Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: cito13 på fredag 09. mai 2014, klokken 10:30
Det er ikke detektivarbeid, men man må jo ha en god hypotese for å finne...

Denne går ut på å finne plasseringen for første SC nord for Dombås. Der tipper mange på Stjørdal. Etter min mening er det for langt nord (227 km fra Dombås). Mine forslag er Klettkrysset litt sør for Trondheim der E6 og E39 møtes (nevt før, 186 km fra Dombås). Eller noe som ikke er nevt særlig ofte: Stav rasteplass med hotell, bensinstasjoner, stor parkering og bro mellom begge sider av E6. Den er halvveis mellom Trondheim og Stjørdal. Litt langt fra Dombås (212 km), men ligner mye på andre SC lokalisasjoner Tesla har valgt.

Noen som har spurt der om noen vet noe?
Nå har vi fra sikre kilder (Taxisjåfører og offentlige dokumenter) "spikret" Grong og Storjord.
Midt mellom Dombås og Grong ligger Stav Gjestegård (213km+206km). Velger vi Stjørdal blir avstandene 227km + 192km. Her blir det nok en avveining om hvor egnet stedet er (veikryss) mot avstanden fra Trondheim..
Fra Grong til Mosjøen er det bare 166 km, men rimelig øde og få gode alternativer.

Dombås
227km
Stjørdal
192km
Grong
166km
Mosjøen
201km
Storjord

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Man må også ta i betraktning at når man kommer sørover er det en del høydemeter som skal forseres til Dombås. Det skulle bety at man kanskje heller reduserer avstanden til under 20 mil heller enn å øke den. Lillehammer ligger vel knappe 17 mil sør for Dombås, og det er jo en del høydeforskjell der.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 20:36
Man må også ta i betraktning at når man kommer sørover er det en del høydemeter som skal forseres til Dombås. Det skulle bety at man kanskje heller reduserer avstanden til under 20 mil heller enn å øke den. Lillehammer ligger vel knappe 17 mil sør for Dombås, og det er jo en del høydeforskjell der.

Det kan godt hende vi får en SC på hver side av Trondheim. F.eks en der E39 går inn på E6 (Leinstrand tror jeg det heter).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

I så fall kunne de egentlig like godt ha satt den ene på Orkanger. Er jo et knutepunkt for E39 nord og sør, ut mot Hitra og Frøya, videre ut Trondheimsfjorden mot Agdenes og østover til Berkåk.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 21:34
I så fall kunne de egentlig like godt ha satt den ene på Orkanger. Er jo et knutepunkt for E39 nord og sør, ut mot Hitra og Frøya, videre ut Trondheimsfjorden mot Agdenes og østover til Berkåk.

Orkanger har da null funksjon mhp. å korte ned en litt for lang avstand mellom Dombås og Stjørdal...

SC rett utenfor de store byene i flere retninger er jo også fint for de som skal inn til byen men ikke kan garantere å få seg ladeplass. Skal man kjøre litt rundt omkring kan det være greit å fylle opp rett før man kommer fram.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dlikse

Hørte fra en av Taxi sjåførene i Mosjøen at det skulle bygges kombinert Tesla supercharger/Semi hurtig lading ved Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Jeg anser han som en rimelig pålitelig person, men så spørs det jo med kildene hans (Det var en lokal politiker som allerede hadde navnet sitt på Model X venteliste). Det som skurrer litt er avstanden til E6. De fleste SC'ene ligger vel langs hovedfartsårene, mens denne blir midt i Mosjøen sentrum, om ryktene stemmer.

Muffinman

#936
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mai 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 21:34
I så fall kunne de egentlig like godt ha satt den ene på Orkanger. Er jo et knutepunkt for E39 nord og sør, ut mot Hitra og Frøya, videre ut Trondheimsfjorden mot Agdenes og østover til Berkåk.

Orkanger har da null funksjon mhp. å korte ned en litt for lang avstand mellom Dombås og Stjørdal...
Selvfølgelig. Men jeg mener at at å sette opp en på hver side av byen har svært mye mindre verdi enn å flytte den ene nærmere byen eller på andre siden, og flytte nummer to til Orkanger. Det vil ikke bli mye høydeforskjell som skal kompenseres nordover uansett.  Å fungere som "bensinstasjon" for den som skal kjøre i byen er sikkert kjekt, men neppe hensikten med sc-nettverket.

Car-El

Ka med å flytte Orkanger til E6?

Æ hadde no håpa på Sjørdal, Namskogan, Bimbo (Mo i Rana), Kobbelv, Bjerkvik.
Det kan bli for langt for S60, da noen strekk er opp mot 250km.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

NilsG

Tror Berkåk er et bedre alternativ enn Orkanger. Langs E6 ca 7(?) mil sør for Trondheim, 7 mil ned til Orkanger og knappe 20 mil til Frøya lengst ute på kysten. Ligger og ca 2 mil nord for Ulsberg som er stedet E6 og Østerdalen møtes igjen. Dvs at den vil fungere for begge dalførene mellom Oslo og Trondheim! Jeg ønsker meg i alle fall denne lokasjoner...   ::)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sigurdi

Merkelig at mange her henger seg opp i avstanden mellom SC på under 200km, dersom en ser over fjorden på første utbyggings trinn, var avstanden fra 150 til nesten 300km, men svært mange lå (ligger) med 220-260km avstand.
Også i stater som har litt norsk vinter.

Blir begrenset med utbygginger pr år, utbyggingen må tross alt finansieres også.
Skal brukes for å fremme salg, mer en pga salg.

I starten må en regne med litt lengre avstander og da lengre stopp for å fylle høyere SOC for å klare å komme seg til neste.
At det er 85kWh biler som blir prioritert i 1 byggetrinn er desverre en selvfølge pga økonomi.

Håper at jeg tar feil og de kommer tett som Shell stasjoner i hele Norge.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OddB

Sitat fra: Dlikse på fredag 09. mai 2014, klokken 21:52
Hørte fra en av Taxi sjåførene i Mosjøen at det skulle bygges kombinert Tesla supercharger/Semi hurtig lading ved Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Jeg anser han som en rimelig pålitelig person, men så spørs det jo med kildene hans (Det var en lokal politiker som allerede hadde navnet sitt på Model X venteliste). Det som skurrer litt er avstanden til E6. De fleste SC'ene ligger vel langs hovedfartsårene, mens denne blir midt i Mosjøen sentrum, om ryktene stemmer.
Tja.. Det blir ca 1 km omvei for å komme dit, men så ligger jo hovedattraksjonen i Mosjøen, Sjøgata, akkurat der.
http://kart.finn.no/?lng=13.19052&lat=65.83566&zoom=19&mapType=norortho

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

@sigurdi
Du mener vel ESSO stasjoner. Det er ganske tett mellom Shell stasjonene. (Syndes no æ da.)

@OddB
@Dlikse
WHO-HO! En HEL kilometer omvei! Det går ikke! Æ stemme for at vi flytte Mosjøen! ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

@Car-El
Mente Shell målet er jo at det er så tett at du bare stopper og fyller litt strøm når du trenger det.
Skal ikke være nødvendig å planlegge turen ut fra hvor SC er plassert, me. Nå snakker vi noen år frem i tid, når GenIII selger bedre en golf og Leaf tilsammen. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på lørdag 10. mai 2014, klokken 14:21
Mente Shell målet er jo at det er så tett at du bare stopper og fyller litt strøm når du trenger det.
Skal ikke være nødvendig å planlegge turen ut fra hvor SC er plassert, me. Nå snakker vi noen år frem i tid, når GenIII selger bedre en golf og Leaf tilsammen. :-)

Så tett kommer nok aldri SC'erene til å være. Men med passende adaptere og CSS/Chademo i kombinasjon med SC'ene så vil vi nok ikke være alt for langt unna tipper jeg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

@sigurdi

Da mene du Statoil. Men husk at du må gifte dæ først, så Statoil!  8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA