Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

tibber73

SuC Hell er plassert feil i kartet. De står helt sørøst på parkeringsplassen langs hovedveien. Dvs flytt nåla til 63.4478019, 10.9130076 (grovt anslag hentet fra Google maps)
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

daktari

Hemsedal blir nok veldig pop. Midt i sentrum ved butikkene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ahusom

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. desember 2023, klokken 17:48Hemsedal blir nok veldig pop. Midt i sentrum ved butikkene.
Sant nok. Men svaret fra kommunen på søknaden om nettstasjon gir ikke veldig forhåpninger om noen snarlig løsning:

"Kommunedirektøren mener at vilkårene for å gi dispensasjon ikke er oppfylt, og anbefaler at hovedutvalget
avslår søknaden. Det vil kunne bli vist til denne saken ved lignende saker ut fra likebehandlingsprinsippet
dersom den godkjennes"

Kort fortalt så mener de at ulempene er større enn fordelene. "Området er regulert til friområde", "bevare et grøntbelte langs elva, slik at man kan bruke dette som et friareal eller en sti langs elva" etc.

Hjortefot

Prisverdig av kommunedirektøren å prioritere grøntområder ved elvebredden, men litt sent. Det er jo pepret med små brune boder med tekniske installasjoner for vann og strøm der. Blant annet til en MER ladestasjon, om jeg ikke tar fryktelig feil. Så om jeg var advokat, hadde jeg argumentert for at likebehandlingsprinsippet burde tilsi dispensasjon eller begrensning av grøntområdet. Jeg hadde nok vært en helt middels advokat.
Model 3 LR - 2019

sisko

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 14. november 2023, klokken 22:42Noe sånt på Beitostølen..

Hei. Her er bilder. De ble tatt på tirsdag 12.12. I dag 14.12 er det flere folk fra Tesla her for å koble til.

Andrewas

Sitat fra: Hjortefot på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:08Prisverdig av kommunedirektøren å prioritere grøntområder ved elvebredden, men litt sent. Det er jo pepret med små brune boder med tekniske installasjoner for vann og strøm der. Blant annet til en MER ladestasjon, om jeg ikke tar fryktelig feil. Så om jeg var advokat, hadde jeg argumentert for at likebehandlingsprinsippet burde tilsi dispensasjon eller begrensning av grøntområdet. Jeg hadde nok vært en helt middels advokat.
Ser ut som kommunedirektøren henger seg opp i plasseringen av trafoen (det er den som ligger langs elva) og er redd for at om andre aktører skal komme så vil de også ha krav på å få sette opp sin trafo også. Kan ikke slikt som trafoer kjøres som en fellesgreie? Altså at om neste aktør trenger mer strøm så må de oppgradere trafo til større på samme plass?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Hjortefot

Man kan kjøre noe som en fellesgreie, men jeg tror Tesla gjerne vil ha sitt eget opplegg. De har jo en litt uvanlig spenning på 480 V, sikkert av historiske amerikanske årsaker, vet ikke hvor kompatible eventuelle andre ville ha vært, men nå selger de jo tydeligvis både ladere og ladestolper også. Det må kanskje ofres et par parkeringsplasser eller ladeplasser? Tesla får som vanlig til det umulige, noe forsinket.  8)
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Det er 480V som er grunnen til at Tesla kommer med trafo selv ja. De færreste netteiere er interessert i en trafo som ikke kan brukes av andre direkte. Det gjør og at Tesla får andre strømavtaler (de er koblet på høyspentnettet)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. desember 2023, klokken 05:24Det er 480V som er grunnen til at Tesla kommer med trafo selv ja. De færreste netteiere er interessert i en trafo som ikke kan brukes av andre direkte. Det gjør og at Tesla får andre strømavtaler (de er koblet på høyspentnettet)
Har ikkje alle ladestasjonar sin eigen trafokiosk som er kopla på høgspentnettet?
Dei fleste slike er jo i dag for 230V IT og trafo for lading må jo vere minst 400V TN og har difor sin eigen stasjon.
Slik eg forstår det så er nettselskapet kun ansvarleg for høgspentkabelen fram til klemmene i kiosken. Kiosk, trafo inni og resten av utstyret er det ladeoperatør som eig og driftar.
2020 e-Golf (2023-)

Handyman

Sitat fra: Gazer75 på fredag 15. desember 2023, klokken 17:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. desember 2023, klokken 05:24Det er 480V som er grunnen til at Tesla kommer med trafo selv ja. De færreste netteiere er interessert i en trafo som ikke kan brukes av andre direkte. Det gjør og at Tesla får andre strømavtaler (de er koblet på høyspentnettet)
Har ikkje alle ladestasjonar sin eigen trafokiosk som er kopla på høgspentnettet?
Dei fleste slike er jo i dag for 230V IT og trafo for lading må jo vere minst 400V TN og har difor sin eigen stasjon.
Slik eg forstår det så er nettselskapet kun ansvarleg for høgspentkabelen fram til klemmene i kiosken. Kiosk, trafo inni og resten av utstyret er det ladeoperatør som eig og driftar.
Normalt er det netteier som eier og drifter nettstasjoner (fra høyspent til lavspent), siden alle eiere av høyspentinstallasjoner må ha konsesjon og Sakkyndig driftsleder. Dette er ressurskrevende og kostbart.
Men siden netteiere rundt om stort sett ikke tilbyr 480V, så har Tesla selv valgt å eie og drifte sine høyspentinstallasjoner (nettstasjoner/trafoer) med tilhørende konsesjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:20Normalt er det netteier som eier og drifter nettstasjoner (fra høyspent til lavspent), siden alle eiere av høyspentinstallasjoner må ha konsesjon og Sakkyndig driftsleder. Dette er ressurskrevende og kostbart.
Men siden netteiere rundt om stort sett ikke tilbyr 480V, så har Tesla selv valgt å eie og drifte sine høyspentinstallasjoner (nettstasjoner/trafoer) med tilhørende konsesjoner.

Siden Tesla er koblet på høyspent betaler de også en lavere nettleie enn om grensesnittet var 480V lavspenning. Både effektavgift og energiledd er lavere for høyspentkunder. Det er ikke så rart, da det i disse tilfellene er kunden som har investert i nødvendig nettstasjon. Lavere utgift for nettselskapet altså.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. desember 2023, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:20Normalt er det netteier som eier og drifter nettstasjoner (fra høyspent til lavspent), siden alle eiere av høyspentinstallasjoner må ha konsesjon og Sakkyndig driftsleder. Dette er ressurskrevende og kostbart.
Siden Tesla er koblet på høyspent betaler de også en lavere nettleie enn om grensesnittet var 480V lavspenning. Både effektavgift og energiledd er lavere for høyspentkunder. Det er ikke så rart, da det i disse tilfellene er kunden som har investert i nødvendig nettstasjon. Lavere utgift for nettselskapet altså.
Ja det stemmer, og er også et argument for å eie egne anlegg. Så stor som Tesla er blitt, så veier det kanskje opp økonomisk for funksjonene og ressursene de må ha in-house for å drifte dette.

Handyman

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA