Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

peik

#2640
På tide å få opp en eller to lokasjoner for ladere i Valdres nå. Dette er tross alt en av hovedveiene fra Oslo og nord- og vestover. En ved Tyinkrysset  (Vagn kommune) og en på Bagn (Sør-Aurdal) burde være bra.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Bjoris

Sitat fra: Per Magnus på onsdag 14. oktober 2015, klokken 07:46
Bra! Har selv fyrt av e-post til Odda kommune for en stund siden uten å ha fått svar.

Sitat fra: bjoris på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:34
Har fyrt av en mail til Odda Energi så får vi se om de vet noe mer om E-134 punktet

Jeg fikk svar i går, de sier at Tesla har vært å sett på Røldal og Odda, mer vet de ikke pt. Jeg håper jo på Røldal ifht E-134, hvis ikke blir det tynt med SC over fjellet vinterstid på E-134 ifht kollonne. Ser at det også trengs mot Rv7, men de burde jo absolutt prøvd å fått ny SC før krysset til Odda, på E-134 slik jeg ser det, evt en både i Odda/Eidfjord og i Røldal. Slik jeg ser det så burde de prioritert å hatt SC i begge ender på kollonnekjøringsområdene så godt det lar seg gjøre, det MÅ jo ikke være 8 stk...

Vel, kanskje vi må basere oss litt på type2/CHAdeMO adapter for komfortabelt kunne kjøre også på hovedveiene i Norge... med Tesla... litt synd tenker jeg...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tkjoerlaug

Sitat fra: bjoris på torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:19
Vel, kanskje vi må basere oss litt på type2/CHAdeMO adapter for komfortabelt kunne kjøre også på hovedveiene i Norge... med Tesla... litt synd tenker jeg...

Jepp, enig i at man må få opp flere superchargere rundt fjelloverganger. For min del håper jeg at Valdres-laderen kommer i Fagernes eller Leira. Kommer den ved Tyin-krysset eller Bagn, så er den fin for de som skal øst-vest men veldig ugunstig dersom man kommer nord fra Valdresflya og ikke skal videre via Gol. Fagernes/Leira dekker både nord-syd og øst-vest korridorer.

Når det er sagt, så er Chademo-adapter en billig og god investering som øker mulighetene enormt. Hastigheten ved SOC over 50-60-70% er ikke veldig langt unna supercharger og for å klattlade det "lille ekstra" for å komme hjem er det en fin-fin løsning. Ved lading fra 0-80% er selvsagt supercharger helt overlegent, men for turer i sør-norge på 40-50-60mil der man starter på 100% er Chademo genialt.

Bjoris

Har tipset Bjørn Nyland om at Røldal hadde vært ett fint sted med CHAdeMO adapter inntil det skjer noe med Tesla og om SC kommer i Odda er jo dette viktig permanent.

Det jeg ikke skjønner helt er at ikke eierene av laderene prøver å lage til en løsning som gjør at en kan bruke adapter direkte fra laderen, f.eks om det ble låst til laderen på ett vis, det ville nok økt bruken ganske kraftig en del steder, men så spørs det vel om en får ha slik i fred, råtne egg er det jo blant oss over alt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Fush

I Odda er det en "Grønn kontakt" ladestasjon som yter godt :) Ladet der tidligere i høst.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Bjoris

Fush, jepp, men det er det også i Røldal til alt overmål dobbel både CHAdeMO og CCS så er ein litt usikker på om en har nok strøm ved fare for kollonne etc så er dette en fin plass for SC eller i minste CHAdeMO adapter:) Bjørn som deler ut på disse er tipset:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Chademoh laderne i Røldal stå ved matbutikken men denne har begrenset åpningstid og iallfall søndagsstengt. Tviler derfor på at Bjørn kommer til å utplassere noe adapter der.

Kanskje noen vet om en privatperson i Røldal som vil oppbevare?

Vi har hytte der så for meg blir Chademoh så viktig at jeg har bestilt mitt eget sammen med bilen.


DulciusExAsperis

Har endelig tatt steget fullt ut og bestilt en 85D. Den største bekymringen rundt Teslaen er rekkevidden på turen fra Oslo til Nordfjord, og da er det naturlig å fokusere på den eventuelle SC-en på Lom. Sendte mail til Lom kommune og fikk svar i dag (fikk tillatelse til å gjengi svaret):

> Vi er framleis i dialog med Tesla angåande ei plassering av ein eventuell superlader i Lom,
> eg prata nettopp med dei no.
> Dessverre er det ikkje endeleg avklart enda, så eg kan ikkje gi deg eit meir oppklarande svar enn det.
> Mitt beste tips er å følgje med og gjerne signaliser interesse ovanfor Tesla, det er litt opp til dei no:-)

Vet ikke om dette er nyttig info, men uansett tenkte jeg at jeg skulle poste dette.

cehauge

Dette var absolutt nyttig informasjon (i alle fall syns eg det : ). Takk for at du sjekka hos Lom, og for at du delte.

Som ein side-kommentar: Om du bur i Nordfjord skal det gå greit å kome seg til og frå Oslo. Fyll fullt på Lillehammer, og bruk evt eit av dei mange 22 kW-punkta (eller CHAdeMO via adapter) dersom vèr, vind og eller tung høgre-fot fører til høgt forbruk. Du finn dei bl.a. på Stryn, Skjåk, Otta og Ringebu.
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

oleredv

Sitat fra: peik på tirsdag 01. september 2015, klokken 17:39
Kanskje du skal lete i Sør- Aurdal i stedet?  :)

Svar fra Tesla vedr superlader i Valdres:
"Hei Peik,
Takk for din henvendelse. Dessverre er er ikke endelig plass bestemt for laderen som vil komme opp. Mulig det blir litt øst fro Fagernes, i Bagn-området. Du får følge med litt fremover så kommer endelig destinasjon på plass om ikke så lenge.

Med vennlig hilsen
Ingrid Olufsen | HQ Inside Sales Advisor | Europe Sales"

Sikkert både billigere og lettere å etablere seg i Bagn enn i Fagernes og Leira. Det er både shoppingsenter, to-tre kaféer og bensinstasjon der. Tror det er en bra plassering som også er gunstig for hytteiere i Etnedal og Sør-Aurdal.

Kanskje på tide med litt purring på dette. Kor sendte du mail for å få dette svaret?
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

kos

Jeg også bor tett på en Sc - men å stå der å lade fordi da sparer jeg noen kroner er fullstendig forkastelig og undergraver hele SC filosofien. Da vi kjøpte bilene fikk vi tilbud om ladestasjoner hjemme - kjøpte selvsagt en og plugget inn. - selv etter destinasjons kjøring hjem fyller jeg ikke opp - henger ikke rundt på tesla stasjoner mer enn høyst nødvendig og håper at tesla legger inn en sperre med x ganger lading for de som er nabo til stasjonene. Tenk selv om dette skal bli holdningen og vi er på tur og der står naboen og lager kø - nei dette er ren egoisme. - For øvrig har ikke jeg mottatt noen brev fra tesla om hva SC er ment for - det er vist noen som har fått det og med god grunn. Det er bare et par ord for det - gjerrigknark - egoist og selvoppnevnt først i køen type.

hoffa

Sitat fra: kos på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:47
Jeg også bor tett på en Sc - men å stå der å lade fordi da sparer jeg noen kroner er fullstendig forkastelig og undergraver hele SC filosofien. Da vi kjøpte bilene fikk vi tilbud om ladestasjoner hjemme - kjøpte selvsagt en og plugget inn. - selv etter destinasjons kjøring hjem fyller jeg ikke opp - henger ikke rundt på tesla stasjoner mer enn høyst nødvendig og håper at tesla legger inn en sperre med x ganger lading for de som er nabo til stasjonene. Tenk selv om dette skal bli holdningen og vi er på tur og der står naboen og lager kø - nei dette er ren egoisme. - For øvrig har ikke jeg mottatt noen brev fra tesla om hva SC er ment for - det er vist noen som har fått det og med god grunn. Det er bare et par ord for det - gjerrigknark - egoist og selvoppnevnt først i køen type.

LIKER!
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

PEV

Her kjørt Oslo - Stryn (og retur) mange ganger uten problemer via Otta. Da ladet på Lillehammer og ladet til 90-95%. HHar kjørt over fjellet uten å lade - litt nervøst, men egentlig ikke noe problem. Med Chademo-adapter er det muligheter til å toppe opp i Skjåk, Otta, Kvam og Øyer. Ishavsveien i Lom har jeg styrt unna pga håpløs pris struktur.

Nå er det komme 22KW lading (TOCN) i Stryn og igjen ny mulighet for Chademo på Eid. Med andre ord er ikke SC noe must for for å kjøre den veien, men det hadde selvfølgelig vært veldig behagelig. Kanskje spesielt vinterstid om det er fare kollonnekjøring eller stengning over fjellet.   

DulciusExAsperis

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:24
Sitat fra: DulciusExAsperis på onsdag 28. oktober 2015, klokken 16:35
Har endelig tatt steget fullt ut og bestilt en 85D. Den største bekymringen rundt Teslaen er rekkevidden på turen fra Oslo til Nordfjord, og da er det naturlig å fokusere på den eventuelle SC-en på Lom. Sendte mail til Lom kommune og fikk svar i dag (fikk tillatelse til å gjengi svaret):

Har du mulighet til å saktelade i Nordfjord? Isåfall tror jeg ville kjøpt meg et Chademo-adapter og lagt bekymringen i skuffen. Via Hemsedal er det 440km til Nordfjord. Starter du med fullt batteri, så trenger du bare 60-100km ekstra for å komme greit frem. Kjører du via Gol, så kan du supercharge. Kjører du via Lillehammer og Lom så kan du supercharge på Lillehammer og bruke Chademo i Lom.

På turer i Sør-Norge på 400-500-600km, vil det gå helt greit uten Supercharger så lenge man kan saktelade når man kommer frem. Chademo gir deg 150-200km per time lading, og med fult batteri får du 350-400km ved varierte forhold. Så da kommer man som regel frem med en halvtime Chademo-lading. Fordelen med Chademo er at de finnes "over alt", så man kan planlegge inn to 10-15min stopp i stedet for en lang pause. Ulempen er at dersom man lader på EV power eller Arctic Roads, må man betale 150-220kr per lading..

Har trolig mulighet til å saktelade i Stryn, men det hadde vært det enkleste om det var en rask lademulighet i Lom/Skjåk, ettersom disse turene ofte har endedestinasjon Strynefjellet hvor det ikke finnes noen lademulighet. Samtidig ville det åpne seg større muligheter for en svipptur innom f.eks. Geiranger og den retningen i stedet for å kjøre direkte til Stryn. Er først og fremst ruten Oslo - Lillehammer - Otta - Stryn/videre i Nordfjord som er aktuelt, men skal huske på tipset ditt. Takk for info. Dette forumet virker å være veldig informasjonsrikt.

Skal for øvrig følge opp både kommunen og Tesla på den eventuelle SC-en i Lom. Vil poste så fort jeg får vite noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA