Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt Leaf. Hvordan aktivere carwing?

Startet av engelsen, mandag 03. juni 2013, klokken 12:22

« forrige - neste »

joern100

Solgt Tesla S60

Brede

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. juli 2014, klokken 17:13
Bitter og misunnelig herremann denne Sivert Sæterbø i kommentarfeltet under tk-artikkelen. Menneskesynet er vel ikke helt i vater heller.

Ærlig talt så hadde jeg blitt mere bekymret om han typen der hadde snakket positivt om ladestasjoner og elbiler, absolutt alle meninger han har om alt mulig er tvert imot alt jeg tenker er fornuftig..

Gordon Retriever

#1742
Sæterbø er legendarisk. Nordmenn bosatt i utlandet som bruker tid på å kommentere hvordan ting burde vært gjort i gamlelandet kan være ganske underholdende.  Nå tror jeg nevnte Sæterbø har forlatt sitt Phuket til fordel for Nordmøre, men han holder koken, som her i en kommentar i Dagbladet nylig:
SitatNeste år kommer den første masseproduserte hydrogenbilen. Hydrogenbilen kan fylles på vanlige bensinstasjoner like raskt som man fyller bensin. Hydrogenbilen vil fra første model av ha en rekkevidde på over 1000 km.

Leser i avisene her i mitt distrikt at kommuner, fylke og stat setter opp ladestasjoner som koster opp mot en million pr stk. der elbileiere kan fylle gratis på bekostning av andre offentlige oppgaver til alle.

Her i mitt kommunesenter ble en slik ladestajon til 600 000 montert for en ukes tid siden, men jeg ser ingen som står og lader når jeg passerer. Elles så skal det ikke mange elbilene til før man må stå i kø, og det nekter jeg å tru at det er mange som er villige til, selv om man monterer slike på kjøpesenter.

Personlig kjenner jeg ikke eneste elbileier, men hører at kjøperne ofte er personer/familier som enda ikke hadde en bil nummer to, og var bevisst på å eie bare en bil.

Så, bedre å kose seg over denne og kommende superchargere, enn å bruke energi på hva andre mener om byggingen på Aspøya. :)

jazzwheel


Muffinman

Dette er vel sørgående som ikke er ferdig. Nordgående skal vel være oppe og gå.

teslaz

Ladet på fredag ved Lier nordgående (ved Shell)
Så den virker!!!
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

joern100

For å avklare: På kartet i bilen heter åpen stasjon "Lier sør" og Marché heter Lier Sør, men denne er ment for nordgående trafikk. Den er tilgjengelig ved å gjøre under E18 for de som er på vei sørover. Lier Nord er ikke åpen enda og bilde er vedlagt lengre oppe i tråden. Dog er bildet ute av fokus og på siden...
Solgt Tesla S60

Larvik

Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Togge

#1748
Sitat fra: RuneBreiseth på tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:46
Det er vel heller viljen som gjør at Stjørdal ikke er med. Strøm må da vel gå an å få frem i disse dager...

Stjørdal har så absolutt skulle hatt en SC da de er et knutepunkt med tanke på jernbane, flyplass samt e14 som går til Sverige og Østersund...

Jeg har vært i kontakt med både EV-Power, Tesla, Stjørdal kommune den siste uken. Det virker som om noen private eiendomshavere må bli enige med Tesla før dette løser seg.
Har ikke hørt noe "mangel på strøm" i Stjørdal. Kan ha sin naturlige årsak at lokasjon ennå ikke er valgt.
Kommer til å følge opp med å "hjelpe" (les: mase mye) til for å løse dette.
Mener Stjørdal er en naturlig plassering for SC.
Hel-elektrisk bilpark.

mecanica vergara

Infratek er igang igjen i dag med å koble Lier sydgående etter noen uker med stillstand. Da er den sikkert oppe og går mot helgen.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

sn0le

#1750
Sitter på Lier Nordgående nå og bilen slurper i seg elektroner mens jeg sitter og spiller Wordfeud og roter rundt på forumet.
Nettop vært i Drammen og oppgradert ledningsnett i bilen, så da passet det
jo greit å teste SC'en her. :)

Ser at det er 400V tavle her. Så sitter det 4 små "klosser" på bakken som er trafo som gjør 400V om til 480V.
Og så har man de 4 store skapene som er lade-rackene.
Så det virker som Tesla bruker en step-up trafo pr laderack.
Egentlig fornuftig om du spør meg.
Hvis en trafo ryker så er det kun 2 av de 8 ladestolpene som går ned.
Bra redundans. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OleJA

Sitat fra: sn0le på mandag 28. juli 2014, klokken 16:23
Ser at det er 400V tavle her. Så sitter det 4 små "klosser" på bakken som er trafo som gjør 400V om til 480V.
Og så har man de 4 store skapene som er lade-rackene.
Så det virker som Tesla bruker en step-up trafo pr laderack.
Egentlig fornuftig om du spør meg.
Hvis en trafo ryker så er det kun 2 av de 8 ladestolpene som går ned.
Bra redundans. :)
Det måtte nå vært bedre om Tesla hadde installert en hovedtrafo som ga 480V direkte, istedenfor å først transformere fra 11kV til 400V og deretter opp til 480V igjen. Slik det er nå så er man avhengig av 2 trafoer som kan feile hver for seg - riktignok med redundans på en av disse.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sn0le

Men da må hele tavla være bygget for 480V.
Kan hende det stiller helt andre krav, eller er fordyrende å bygge ei tavle for 480V.
Men det må nesten noe med bedre forutsetninger enn meg svare på. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sjokomelk

Sitat fra: sn0le på mandag 28. juli 2014, klokken 21:35
Men da må hele tavla være bygget for 480V.
Kan hende det stiller helt andre krav, eller er fordyrende å bygge ei tavle for 480V.
Men det må nesten noe med bedre forutsetninger enn meg svare på. :)
480V er en "amerikansk spenning". I Europa er det 400V som gjelder.
Hvis det skulle vært 480V direkte inn til SCene, så måtte det vært en spesialbygd trafokiosk for disse. Kraftleverandørene setter nok bare opp vanlige 400V trafoerkiosker slik at de kan brukes til andre ting enn kun å mate SC.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

sn0le

Googlet litt, pg ser at TN er opp til 400V, og at 690V og 1000V-anlegg er IT.
Samt at om man satte en trafo som gjør om fra 11kV/22kV til 480V så må hele tavla bygges med
materiell beregnet for 500V eller 690V.
Da må man gå bort fra "hyllevare"-komponenter (komponenter for 400V TN) til mere spesielt utstyr.

Men, er ingen elektriker, så muligens noen som kan ha mere korrekt informasjon. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA