Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:31
Jeg vil MYE heller ha mange superchargers og betale for lading enn noen få som er gratis å bruke. Betalingsløsningen må være ENKEL, helst at ladestasjonen registrerer bilens regnummer automatisk. 1 kr per minutt hadde vært helt greit, 30 minutter og få ca. 60% av 85kwh batteri kapasitet (45kwh ved 90kw ladeeffekt = ca. 60% av 76kwh utnyttbar batterikapasitet). Snittforbruk på 220 wh/km gir ca. 200 km rekkevidde for de 45kwh man fikk ladet og det er jo en grei distanse.
Skaff deg et Chademo adapter når det kommer, 50kwh hurtiglading fungerer nok fint, og er tett nok satt opp for TMS. Her kan du betale til alle selskapene om du vil, eller kjøpe enkeltlading på de stedene det tilbys. Chademo og Type2 er godt utbredt i Europa. Her har du en oversikt i Norge:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Tesla sine superladere skal være gratis på livstid, og de settes opp etter Tesla sitt ønske. Det blir nok like godt teppebombet med superladere fra Tesla i europa som det er blitt i USA. Winter 2014 indikasjonene lover godt (faktisk så er det nesten for godt til å være sant), de holdt sine Winter 2013 indikasjoner. Det betyr nok at 2015 kan se ut som året der "alle" vil ha Tesla for å kjøre "gratis".
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ofn

Sitat fra: KristianKBE på onsdag 15. januar 2014, klokken 01:12
Mulig det er skrevet før, men tesla har iallefall fått tak i en tomt, like ved MIX i Eidfjord. Graving skal vistnok starte ganske så snart.
Dette er perfekt for oss som kjører mye Bergen - Geilo.
Så slipper vi å komme frem med nesten tom tank.
Og man kan kjøre bergen - Oslo via Hardangervidden også. ;)
Det er jo en CHAdeMO/Combo hurtigladestasjon under bygging i Eidfjord. Klippet fra hurtigladekartet:

"Eidfjord sentrum
Riksvei 7, Eidfjord
1 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig
Eier: Hardanger Energi
Antatt klar: Feb 2014
Samarbeidsprosjekt med kommune, fylkeskommune og Statkraft. Offentlig tilgjengelig, betaling usikkert"

Sikker på at det ikke er noen forvekslinger med denne utbyggingen? Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).   
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

krister461

Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).
Dette var et rart utsagn. Det er to veier fra Bergen til Geilo: Aurland-Hol og Hardangervidden. For sistnevnte hadde det vært kjekt med en superlader i Eidfjord. :)

ofn

Sitat fra: krister461 på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:07
Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).
Dette var et rart utsagn. Det er to veier fra Bergen til Geilo: Aurland-Hol og Hardangervidden. For sistnevnte hadde det vært kjekt med en superlader i Eidfjord. :)

Klippet fra vegvesen.no nå nettopp:

Hardangervidda
Buskerud, Hordaland - Midlertidig stengt
Stengt for kjøretøy med totalvekt under 7,5 tonn og kolonnekjøring for kjøretøy med totalvekt over 7,5 tonn.

Hol - Aurland i Buskerud
Buskerud - Midlertidig stengt
Stengt på grunn av uvær

Hemsedalsfjellet
Buskerud, Sogn og Fjordane - Kolonnekjøring
Kolonnekjøring på grunn av uvær. Kan bli stengt på kort varsel

Skal du fra Bergen til Geilo nå, så må du kjøre Aurland-Gol! Det er ofte slik.
Forøvrig finnes det en mengde veier fra Oslo til Bergen om man kjører om Gol. Fra Oslo til Haugesund via E134 finnes det ingenting. Vil være helt bort i skauen å sette opp en SC i Eidfjord før det kommer noe på E134.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

krister461

Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:23
Skal du fra Bergen til Geilo nå, så må du kjøre Aurland-Gol! Det er ofte slik.
Når du snakker om "Aurland-Gol", er det Hemsedalsfjellet du mener da? Det er i så fall et greit alternativ om du skal til Oslo, men det er en relativt stor omvei om du skal til Geilo.

Men, ja, det stemmer at med dagens superladere så har man to alternative fjelloverganger melllom Bergen og Oslo: Aurland-Hol og Hemsedalsfjellet. Begge disse går via dagens superladere.

I tillegg så brukes to alternativer til: Filefjell og Hardangervidden. For sistnevnte hadde det vært kjekt med en superlader i Eidfjord. Det hadde selvsagt hadde vært kjekt med en på E134 også.

Øyvind.h

En bekjent sendte e-post til Tesla supercharger e-postadressen for å høre om Østerdalen og strekket Oslo-Trondheim.

Tesla er fullt klar over at folk flest vil kjøre Østerdalen for å komme seg mellom Oslo og Trondheim, og de jobber med å få opp ladere også på den strekningen! Veldig bra ift energibru/tidsbruk, og veldig bra at Oslo-Trondheim da har to alternativer i tilfelle utfordringer på en av rutene!

Gode nyheter for meg :) Vet ikke når det skjer, men håper allerede i år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. januar 2014, klokken 14:44
En bekjent sendte e-post til Tesla supercharger e-postadressen for å høre om Østerdalen og strekket Oslo-Trondheim.

Tesla er fullt klar over at folk flest vil kjøre Østerdalen for å komme seg mellom Oslo og Trondheim, og de jobber med å få opp ladere også på den strekningen! Veldig bra ift energibru/tidsbruk, og veldig bra at Oslo-Trondheim da har to alternativer i tilfelle utfordringer på en av rutene!

Gode nyheter for meg :) Vet ikke når det skjer, men håper allerede i år.
Hurra :D
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Knnot

#607
Sitat fra: KristianKBE på onsdag 15. januar 2014, klokken 01:12
Mulig det er skrevet før, men tesla har iallefall fått tak i en tomt, like ved MIX i Eidfjord. Graving skal vistnok starte ganske så snart.
Dette er perfekt for oss som kjører mye Bergen - Geilo.
Så slipper vi å komme frem med nesten tom tank.
Og man kan kjøre bergen - Oslo via Hardangervidden også. ;)

Hurra! da var "hytteveiene" dekket. Får håpe det er sannhet i ryktene og at de bygger tilstrekkelig med ladepunkt  :)

Hvis det i tillegg settes opp hurtigladere (type 2, CHAdeMO/Combo) vil ferden over Hardangervidden være dekket. For de som mener at SC i Aurland er nok, så vil ikke det alltid være tilfellet for de med hytte innenfor Hardangervidden eller innenfor portene for kolonnekjøring og som ikke har ladepunkt tilgjengelig. Mulighet for rask lading i Eidfjord og "topping" av batteriet henger høyt for meg, på en strekning en gjerne kan bli stående lenge i kolonnekjøring om vinteren.   

EDIT: Hvis det i tillegg nå kommer SC eller hurtiglader på Askje i Rennesøy kommune eller i Leirvik, så er mye gjort for strekningen E39 Stavanger - Bergen. (klar over muligheten for lading i Aksdal)

OddB

Absolutt flott om Østerdalen kommer, det også min faste rute nordover :D .. Det hender det er stengt over Dovre, og det er flom i Gudbrandsdalen.
Men jeg håper de tar Nord-Norge først.
Der er det ingen alternative ruter som det er i Sør-Norge og ladeinfrastruktur ellers er jo ikke-eksisterende..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Birger

Sitat fra: Knnot på søndag 19. januar 2014, klokken 15:05
EDIT: Hvis det i tillegg nå kommer SC eller hurtiglader på Askje i Rennesøy kommune eller i Leirvik, så er mye gjort for strekningen E39 Stavanger - Bergen. (klar over muligheten for lading i Aksdal)

Jeg kikket på hurtigladekartet og Aksdal ser ut til å bare være Chademo på hurtiglading.  Kommer det noe mer der?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Knnot

Sitat fra: Birger på søndag 19. januar 2014, klokken 16:13
Sitat fra: Knnot på søndag 19. januar 2014, klokken 15:05
EDIT: Hvis det i tillegg nå kommer SC eller hurtiglader på Askje i Rennesøy kommune eller i Leirvik, så er mye gjort for strekningen E39 Stavanger - Bergen. (klar over muligheten for lading i Aksdal)

Jeg kikket på hurtigladekartet og Aksdal ser ut til å bare være Chademo på hurtiglading.  Kommer det noe mer der?

Bare uoffisielle rykter om utvidelse/utbedring av ladestasjonen samt forhåpentligvis adapter for CHAdeMO.

Har snakket med Rennesøy kommune, og utbyggningssjef og ordfører har respondert med at de skal i møte med blant annet LYSE 4.februar for å se på muligheten for hurtigladere spesielt og ladepunkt generelt. Per dags dato er det kun ladepunkt Schuko 16A utenfor kommunehus og legekontoret, men de skulle se på utbygging av trafo/400V ved kaien.

Birger

Sitat fra: Knnot på søndag 19. januar 2014, klokken 17:44
Bare uoffisielle rykter om utvidelse/utbedring av ladestasjonen samt forhåpentligvis adapter for CHAdeMO.

Har snakket med Rennesøy kommune, og utbyggningssjef og ordfører har respondert med at de skal i møte med blant annet LYSE 4.februar for å se på muligheten for hurtigladere spesielt og ladepunkt generelt. Per dags dato er det kun ladepunkt Schuko 16A utenfor kommunehus og legekontoret, men de skulle se på utbygging av trafo/400V ved kaien.
Det er utrolig bra at en tar kontakt når en trenger lading! Det er nok mange steder som nå ser en mulighet for ekstra trafikk dersom de  har bra lademuligheter.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

den12mann

Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).

Hva med folk som vil kjøre fra Rogaland (f.eks Stavanger/Sandnes)? Eidfjord er absolutt et bra sted

arnkl

Sitat fra: den12mann på søndag 19. januar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).

Hva med folk som vil kjøre fra Rogaland (f.eks Stavanger/Sandnes)? Eidfjord er absolutt et bra sted

Om ein skal plassere ein superladar før Hardangervidda burde den etter mitt syn ligge nærare Hardangerbrua, slik at dei som køyrer Rv 13 også får nytte av den utan å måtte ta ein lang avstikkar innom Eidfjord.

Og får å halde meg litt til temaet (Detektivarbeid) så har eg søkt i postlista til Eidfjord kommune utan å finne noko interessant.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ofn

Sitat fra: den12mann på søndag 19. januar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).

Hva med folk som vil kjøre fra Rogaland (f.eks Stavanger/Sandnes)? Eidfjord er absolutt et bra sted
Kjøp et CHAdeMO/Combo adapter. Da vil du kunne lade på Aksdal, Etne, Odda og Eidfjord på denne strekningen. Kanskje kommer det også Type 2 ladepunkt på noen av disse stedene. Poenget mitt er at først må man jo prioritere steder der det er nærmest umulig å komme seg og det heller ikke er planer for noen ting, f.eks. E134, E6 nordover osv. Men ingenting er bedre enn om det kommer en SC i Eidfjord om kort tid, det tyder jo på at vi vil få svært mange SC i Sør-Norge. Men er fortsatt litt usikker på hvor realistisk dette er.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA