Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

kjellan

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

kjellan

Sitat fra: hoffa på fredag 08. august 2014, klokken 21:24
Sitat fra: kjellan på fredag 08. august 2014, klokken 21:16
Lader i kveld på SC Aspøya.
Yippie..endelig i drift. Hvor mange KW fikk du?

Med halvfullt batteri fikk eg i starten ladefart på 406 km/h ved 203 A og 378 V. Dette er vel ca 77 kW ? (P=UxI). Las ikkje av effekten.

Var ikkje over 400 V  etter det eg kunne sjå. Forventa 480 V då det brumma av step-up trafoen. Lada på 2B.  Er det mulig at det blir kjørt med noko lavare effekt før den er offisielt åpna (på Tesla kartet ) ?
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

sigurdi

#1803
Det er for å få opp spenningen fra 400v  vekselstrøm trafo (hyllevare her) til 480v vekselstrøm (vanlig i USA) og det SC laderene er laget for.

Dette blir gjort om til likestrøm i SC som går direkte til batteriet. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sjokomelk

Sitat fra: kjellan på fredag 08. august 2014, klokken 23:18
Var ikkje over 400 V  etter det eg kunne sjå. Forventa 480 V då det brumma av step-up trafoen. Lada på 2B.  Er det mulig at det blir kjørt med noko lavare effekt før den er offisielt åpna (på Tesla kartet ) ?

Spenningen er spenningen på batteripakka i bilen. Den stiger i takt med at cellene får mer og mer energi lagret i seg. Derfor får du ikke se 480V.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Muffinman


arnkl

No er alle superladarane som har vore under bygging i sommar opna. Kva skjer vidare?

To stykker er vi vel ganske sikre på:
* Aksdal får vi håpe på får positivt vedtak i formannskapsmøte 26. august.
* Mosjøen har alt fått OK av kommunen. Ventar Tesla på avklaring for resten av ladestasjonene nord for Trondheim?

I følgje "Vinter 2014-2015"-kartet skal det kome 4 superladarar til sør for Trondheim, og 4 nord for Trondheim (i tilleg til Mosjøen).

Det skal kome ein mellom Aksdal og Sandane. Eg har høyrt rykte om Hylkje i Åsane (Bergen kommune). Veit nokon meir om denne?

Så skal det kome to i Østerdalen. Kvar er sannsynleg plassering av desse?

Det ser også ut på kartet at det vil kome ein mellom Aspøya og Trondheim. Det virkar veldig rart, kan det stemme?

Nord for Trondheim er vel Stjørdal og Grong sett på som sannsynlege. Kva ellers?

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Stusser også over prikken mellom Aspøya og Trondheim. Kartet er vel veiledende og ikke akkurat presist vil jeg tro. Om vi ser bort fra veien over Aure er det vel bare Orkanger som er et knutepunkt i området. Men prikken ligger lenger sør i området Betna.

Gladtrd

Sitat fra: arnkl på mandag 11. august 2014, klokken 01:28
...
Så skal det kome to i Østerdalen. Kvar er sannsynleg plassering av desse?
...

Regner med at Elverum og Tynset kanskje er stedene de ønsker å få opp SC i Østerdalen? Krysningspunkt og fornuftige avstander om de går for de 2 stedene.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 06:48
Stusser også over prikken mellom Aspøya og Trondheim. Kartet er vel veiledende og ikke akkurat presist vil jeg tro. Om vi ser bort fra veien over Aure er det vel bare Orkanger som er et knutepunkt i området. Men prikken ligger lenger sør i området Betna.

E39 og RV65 møtes både ved Orkanger og ved Betna. Skulle tro at behovet for SC var størst ved Orkanger, men jeg er enig i at prikken på ladekartet stemmer bedre overens med Betna.

Østerdalen: håper det blir Alvdal og Elverum.

Det er viktig for anvendeligheten til SC-ene at de legges i gangavstand fra spisested + dagligvarebutikk/bensinstasjon. Man kjører jo av og til på langtur sammen med fossilbilster, og da er det greit å kunne koordinere stoppene med disse, i stedet for å måtte stå  30-50 minutter midt i ødemarka.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

sturle

Sitat fra: arnkl på mandag 11. august 2014, klokken 01:28
Det skal kome ein mellom Aksdal og Sandane. Eg har høyrt rykte om Hylkje i Åsane (Bergen kommune). Veit nokon meir om denne?
Ein stad lenger nord verkar meir naturleg, for å komme nærare 200 km mellom superladarane.  Til dømes Ostereidet.  181 km frå Aksdal, 209 km frå Sandane.  Vegkro, kolonial, bensinstasjon, stor parkeringplass, osv.  Det er ingen stad med betre tilbod nærare midt mellom dei to.  Tok ei matpause der sjølv etter å ha henta Teslaen i Bergen i juni.  :)

sindrej

Sitat fra: fonberg på mandag 11. august 2014, klokken 10:19
E39 og RV65 møtes både ved Orkanger og ved Betna. Skulle tro at behovet for SC var størst ved Orkanger, men jeg er enig i at prikken på ladekartet stemmer bedre overens med Betna.
Det er jo bare drøye to mil !! fra Aspøya til Betna.  Nå er det jo ikke mer enn knappe 13 mil til Orkanger heller da ...

fonberg

Sitat fra: sindrej på mandag 11. august 2014, klokken 12:33
Sitat fra: fonberg på mandag 11. august 2014, klokken 10:19
E39 og RV65 møtes både ved Orkanger og ved Betna. Skulle tro at behovet for SC var størst ved Orkanger, men jeg er enig i at prikken på ladekartet stemmer bedre overens med Betna.
Det er jo bare drøye to mil !! fra Aspøya til Betna.  Nå er det jo ikke mer enn knappe 13 mil til Orkanger heller da ...

Fra Orkanger til Stjørdal (sannsynligvis første SC nord for Trondheim) er det også kort avstand; bare 70 km. Etter hvert vil vi nok se stadig flere eksempler på at 20 mil er en maksimumsavstand men ikke en minimumsavstand mellom SC-ene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Orkanger er jo pr definisjon et knutepunkt på E39, som riktignok dekkes av SC Aspøya, men i tillegg for lakseveien ut til Hitra og Frøya og ut mot Agdenes/Ørlandet. Og forsåvidt Berkåk.

Men jeg tipper at denne prikken på kartet er et utslag av "amerikansk øyemål". Det blir luksus å sette opp en stasjon på Orkanger når området vil være godt dekket av Dombås, Aspøya og etterhvert Stjørdal/Malvik. Den som lever får se.

TW838

Ladet paa Aspoya i dag. 4 av 8 ladere var tildekket med 'kommer snart'.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA