Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Ellemelle

Både i Hokksund og på Holmestrand er laderne plassert på relativt ukurante "kjøpesentre" (som vel Liertoppen også er).
Så det kan hende at Tesla selger dette inn som en måte å dra kunder på, og at kjøpesenterne må betale en del av el-kostnadene også?

jlan

De nyeste SuC som ikke er annonsert på forhånd i kartet ligger vel uten unntak ved kjøpesenter eller lignende. Dette har jo Tesla også annonsert, men i USA med en litt mindre type, "city-supercharger":

Sitat fra: https://www.theverge.com/2017/9/11/16287606/tesla-city-supercharger-stations-chargingTesla says these new Superchargers will be found at or near "supermarkets, shopping centers and downtown districts," so that owners can spend that charging time running errands instead of just waiting around.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. mars 2018, klokken 08:56
Hmmm. Er hurtiglader utenfor et kjøpesenter en god idè?
Nå kommer jeg aldri til å bruke denne (eller laderne nederst i lierbakkene) da jeg bor i Oslo, men frykter at laderne her fort blir brukt mye opportunistisk og langvarig fremfor behovsdrevet og kortvarig.

Jeg synes det er en god ide. Når jeg er på tur og på lade vil jeg utnytte tiden til noe mer enn å sitte i bilen og vente. Enten spise, handle mat til hytteturen eller noe småtteri jeg trenger på Clas Ohlson osv. SC på Råde (og Nebbenes, pga. elendig mat på kroa) er det stikk motsatte for meg, null og niks tilbud og steder jeg unngår om mulig. Bruker da heller penger på å lade på CHAdeMO på et sted der det faktisk er noen tilbud.

Blir det over halvfullt må folk uansett betale for å stå der om de står for lenge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mars 2018, klokken 12:45
Jeg synes det er en god ide. Når jeg er på tur og på lade vil jeg utnytte tiden til noe mer enn å sitte i bilen og vente

For min egen del er hurtiglader utenfor butikk, spisested etc flott. Da kan jeg handle litt mat, spiste litt mat eller bare besøke toalettet. Så for meg personlig er supercharger utenfor kjøpesenter fint og flott. Men jeg tror heller ikke brukere som meg er de som belaster nettverket tungt.
Opportunistisk bruk tror jeg er langt større på lokasjoner med et bredt serviceutvalg enn steder med begrenset utvalg.

Tidsmessig er det bare å skru grensen opp til 100%, så kjøper man seg en del tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: Ellemelle på fredag 09. mars 2018, klokken 09:01
Både i Hokksund og på Holmestrand er laderne plassert på relativt ukurante "kjøpesentre" (som vel Liertoppen også er).
Så det kan hende at Tesla selger dette inn som en måte å dra kunder på, og at kjøpesenterne må betale en del av el-kostnadene også?

Liertoppen er nok ganske mye mer attraktivt enn Eiker Senter for såkalte hjemmeladere både pga geografi og fasiliteter, så frykter at denne kan bli misbrukt ja.
Men det var jo veldig lenge siden denne søknaden kom inn. Vanligvis går det fortere enn dette. Kan det være slik at Hokksund og Holmestrand har blitt et substitutt for denne ved at de til sammen dekker både E18 og E134?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. mars 2018, klokken 08:56
Hmmm. Er hurtiglader utenfor et kjøpesenter en god idè?

Aksdal (utenfor Haugesund) ligger også utenfor et kjøpesenter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Gladtrd

Gikk fra lite detektivarbeid til synsing og ønsker hvor nye SuC skal være og hva de bør ha i området her nå. Finnes vel egen post for det vel?
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Chris Aurora

Sitat fra: Gladtrd på fredag 09. mars 2018, klokken 21:15
Gikk fra lite detektivarbeid til synsing og ønsker hvor nye SuC skal være og hva de bør ha i området her nå. Finnes vel egen post for det vel?

Det er helt normalt for denne tråden :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

Jo da. Men det trenger ikke bli det i fortsettelsen.

aness

Fant denne, https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/RxlJ2r/Kanskje-ingen-superlader-for-Tesla-pa-Algard-likevel (betalingsmur)

Overskrift og ingress er:

--
Kanskje ingen superlader for Tesla på Ålgård likevel

Tesla har ikke klart å komme til enighet med grunneiere i Gjesdal. Det betyr at Ålgård kanskje ikke blir ladestasjon for Tesla på Nord-Jæren.
--

Oppsummering er at kommunen og Tesla ville ha ladere på Ålgård, men siden Tesla ikke har blitt enige med grunneierene så ser de nå etter andre alternativer.

geear

Her er resten:

Sitat
Kanskje ingen superlader for Tesla på Ålgård likevel

Tesla har ikke klart å komme til enighet med grunneiere i Gjesdal. Det betyr at Ålgård kanskje ikke blir ladestasjon for Tesla på Nord-Jæren.
Oppdatert: 25.mar.2018 16:20
Publisert: 25.mar.2018 16:12
Håkon Jonassen Norheim

– Gjesdal kommune har vært veldig positive til å få Tesla til kommunen, og de var veldig interessert i å plassere suplerladerne på Ålgård. Jeg forstod på Tesla at dette var førstevalget, men de har ikke klart å komme til enighet med grunneiere, og vil nå se seg om etter alternativer, sier næringsansvarlig i Gjesdal kommune, André Andreassen.

Aftenbladet skrev i fjor høst at Ålgård var valgt som den nye ladestasjonen til Tesla. På Teslas nettside står det at en ny «superlader» skal åpne på Ålgård innen utgangen av 2018.

I fjor vår var en representant fra Tesla på befaring i Gjesdal, og så på flere aktuelle tomter.

En såkalt superlader er en ladestasjon som kun kan lade Tesla. Ved en slik stasjon kan bilen lades opp til 80 prosent av fullt batteri på mellom 30 og 45 minutter. Per i dag finnes det Tesla-ladestasjoner i Lyngdal (20 ladeplasser) og i Aksdal (8 ladeplasser), men ingen på Nord-Jæren.

– Hvilke grunneiere er det snakk om?

– Det er mange grunneiere og mange mulige plasseringer, sier han.

– Har hatt utfordringer

Daglig leder i Ålgård sentrum eiendom og Coop Gjesdal, Knut Mjølhus er en av grunneierne som har vært i forhandlinger med Tesla om å lokalisere en såkalt «superlader». Han innrømmer at forhandlingene har stoppet litt opp.

– Vi er ikke negative til etablering, men vi har utfordringer som går på arealet. Det er en stund siden vi har vært i dialog med Tesla, sier han.

Vil ha ladestasjon for flere biler

Det har vært snakk om en ladestasjon for Tesla-biler med 12 ladeplasser på Ålgård. Mjølhus sier at han gjerne ønsker å ha ladestasjon for andre biltyper også.

– Vi må være ærlige på det at vi må ha lading av andre typer biler også. Elbilene utvikler seg hele veien, og vi må tenke på hvordan vi tror at elbil-lading skal skje i fremtiden. I tillegg blir det flere og flere elbiler. Ideelt sett hadde vi sett for oss et ladesystem som tok hånd om alle biler, sier Mjølhus.

Vil ikke kommentere

De har vært i samtaler om tomt ved Amfi Ålgård, og ved Coop Extra.

– Vi har sett på muligheter, men vi sliter med å ha egnet areal for å få etablert stasjonen. Vi er positive til å fortsatt kunne se på muligheter, sier Mjølhus.

Kommunikasjonssjef for Tesla i Norge, Even Sandvold Roland, sier til Aftenbladet at de ikke kommenterer rykter eller planer, utover informasjonen som fremgår på nettsidene deres.

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Da må de bare få gang på Helleland, Vikeså eller kanskje til og med Sandnes/Forus. Selv om sistnevnte vil bety større andel lokal lading, så vil det være et veldig sentralt knutepunkt i forhold til E39, Jæren, flyplassen, Stavanger..

Vollis47

Sitat fra: gr på mandag 26. mars 2018, klokken 21:42
Da må de bare få gang på Helleland, Vikeså eller kanskje til og med Sandnes/Forus. Selv om sistnevnte vil bety større andel lokal lading, så vil det være et veldig sentralt knutepunkt i forhold til E39, Jæren, flyplassen, Stavanger..
Sandnes/Forus vil vel nærmest være en katastrofe om en ikke finner en god måte å begrense "lokalladere".
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA