Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:20Men siden netteiere rundt om stort sett ikke tilbyr 480V, så har Tesla selv valgt å eie og drifte sine høyspentinstallasjoner
Virkar som det er det som er greia. Ser at Ionity og andre operatørar som brukar Kempower også treng 480V og difor set opp eigen kiosk.
St1 (Shell) har mange søknader der dei skal sette opp Kempower utstyr.

Er rimelegare og tek mindre plass enn å skulle ha ein 400/480V skilletrafo.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 23:26Ja det stemmer, og er også et argument for å eie egne anlegg. Så stor som Tesla er blitt, så veier det kanskje opp økonomisk for funksjonene og ressursene de må ha in-house for å drifte dette.
Temmelig sikker på at det er gunstigere med så mange ladestasjoner Tesla har.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. desember 2023, klokken 10:13
Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 23:26Ja det stemmer, og er også et argument for å eie egne anlegg. Så stor som Tesla er blitt, så veier det kanskje opp økonomisk for funksjonene og ressursene de må ha in-house for å drifte dette.
Temmelig sikker på at det er gunstigere med så mange ladestasjoner Tesla har.
Det kan godt hende. Men det er kostbart og krevende å eie egne høyspentanlegg. Alt fra omfattende egen Driftsleder, administrative tiltak og rutiner, dokumentasjon, kursing, årlig oppdatering FSE, avtaler om grenesnitt mot netteier, periodisk kontroll av anlegg, utstyr for spenningsprøving, kortslutning og jording, samt årlig ettersyn av dette.. osv. Mang oppgaver kan ikke sette bort til andre/leies inn, men som eier selv må stå for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1234

#4788
Sitat fra: daktari på fredag 15. desember 2023, klokken 22:50Var ikke møtet i Hemsedal i går, den 14.12?

Det stemmer. Tesla fikk ikke dispensasjon dessverre. Men tegningene til Tesla viser også alternative plasseringer av nettstasjonen, så vi kan håpe at dette er på plass til sommeren.

Hjortefot

"Hensynssone for flom"? La oss ikke bygge viktig elektrisk infrastruktur der.  :laugh:  Helt greit.
Model 3 LR - 2019

gjobjo

Er det planlagt noe nye ladere i Bergen? ikke Åsane eller Os, skulle ha vært en nær sentrum også
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

Otkristo

Det har vært utfordringer med å finne lokasjon i Bergen sentrum.
Klostergarasjen var aktuelt sist jeg fant spor hos Bergen kommune, men har ikke hørt eller sett noe nytt etter mai 2022

Otkristo

Bergen sentrum
Dessverre så blir det ikke noe av Supercharger i Klostergarasjen.
Kan ta tid før det kommer noe i Bergen sentrum..

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

En hel stasjon skal det vel litt til. Største brannfaren er vel i selve bilene. Men det er jo en fare med fossilbiler også (ref Sola Lufthavn). Da bør de vel forby fossilbiler i garasjen også da. Her er det bare synsing og lite statistikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på fredag 22. desember 2023, klokken 17:25Selv om de her kaller det en "Supercharger Station" .....

Google:

https://www.cnbc.com/2019/11/18/tesla-supercharger-fire-at-wawa-store-in-new-jersey.html
Stasjon er jo ett ganske vidt begrep, men i når det gjelder lading av elbil vil jeg påsta at det er ganske etablert i Norge at en stasjon er en lokasjon med en eller flere ladestolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hesthaugvegen får jeg bare opp en 7 år gammel sak om brann i elbil, mens Danmarksplass gjelder en brann i en trafostasjon.

Om dette er grunnlaget for innvendingene, så tror jeg "noen" må lese seg opp på brannfaren.

Sannsynligvis har de hatt flere episoder med brann fra ice-biler. Dog ikke lett å kontrollere da disse sjeldent blir omtalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Lukter FUD for nye ting dette her. Ingen vitenskapelig bakgrunn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

De henviser ikke til Tesla eller Teslaladere, Hesthaugvegen som nevnes er i-Pacen som fikk eksplosiv jetbrann i batteripakken under lading på Ionity.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA