Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larsofs

Sitat fra: jkm på fredag 21. november 2014, klokken 02:03
Prøv å kjøre med normal fart og påslått varmeapparatet tur-retur Dombås-Trondheim vinterstid uten å lade i Trondheim. Det går ikke! Det finnes ikke engang mulighet til å få kjøpt strøm fra et 22kW ladepunkt på denne strekningen. Å kjøre om Orkanger vil være en omvei.

Konklusjon: Supercharger bør vurderes satt opp på strekningen Støren-Oppdal.


Transnova har delt ut midler til 22kw ladestasjoner både på Oppdal (Oppdalsporten) og Støren, slik at dette ikke er alt for langt unna. Jeg tror nok fremdeles Tesla har Stjørdal/Malvik i sikte for sin "trønderske" SC, spesielt med tanke på korridoren E14 østover, som nå er utbygd med SC på svensk side.

fonberg

Sitat fra: larsofs på fredag 21. november 2014, klokken 09:38
Sitat fra: jkm på fredag 21. november 2014, klokken 02:03
Prøv å kjøre med normal fart og påslått varmeapparatet tur-retur Dombås-Trondheim vinterstid uten å lade i Trondheim. Det går ikke! Det finnes ikke engang mulighet til å få kjøpt strøm fra et 22kW ladepunkt på denne strekningen. Å kjøre om Orkanger vil være en omvei.

Konklusjon: Supercharger bør vurderes satt opp på strekningen Støren-Oppdal.


Transnova har delt ut midler til 22kw ladestasjoner både på Oppdal (Oppdalsporten) og Støren, slik at dette ikke er alt for langt unna. Jeg tror nok fremdeles Tesla har Stjørdal/Malvik i sikte for sin "trønderske" SC, spesielt med tanke på korridoren E14 østover, som nå er utbygd med SC på svensk side.

Ja, dette går frem av kartet for Vinter 2015. Rart om ikke denne plasseres på stjørdal eller Hell. Men i neste runde bør det komme en på Berkåk (evt. Oppdal eller Støren).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Togge

#2223
Sitat fra: Amoss på fredag 21. november 2014, klokken 09:32
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 07:46
I want to supercharge in Hell  8)

You want to go to Hell and back to get supercharged? ;)

No har det seg slik at det vil komme en SC i Stjørdal. Den vil komme i veldig nært sentrum. Denne vil nok ikke åpne før februar/mars 2015. Dette har noe med leveringstid av trafo (8uker).
Kilde..... Kan ikke si noe!! (Har mast noe FRYKTELIG)
Hel-elektrisk bilpark.

hma

Sitat fra: Amoss på fredag 21. november 2014, klokken 09:32
No har det seg slik at det vil komme en SC i Stjørdal. Den vil komme i veldig nært sentrum. Denne vil nok ikke åpne før februar/mars 2015.
Trøndelag befester sin posisjon som tregest i klassen og kan herved feire en soleklar jumboplass i den nasjonale superladerutbyggingen!
Jeg er ikke overrasket, fordi vi trøndere er svært gode til å utsette bygging av nødvendig infrastruktur...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Noen som har spor etter byggesøknader for superlader nord for Bergen. Åsane er nevnt, men jeg tror det blir for lang med tanke på avstand til Sandane.

Om man ser på kartet er området rundt "Romarheim bru, Lindås, Norge" riktig avstand til all omkringliggende superladere:
- 190km til Sandane
- 199km til Aksdal
- 153km fra Aurland (evt 205km via E16/E39).
https://maps.google.com/maps?q=Romarheim+bru,+Lind%C3%A5s,+Norge&hl=no&ie=UTF8&sll=60.667797,5.895538&sspn=0.489756,1.674042&oq=Romarheim&hnear=Romarheim+bru,+5994,+Lind%C3%A5s,+Hordaland,+Norge&t=m&z=16
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

larsofs

Sitat fra: Togge på søndag 23. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Amoss på fredag 21. november 2014, klokken 09:32
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 07:46
I want to supercharge in Hell  8)

You want to go to Hell and back to get supercharged? ;)


No har det seg slik at det vil komme en SC i Stjørdal. Den vil komme i veldig nært sentrum. Denne vil nok ikke åpne før februar/mars 2015. Dette har noe med leveringstid av trafo (8uker).
Kilde..... Kan ikke si noe!! (Har mast noe FRYKTELIG)

Takk for gode nyheter! Det var jommen på tide. Enig med hma at dette kan skyldes trøndersk træghet, noe vi også har demonstrert ved planlegging av annen infrastruktur. Lurer derfor på om Tesla tenker langsiktig med tanke på behov og kapasitet - denne SC skal ikke bare betjene tur/retur trafikk på E6, men fungere som knutepunkt i et "veikryss" som også inkluderer E14 og (med litt godvilje) E39. Legg til en håndfull lokale fjomper som skal spare 30 kr i strøm (sitat Muffinman) og 8 ladebåser blir fort opptatt. Vet du noe om antall ladere/båser?

Togge

Vet du noe om antall ladere/båser?
[/quote]

Det som jeg vet er at Tesla jobber intenst med å få opp en SC så raskt som mulig. Det som kan bli konsekvens av å gjøre dette kjapt er følgende:
Raskere levering med 6 plasser (3SC) enn med 8 plasser (4SC). Kan være dette er det de ønsker siden det nå er snakk om 2 plasser på Lade. Da vil det bli 8 plasser i distriktet. Her håper jeg VIRKELIG at jeg tar feil.
Hel-elektrisk bilpark.

F_P

Sitat fra: Togge på søndag 23. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Amoss på fredag 21. november 2014, klokken 09:32
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 07:46
I want to supercharge in Hell  8)

You want to go to Hell and back to get supercharged? ;)

No har det seg slik at det vil komme en SC i Stjørdal. Den vil komme i veldig nært sentrum. Denne vil nok ikke åpne før februar/mars 2015. Dette har noe med leveringstid av trafo (8uker).
Kilde..... Kan ikke si noe!! (Har mast noe FRYKTELIG)

Så lenge den er klar til jeg skal nordover til påske i 2015 er jeg happy.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

arnkl

Sitat fra: hma på søndag 23. november 2014, klokken 11:34
Noen som har spor etter byggesøknader for superlader nord for Bergen. Åsane er nevnt, men jeg tror det blir for lang med tanke på avstand til Sandane.

Om man ser på kartet er området rundt "Romarheim bru, Lindås, Norge" riktig avstand til all omkringliggende superladere:
- 190km til Sandane
- 199km til Aksdal
- 153km fra Aurland (evt 205km via E16/E39).
https://maps.google.com/maps?q=Romarheim+bru,+Lind%C3%A5s,+Norge&hl=no&ie=UTF8&sll=60.667797,5.895538&sspn=0.489756,1.674042&oq=Romarheim&hnear=Romarheim+bru,+5994,+Lind%C3%A5s,+Hordaland,+Norge&t=m&z=16

Problemet med E39 i Nordhordland er at det omtrent ikkje er servicetilbod mellom Knarvik og Lavik. Romarheim bru er nok eit strategisk vegkryss, men det er "in the middle of nowhere". Så nokon superladestasjon kjem nok ikkje der.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hma

Sitat fra: arnkl på mandag 24. november 2014, klokken 14:35
Romarheim bru er nok eit strategisk vegkryss, men det er "in the middle of nowhere". Så nokon superladestasjon kjem nok ikkje der.
Ja, det så ikke ut til være overveldende mye å ta seg til der vet et eventuelt ladestopp :)
Men hvor finner vi nærmeste kro/bensinstasjon/kiosk i nærheten at nevnte kryss?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Amoss

Sitat fra: hma på mandag 24. november 2014, klokken 17:45
Sitat fra: arnkl på mandag 24. november 2014, klokken 14:35
Romarheim bru er nok eit strategisk vegkryss, men det er "in the middle of nowhere". Så nokon superladestasjon kjem nok ikkje der.
Ja, det så ikke ut til være overveldende mye å ta seg til der vet et eventuelt ladestopp :)
Men hvor finner vi nærmeste kro/bensinstasjon/kiosk i nærheten at nevnte kryss?

Viktigere enn å finne ut ett "midtpunkt" mellom ladere er å finne ett som dekker behovet. En superlader ved Bergen skal/bør dekke både trafikk nord/syd på E39 og øst/vest på E16.

Nå er ikke jeg kjent i Bergen, men ser jeg på kartet er det enste fornuftige stedet - utenom Bergen sentrum - i eller nært Åsane. Muligens nedover mot Arna?

Edit: Men så klart, hadde jo vært "gøy" om den ble plassert i Paradis, dersom det også kommer en i Hell ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Tok en titt på de norske laderne på  http://superscharge.info
Er veil ikke alt som stemmer her ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

shb

Romarheim bru? Trur ikke det er plassen.
https://www.google.com/maps/place/REMA+1000+Ostereidet+Senter/@60.6252094,5.4758231,16z/data=!4m7!1m4!3m3!1s0x463da6d276809497:0x82be49fc5db49058!2sRomarheim+bru,+5994+Vikanes,+Norge!3b1!3m1!1s0x0000000000000000:0x414ce3b70dae278c?hl=no
Trur denne er bedre. Dette fordi det mest sannsynlig skal bygges ny vei, og de kommer til å gjøre endringer i området. Det skal jo bygges en stor ladestasjon for denne http://www.tu.no/industri/2014/09/08/slik-blir-verdens-forste-bil--og-passasjerferge-pa-batteripå Oppedal. Så her hadde jo det sikkert vert nokk "Ampere"
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

afitch80

Sitat fra: Amoss på mandag 24. november 2014, klokken 18:43

Viktigere enn å finne ut ett "midtpunkt" mellom ladere er å finne ett som dekker behovet. En superlader ved Bergen skal/bør dekke både trafikk nord/syd på E39 og øst/vest på E16.

Nå er ikke jeg kjent i Bergen, men ser jeg på kartet er det enste fornuftige stedet - utenom Bergen sentrum - i eller nært Åsane. Muligens nedover mot Arna?

Edit: Men så klart, hadde jo vært "gøy" om den ble plassert i Paradis, dersom det også kommer en i Hell ;)

Får mer og mer troen på Åsane jeg. Spesielt etter å ha sett litt på SC kartet for østkysten av USA. Der ligger så godt som alle SC'er litt utenfor byene (nå snakker vi mindre byer som Albany, Greensboro, Buffalo, og ikke NYC eller DC). De ligger også ofte ved et kjøpesenter og i nærheten av et kryss for interstate highways.
Tenker de litt på samme måte her, så er Åsane perfekt. En plassering i nærheten av Åsane Storsenter/Horisont. F.eks bak Shell/7 Eleven. Da har du mat til alle døgnes tider. Senter rett i nærheten. Litt utenfor en by. Og ganske nært hovedveikryss (E39/E16), som kun er 2 KM unna.
Sandane er 244 KM unna. Aksdal 145 KM. Og Aurland 162 KM. Sandane er kanskje litt langt med en S60 på vinter. Men ellers helt grei avstand.
Tror, som Amoss skriver, at vi må ikke bli for opphengt i midtpunkt mellom SC'er. Men heller tenke knutepunkt og tilbud.
Før amerikansk, nå tysk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA