Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av silwee, torsdag 06. juni 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

silwee

Jeg har en helt ny Citroen C-Zero.

Den lader hele kvelden og natten gjennom men indikatoren står aldri på over 100km.
Stor sett så er den på 90-95 km.

Er det noe feil med bilen?

Skal vel være nærmere 150km idet jeg starter bilen?

Skjønner at jeg ikke nødvendigvis klarer 150km med normal kjøring, men i det bilen blir skrudd på bør vel indikatoren vise noe mer enn 90-95km?

Citroen C-Zero 2011
Fosil: Peugeot 307 SW

Mr.Zero

Har du kjørt avgårde og sett om antatt lengde øker...? Mitt gjør det! Dette meteret baserer seg jo på siste kjøresyklus etter hva jeg mener og tro, så har du bare "oppoverbakke" til heimen, vil det jo vise noe mindre enn "normalt" 12-13 mil. Min Zero kjører 12-13 mil på "tanken" nå om dagen, men da med svært pen kjøring og ikke over 80km/t. Skulle nok vært "sommer" hele året.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Står hjulet for varme på den grønne prikken? Hvis det står på den røde delen, så er det på.
Dvs:
Rød = varme på (legges til 5 kw forbruk, og estimatet går ned med 20-30 km)
Grønn = varme av
Blå = kjøling på

Som Mr. Zero skriv - det er dei siste kilometer som brukes for og rekne ut estimatet.
Eg ser stor forskjell på om eg har det travelt heim, eller tar det meir med ro - det er ein del stigning på motorvegen, som drar estimatet ned.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

En god øvelse er å sette tripptelleren på og måle hvor langt bilen faktisk har kjørt mellom ladningene, da får man et mer nøyaktig forhold til strømforbruk. Spesielt nå om sommeren så estimereres forbruk av varme helt feil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

i_expect

Sitat fra: silwee på onsdag 22. mai 2013, klokken 15:49
Jeg har en helt ny Citroen C-Zero.

Den lader hele kvelden og natten gjennom men indikatoren står aldri på over 100km.
Stor sett så er den på 90-95 km.

Er det noe feil med bilen?

Skal vel være nærmere 150km idet jeg starter bilen?

Skjønner at jeg ikke nødvendigvis klarer 150km med normal kjøring, men i det bilen blir skrudd på bør vel indikatoren vise noe mer enn 90-95km?

Sånn er det med trillingene. Jeg kjører feks 100-sone og 80 sone 10 mil hver dag. Det er veldig kort del av den som er 50/40-sone, så bilen estimerer for "hard" kjøring. Så jeg er sjelden opp i mer enn 90-95 km når jeg starter, men om jeg kjører rundt i området med maks 70-fartsgrense er jeg som regel alltid oppe i minst 120 km når jeg starter igjen... Bilen husker på de ca de siste 20 km av forrige tur.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

silwee

Der ser du, bruker feil.
Takk for svar. :-)

Utrolig hvor hjelpsomme folk er her på forumet. :-)
Citroen C-Zero 2011
Fosil: Peugeot 307 SW

El-ler

Samme opplevelse med ladingen, her. Går aldri over 100 km. Kanskje fordi jeg alltid gir klampen i bånn . . .  :) :)
Citroen C-Zero,11000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

e-max

Nå har jeg hatt 10-12 biler av trillingtypen noen uker hver og hvor de fleste ender på 120-130 km rekkevidde med frøkenkjøring. Men en av dem var et unntak, og klarte 150 km...
Det er påfallende hvor mye bedre denne ene (I-Miev) var enn alle de andre (I-Miev inkludert). Alle var 2011 modeller. Mirakelbil :-)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

tomrh

Sitat fra: e-max på onsdag 12. juni 2013, klokken 15:36
Nå har jeg hatt 10-12 biler av trillingtypen noen uker hver og hvor de fleste ender på 120-130 km rekkevidde med frøkenkjøring. Men en av dem var et unntak, og klarte 150 km...
Det er påfallende hvor mye bedre denne ene (I-Miev) var enn alle de andre (I-Miev inkludert). Alle var 2011 modeller. Mirakelbil :-)
Nå gjorde du meg utrolig nysgjerrig! Hvor langt hadde de gått? Den i-MiEV'en som klarte 150 km, hadde den gått kortere eller lengre enn de andre? Var dette eneste i-MiEV i flokken av C-Zeroer og Ioner, eller var det lett blanding? Var i-MiEV'en tidlig 2011-modell (produsert i 2010)? Var den importert fra USA eller på en annen måte skilte seg litt ut? Det må finnes en forklaring på dette. En umiddelbar tanke som slår meg er at den kan ha en annen ladeinnstilling på BMS'en slik at den lades til en litt høyere spenning enn 3,955V.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

e-max

Alle var produsert i 2011, europamodeller. Denne "superbilen" hadde gått 20.000 km i danmark. De andre - ikke noe galt om dem - var også I-miev med like lang rekkevidde (totalt 3 stk), Ion var ny hadde den fra 0-3000 km.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

tomrh

Sitat fra: e-max på lørdag 15. juni 2013, klokken 18:10
Denne "superbilen" hadde gått 20.000 km i danmark.
Det viser seg at rekkevidden øker noe etter 20-25.000 kjørte kilometer, ihvertfall for i-MiEV. Merker det selv, og andre her inne på forumet har meldt om dette. Men hvis de andre også hadde gått 20k+ kilometer er jo ikke dette årsaken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Bilen min viste 152 km. når fulladet Torsdag ettermiddag. Kjørte da rolig til jobben om morgenen.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA