forventer mellom 2000 og 5000 ladesykluser, så jeg tror batteripakken vil klare 336km snitt mellom et sted mellom det (70% av 480km).

2000 ladesykluser x 336km =  672 000
3000 ladesykluser x 336km = 1 000 800
4000 ladesykluser x 336km = 1 344 000
5000 ladesykluser x 336km = 1 680 000

Jo senere 336km i snitt intreffer, jo lenger varer batteriet. Selv da, vil det fortsatt være brukbar rekkevidde igjen. Poenget mitt er, jeg er overhodet ikke bekymret for batteriets resteffekt etter f.eks 10 - 15 år.

Det som kommer til å fremkalle et batteribytte i framtiden når man ser bort fra fabrikasjonsfeil, ulykker og misbruk (som f.eks parkere 3år på Røros og la den kose seg i vær og vind uten strøm), vil være ny teknologi. Enten det er nye batterier, brenselcelle eller andre smarte løsnigner som får Model S til å gå X antall ganger lenger enn det den gjorde orginalt.

Model S er som enhver gadget med oppladbart batteri. Plugg inn når du ikke bruker den. Ikke hør på hverken brannvesen eller forsikringselskap. Gadgets skal lades om natta og når de ikke er i bruk!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RuneW

Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 11:04Model S er som enhver gadget med oppladbart batteri. Plugg inn når du ikke bruker den. Ikke hør på hverken brannvesen eller forsikringselskap. Gadgets skal lades om natta og når de ikke er i bruk!

Sånn rent bortsett fra det branntekniske, så er det vel slik at Li-Ion-batterier generelt sett ikke trives i 100% oppladet tilstand over tid (f.eks. gjennom nesten en hel natt).

Mulig jeg har misforstått, men trodde at en vanlig grunn til at mobil- og laptop-batterier ofte tar kvelden etter kort tid er at de er i 100% ladet tilstand store deler av tiden (blir liggende på lading).

Men nå er jeg off-topic. Beklager.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

fonberg

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 11:30
Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 11:04Model S er som enhver gadget med oppladbart batteri. Plugg inn når du ikke bruker den. Ikke hør på hverken brannvesen eller forsikringselskap. Gadgets skal lades om natta og når de ikke er i bruk!

Sånn rent bortsett fra det branntekniske, så er det vel slik at Li-Ion-batterier generelt sett ikke trives i 100% oppladet tilstand over tid (f.eks. gjennom nesten en hel natt).

Mulig jeg har misforstått, men trodde at en vanlig grunn til at mobil- og laptop-batterier ofte tar kvelden etter kort tid er at de er i 100% ladet tilstand store deler av tiden (blir liggende på lading).

Men nå er jeg off-topic. Beklager.

Teslaen kommer vi nok til vanlig å lade i normal-modus, som begrenser til 80% av full lading, det er jo sjelden (for de fleste av oss) at man trenger mer enn 30 mil rekkevidde i kløpet av dagen. Skal man på langtur lader man i range mode som topper batteriet opp til 100%.

Samme opplegget har man på Leaf, og er en løsning som skal øke levetiden til batteriet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cirion

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 11:30Mulig jeg har misforstått, men trodde at en vanlig grunn til at mobil- og laptop-batterier ofte tar kvelden etter kort tid er at de er i 100% ladet tilstand store deler av tiden (blir liggende på lading).
Det som oftest kverker laptop batterier, er når de brukes opp for så å ligge i minusgrader. F.eks selger bruker laptop'en på jobb, og den gikk tom. Han slenger den i sekken sin som blir lagt i bagasje rommet i bilen. Det er nattefrost, bilen er ute. Batteries tappes helt flatt og som en ekte Japaner utfører det Seppiku.

Så nummer 2. Folk som bruker opp batteriet, og lar maskinen ligge, mens klokken sakte men sikkert tapper siste rest av batteriet til det er dødt (tar vesentlig lenger tid).

Det fleste laptops har intelligente ladere som ikke overlader. Thinkpads lader f.eks til 100% så selvutlader batteriet til under 90% eller brukes før det lades opp igjen.

Ved langtidslagring, er det ikke noen fordel å lade til 100% det tar uansett ladesykluser ved selvutlading og holder seg best mellom 40 og 80%.

En gadget som f.esk mobil, bruker strøm hele tiden. Når batteriet er fult, stopper ladingen og mobilen bruker strømadapteret i stedet for batteriet. Så dermed er mobilen klart til bruk med fult batteri når du går fra laderen. Mot at den bruker ladesykluser mens den ikke er tilkoblet.

Det er vesentlig mer skadelig for batteriet å la det bli 0% enn å holde det på 100%. Å holde et batteri på 0% over lengre tid er den sikre død for batteriet. Minusgrader øker selvutladingen og fremkaller Seppiku. Alternativet er eksplosjon.

Når det gjelder elbil, så er det også en bonus at det litt plass i batteriet, slik at man kan bruke regen. Det er nok den største fordelen ved å ikke lade range mode. Aldri vær redd for å bruke range mode, det vil alltid være mer skadelig å tømme batteriet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

DonPedro

Sitat Dave Duff, Tesla Motors:
SitatI've heard stories about the cycle life of these packs.  If you treat them well, i you only charge them to 60-70% full - you don't charge them to max all the time, you don't take them down to the bottom all the time - they actually will take tens of thousands of charge cycles.  It really this top to bottom cycling that beats the hell out of them.

Kilde (rundt 1:10:00): #!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

mrm

Sitat fra Teslamotor forumet:
"As a Ph.D. physical chemist with 40 years of lithium battery development experience and Model S owner I think I am in a pretty good position to reassure you. The Panasonic cell used in the MS is probably one of the best in the world. I am very familiar with its electrochemical design (LNCA) and have developed physics based models for predicting LNCA life. Providing that your daily driving pattern is reasonable (<100 miles) and its not too hot where you live I predict the battery will last (70% of new range) for > 20 years.
If you want further reassurance get a copy of the paper below by some Panasonic researchers (you have to buy it for $31). Their results equate to 400,000 miles of life even with 160 mile per day driving cycle
"Prevention of the Micro cracks Generation in LiNiCoAlO2 Cathode by the Restriction of DOD" Transactions, S. Watanabe, T. Hosokawa, K. Morigaki, M. Kinoshita, and K. Nakura, ECS Transactions 41 (41) 65-74 (2012)."


I dette forsøket (http://mtrl1.me.psu.edu/Document/ZhangY_JES_2009.pdf) påviste man 18% reduksjon i kapaistet etter 5250 ladesykluser i batterier som etter det jeg kan se er samme type som benyttes i Model S.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: mrm på lørdag 25. mai 2013, klokken 18:47
I dette forsøket (http://mtrl1.me.psu.edu/Document/ZhangY_JES_2009.pdf) påviste man 18% reduksjon i kapaistet etter 5250 ladesykluser i batterier som etter det jeg kan se er samme type som benyttes i Model S.

Det er de nok ikke. Model S batteriene er på 3.1Ah, disse som ble testet her er på 0.8Ah i samme formfaktor (18650). Det står også at det er batterier til hybrider. Dvs. batterier med relativt høy effekttetthet men lav energitetthet. Model S bruker det motsatte, høy energitetthet men lav effekttetthet.

Kjemien ser dog noenlunde lik ut.

Hva det betyr for konklusjonen vet jeg ikke. Jeg er uansett ikke bekymret for batterilevetiden :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Det er det desverre 1 batteri som sannsynligvis ryker innimellom, og det er blybatteriet. Ikke noe bedre på min Honda, det må jeg bytte hvert 3. år.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Sitat fra: Cirion på søndag 26. mai 2013, klokken 20:58
Det er det desverre 1 batteri som sannsynligvis ryker innimellom, og det er blybatteriet. Ikke noe bedre på min Honda, det må jeg bytte hvert 3. år.
Du skal vel neppe ha startmotor på din Tesla... Det blir noe helt annet å ha ett batteri som nesten ikke blir brukt, mot ett som skal starte en bil i -20-30.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cirion

Sitat fra: D.O på fredag 07. juni 2013, klokken 09:16
Sitat fra: Cirion på søndag 26. mai 2013, klokken 20:58
Det er det desverre 1 batteri som sannsynligvis ryker innimellom, og det er blybatteriet. Ikke noe bedre på min Honda, det må jeg bytte hvert 3. år.
Du skal vel neppe ha startmotor på din Tesla... Det blir noe helt annet å ha ett batteri som nesten ikke blir brukt, mot ett som skal starte en bil i -20-30.
Ikke startmotor, men det er likevel ikke mulig å starte en Tesla Model S med flatt 12v batteri. Samme resultat, dødt 12v batter = død bil (selv om den store pakken har mer enn nok strøm).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA