Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har noen kjøpt Euro-Leaf 2013? I så fall, hvilken pris?

Startet av Bolebo, tirsdag 04. juni 2013, klokken 20:18

« forrige - neste »

Bolebo

Det kan se ut som Tesla Model S Performance er enda sterkere ;)
På alle språk står oppgitt effekt som 310 kW.
På Teslas egne sider på norsk og engelsk har dette blitt til 416 HK, mens på tysk er det 421 PS (HK).
Da har nok Tesla regnet ut fra electrical eller imperial horsepower som er 746 W, mens tyskerne har regnet med metric (735,5 W).
Så vidt jeg forstår er vanlig norsk regnemåte å bruke metric, og da får Performanceutgaven ca 421,5 HK, avhengig av avrunding.
60 kW og 85 kW standard får da henholdsvis 306 og 367 HK, istedetfor de oppgitte 302 og 362.

Via vegvesenets app "Bil og Henger" ser jeg at Ferdinands første bil EL15077 har oppgitt 310 kW og 422 HK, mens Teslas egen EL18690 har 270 kW og 367 HK, altså tilsvarende en non-performance. Her må det nok være en feil.

Vet noen registreringen på de nyeste bilene til Tesla, så kunne vi sjekket hva de er registrert med.


frskby

La merke til også dette i nyeste bladet av Automotor & Sport hvor alle listepriser på nybil i Norge er samlet. Her står også HK, og på Tesla Model S Performance sto det 422.
Tallene herfra kommer fra OFV. (Opplysningsrådet For Veitrafikken).
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

Havebigfun

6 hk forskjell tilsvarer 1,4 %
Fossilbiler kan ha et avvik på opptil 10 % i forhold til angitt ytelse. Som regel er dette avviket oppover fordi produsentene ser fordeler i det, bla i sammenligningstester og fordi kundene blir mere fornøyd om bilen yter mer.
Hvis du har uflaks og avviket er nedover vinner du neppe i en klagesak- dette er testet, ihverfall i Tyskland. ;)
Bare selve målingen på benk kan ha et avvik på opptil 5% -hvis jeg husker rett.
Mao det er tøfft å vite at bilen har nominell 422hk istedenfor 416- men det kjennes knapt og forskjellen drukner i standardavvikene. ??? 

Havebigfun

#3
Sitat fra: Bolebo på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:57
Via vegvesenets app "Bil og Henger" ser jeg at Ferdinands første bil EL15077 har oppgitt 310 kW og 422 HK, mens Teslas egen EL18690 har 270 kW og 367 HK, altså tilsvarende en non-performance. Her må det nok være en feil.

Meg bekjent er roadsterne registrert med lavere ytelse enn den som oppgis av Tesla- det har noe med målemetoden å gjøre- tror jeg. Hvorfor de to bilene er så forskjellige vet jeg ikke.

OT1: Det er også slående hvor forskjellig tilladning bilene har, den ene (Ferdinands): 355 kg :o som er virkelig magert, den andre 480 kg som virker rimelig men ikke overdådig i forhold til maks passagertall.
Således er det kjekt med flere bilnummre for å sjekke hva det er ved de siste regstreringene...

OT2: Det som også er interessant at man får oppgitt masse tekniske data på appen fra vegvesenet mens man ikke finner noe på de samme sidene på internett bortsett fra totalvekten- det har generert en del frustrasjon hos meg- jeg erkjenner: internett er gammeldags- idag er det apper som gjelder :o

Lokführer

http://www.statman.info/conversions/power.html
Her kan dere leke dere fram.
310 kW er 421.48267271 metriske DIN hestekrefter
310 kW er 415.71677618 Engelske hestekrefter (BHP?)
310 kW er 427.38 SAE hestekrefter.

Med forbehold om feil.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

#5
Ulike effektangivelser i vognkort og brosjyre har nok andre årsaker: Korttid og kontinuerlig.

Elektriske måleenheter er gjerne oppkalt etter videnskapsmenn som oppdaget elektriske fenomener. Det gjorde jo ikke James Watt, men så er jo ikke watt (W) en elektrisk enhet heller, men en generell måleverdi for alle typer effekt enten det gjelder lyspærer, bensinmotorer, kokeplater, høyttalere etc..

James Watt innførte enheten horse power (hp) for å ha noe han kunne sammenligne dampmaskinene sine med. Behovet var å trekke gruvevogner så James foretok målinger på de vanlige gruveponniene, han var ikke ute etter toppydelser men hva de kunne klare i gjennomsnitt mens de var i arbeid. Han målte dette til omtrent 22000 fot*pund på et minutt. For å slippe diskusjon med en gruveeier som sa at: «mine hester får godt stell og er mye sprekere enn dette» la han på en halv gang til 33000 fotpund per minutt. Så 1 hp er ca 1,5 Welsh pony netto power og ca. 746W. De hp som går med til å flytte hesten selv er ikke med målingen, mens i bilen brukes de også til å flytte vekten av motoren.

Dette er gjennomsnitts ytelse for pony (x1,5) mens for fossil biler er det nominell maksimal effekt som oppgis, og for elbiler en nominell verdi på hva de tåler kontinuerlig. For PSA 106 var 20 kW nominell ytelse og 30 kW oppgitt som maksimal ytelse. Det kan derfor være et betydelig avvik mellom ytelse i vognkort og oppgitt maksimalytelse i en brosjyre. (Til forskjell fra bensin og dieselmotorer kan elmotoren yte mye mer enn nominell verdi en kort tid, det er først og fremst et spørsmål om kjøling. I motordriften er det en tidxbelastningsfunksjon som beskytter mot overbelastning).

Tyskere syntes jo dette med pund og fot var ugreit så de definerte Pferd stärke (PS) som 75kpm/s. (Dessverre ble dette oversatt til hestekraft og ikke til heste-effekt).

Jeg har vondt for å tro at tyskere ikke drev ponniene sine like hardt som det engelskmenn gjorde, men resultatet var likevel at PSen ble litt mindre en hp (98,6%) noe som ofte har skap forvirring, og feil med konvertering i gal retning slik at Engelske sportsbiler fikk færre «PSer» enn de hadde «hper» (istedet for litt flere). Norsk hk er det samme som PS ca 735W.

Derfor er det tryggest å bruke kW (W) som er en SI enhet.
Hjernen min bruker ca 30W mens jeg skriver dette, mens hjertet som holder det hele igang nøyer seg med 1,5W. Når jeg sitter stille produserer jeg ca 100W varme, lett arbeid ca 200W, løpe opp trappen 600W.
Petter Northug i innspurt levere nok godt over 2kW. (2000W) eller 3 PS.
En 100W vanlig lyspære som ikke lenger selges leverte ca 5W som lys resten som varme, derfor ble de nå forbudt av EU siden de ikke liker oppvarming med kullkraft.

0,000 010W Laser i CD spiller
18.400kW Rekordtoget TGV
17 400 000 000 000 kW er det vi på jorden mottar som stråling fra solen.

Teslamotoren kan sikkert levere mer enn 310 kW i 10 sek. men vill antagelig brenne opp etter noen minutter med slik belastning. Motordriften begrenser det maksimale til 310 kW og beskytter mot overbelastning med en belastning X tid funksjon og med temperatursensorer i tillegg. De som gjør mange akselerasjonstester på kort tid vil nok merke redusert ytelse etterhvert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lanber

Laaaangt gjesp sier ingeniøren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA